12 social media updates die je (misschien) kan verwachten

12 SOCIAL MEDIA UPDATES DIE JE NIET MAG MISSEN.png

De laatste social media updates samengevat

De technologie evolueert steeds sneller en ook sociale media willen mee blijven innoveren. Bovendien is het voor sociale netwerksites een voortdurende strijd om steeds meer gebruikers aan te trekken en die ook te behouden. Het is belangrijk dat gebruikers veel tijd doorbrengen in het platform zodat het ook aantrekkelijk blijft voor adverteerders. Ook liggen bepaalde sociale media geregeld onder vuur op maatschappelijk vlak. Denk aan datalekken, fake news, valse accounts. Om deze redenen worden er heel frequent social media updates doorgevoerd. 

Alle social media updates die recent zijn doorgevoerd of er mogelijks staan aan te komen, zou een beetje te veel van het goede zijn. Er zijn om de haverklap vernieuwingen en vele merk je niet eens of zijn niet meteen relevant voor jou. Daarom maakten we een selectie van 12 social media updates die wel interessant kunnen zijn!


1) Facebook test nieuw afbeeldingsformaat bij link previews

Wanneer je momenteel een link deelt op Facebook, wordt de afbeelding die meekomt weergegeven in het gekende landschapsformaat. Waarschijnlijk hou je hier rekening mee bij het maken van een nieuwe pagina op je website en het creëren van je visuals voor op sociale media. Het formaat is heel erg ingeburgerd bij de meeste marketeers en bedrijven.

Wat blijkt nu? Facebook test ook een vierkant 1x1 formaat. Dit zorgt er niet alleen voor dat onze newsfeed er helemaal anders zal uitzien, maar dus ook dat we onze huidige werkwijze zullen moeten aanpassen. Het gaat natuurlijk nog om een testfase, dus het is niet zeker dat deze ingrijpende verandering er effectief komt.

 Een voorbeeld van het vierkante formaat dat getest wordt bij link previews. (Foto via Social Media Today)

Een voorbeeld van het vierkante formaat dat getest wordt bij link previews. (Foto via Social Media Today)

2) Instagram lanceert ook shopping tags in Stories

Instagram is al een tijdje bezig met het verspreiden van in-stream shopping tags. Als bedrijf kan je een foto of video posten en een product tag toevoegen. Gebruikers die op de tag klikken worden doorverwezen naar meer info over het product in de foto/video. Nu Instagram Stories enorm populair zijn geworden, maakt het platform het mogelijk om shopping tags ook daar te gebruiken. Je zal een sticker met een winkeltas-icoon kunnen toevoegen aan je verhaal, waarop mensen kunnen doorklikken als ze geïnteresseerd zijn in het product.

Momenteel is de functie slechts voor enkele uitverkoren merken beschikbaar, maar verwacht wordt dat ze dit ook gradueel verder zullen verspreiden, net als de in-stream shopping tags. Hopelijk is dit ook snel voor ons beschikbaar want dit is een zeer interessante functie voor meer online verkoop!

 Shopping tags in Instagram Stories zorgen ervoor dat je eenvoudig het product dat in de Story getoond wordt kan kopen.

Shopping tags in Instagram Stories zorgen ervoor dat je eenvoudig het product dat in de Story getoond wordt kan kopen.

3) Facebook ontwikkelt Augmented Reality advertenties om producten uit te proberen

Met Augmented Reality advertenties wil Facebook gebruikers meer laten in interactie gaan met de advertenties en een betere gebruikservaring creëren. Mensen kunnen via deze advertenties visualiseren hoe ze er uit zouden zien met het product. Denk aan een zonnebril of make-up. De advertenties verschijnen gewoon in de newsfeed met de CTA 'Tap to try on'. Na het tappen opent je camera en kan je het product uitproberen.

Momenteel test Facebook deze functie met enkele geselecteerde merken en werken ze volop aan een zo realistisch mogelijke ervaring. Het is ook hier nog afwachten tot dit naar het brede publiek verspreid wordt. Eenmaal deze technologie op punt staat kan dit onze shopervaring online drastisch verbeteren.

 De Augmented Reality ads, momenteel getest door merken als Michael Kors, kunnen onze online shopervaring enorm verbeteren. (Foto via Social Media Today)

De Augmented Reality ads, momenteel getest door merken als Michael Kors, kunnen onze online shopervaring enorm verbeteren. (Foto via Social Media Today)

4) Facebook lanceert nieuwe Video Creation Kit

Dat video goed werkt op Facebook, weet je waarschijnlijk al langer. Beschik je zelf niet over video's? Facebook wil het eenvoudig maken voor paginabeheerders om bestaande content om te toveren tot een mobile-friendly video. In de nieuwe Video Creation Kit kan je aan de slag met sjablonen, bestaande stilstaande visuals, tekst en animaties.

 Met de nieuwe Video Creation Kit kan je heel eenvoudig aan de slag met bestaande beelden. (Foto via Social Media Today)

Met de nieuwe Video Creation Kit kan je heel eenvoudig aan de slag met bestaande beelden. (Foto via Social Media Today)

 De optie is beschikbaar voor iedereen die wil adverteren met video.

De optie is beschikbaar voor iedereen die wil adverteren met video.

Deze kit is nu al toegankelijk voor iedereen die bij het adverteren gebruik wil maken van video. I.p.v. te klikken op 'Video uploaden' of 'Bladeren door bibliotheek', kies je voor de 3de optie: 'Sjablonen gebruiken'. Zeker één van de interessantere social media updates voor bedrijven met beperkte middelen!




5) Instagram start met scanbare nametags

 Maakte jij al een naamtag? Wij in ieder geval wel! Scan deze tag om ons te volgen op Instagram

Maakte jij al een naamtag? Wij in ieder geval wel! Scan deze tag om ons te volgen op Instagram

Bijna elk platform gebruikt al een soort van gepersonaliseerde QR-code om gebruikers hun profiel snel terug te vinden. Denk aan de Snapcodes in Snapchat of de Messenger codes op Facebook Messenger. Ook Instagram kon dus niet achter blijven. Het is nu mogelijk om voor jouw profiel een gepersonaliseerde nametag te maken. Andere gebruikers kunnen deze code scannen met hun camera en komen zo op je profiel terecht. Interessant om bijvoorbeeld een affiche met je nametag op in je fysieke winkel uit te hangen, met de oproep om je te volgen op Instagram.






6) Facebook zet verder in op Stories

Hoewel Stories op Instagram en Snapchat gigantisch populair zijn, valt dit op Facebook voorlopig nogal tegen. Het aantal mensen dat Stories uploadt op Facebook mag dan wel in absolute cijfers hoog liggen, dit is slechts een deeltje van het totale aantal gebruikers. Toch gelooft Facebook erin dat Stories de toekomst zijn en dat ze ook bij het brede publiek op Facebook zullen doorbreken. Daar willen ze in ieder geval heel erg op inzetten. Sinds kort is het dan ook mogelijk voor alle bedrijven om te adverteren via Facebook Stories. De advertentiemogelijkheden in Stories zullen de komende periode zeker nog verder uitbreiden.

Los van de advertenties in Stories komen er ook nog andere functionaliteiten bij, zoals nieuwe stickers die je kan gebruiken. Een andere functie waar Facebook aan werkt is de 'Stories Map'. Enkele jaren geleden voerde Facebook al 'Nearby Friends' in, waarop je kon zien welke vrienden zich in je omgeving bevonden. Deze functie willen ze nu verder ontwikkelen met een kaart waarop je Stories van vrienden of publiek gedeelde verhalen kan zien. Doet dit je denken aan de Snap Map van Snapchat? Ons ook. Maar het kan wel één van de leukere social media updates worden en een boost geven aan Facebook Stories.

 De Stories Map van Facebook lijkt wel heel erg op de Snap Map van Snapchat… (Foto via Social Media Today)

De Stories Map van Facebook lijkt wel heel erg op de Snap Map van Snapchat… (Foto via Social Media Today)

7) Pinterest wil je meer interessante content doen ontdekken

Heel wat social media updates gaan over Facebook of Instagram, waardoor je bijna zou vergeten dat ook platformen zoals Pinterest zich blijven ontwikkelen. Pinterest zet heel erg in op tools voor eCommerce en het ontdekken van producten. In het kader daarvan hebben ze nu een tab toegevoegd met 'Meer ideeën' op elk bord. Wanneer je daarop klikt zie je gelijkaardige pins die je mogelijks ook interesseren. Op zich geen gigantische ingreep maar het helpt gebruikers steeds meer relevante content te ontdekken. Voor marketeers is het interessant om te zien welke Pin trends er zijn, zodat je ervoor kan zorgen dat jouw Pins ook verschijnen bij gerelateerde content.

 De tab ‘More ideas’ moet je meer relevante content doen ontdekken op Pinterest. (Foto via Social Media Today).

De tab ‘More ideas’ moet je meer relevante content doen ontdekken op Pinterest. (Foto via Social Media Today).


8) Snapchat lanceert nieuwe advertentiemogelijkheden

Snapchat is populair bij jongeren, maar veel adverteerders zijn nog niet overtuigd om er veel budget aan te besteden. Daarom werkt Snapchat volop aan nieuwe advertentiemogelijkheden om hun platform aantrekkelijker te maken. Zeker nu adverteerders al aan het plannen zijn voor de feestdagen die eraan komen.

De interessantste optie hierbij is de 'collectie' advertentie, waarmee merken relevante producten kunnen tonen. Gebruikers kunnen klikken op de verschillende thumbnails in de snap en worden zo doorverwezen naar de specifieke productpagina. Zo kunnen de producten snel en eenvoudig aangekocht worden.

Hierbij aansluitend maakt Snapchat het mogelijk om je productcatalogus te uploaden, zodat je deze kan gebruiken in je collectie advertenties. Snapchat testte deze nieuwe advertentievorm een tijdje met enkele grote merken en de resultaten bleken erg succesvol te zijn. Nu maakt Snapchat de functie beschikbaar voor alle adverteerders.

 Gebruikers kunnen op de thumbnails in Collection Ads tappen om het product te kopen. (Foto via Social Media Today)

Gebruikers kunnen op de thumbnails in Collection Ads tappen om het product te kopen. (Foto via Social Media Today)

9) LinkedIn verbetert advertentieysteem

 LinkedIn verbetert iets wat eigenlijk al lang had moeten gebeuren: je betaalt als adverteerder niet meer voor mensen die op ‘see more’ klikken om de volledige tekst te kunnen lezen. (Foto via Social Media Today)

LinkedIn verbetert iets wat eigenlijk al lang had moeten gebeuren: je betaalt als adverteerder niet meer voor mensen die op ‘see more’ klikken om de volledige tekst te kunnen lezen. (Foto via Social Media Today)

LinkedIn voert momenteel heel wat testen uit om hun advertentiesysteem te verbeteren. Daardoor kunnen je advertenties anders (lees: slechter) lijken te presteren, waarschuwen ze. Volgens LinkedIn kunnen er significante veranderingen te zien zijn in de performance data van je advertentie maar presteert je advertentie niet per se slechter. Integendeel, ze verwachten dat je een hogere ROI krijgt. Afwachten of dit ook effectief zo zal zijn natuurlijk.

Een concrete verbetering die ze doorvoerden is vooral relevant voor adverteerders die vaak lange teksten in hun copy gebruiken. De volledige tekst is initieel niet zichtbaar waardoor gebruikers op 'see more' moeten klikken. Voor deze update werden mensen dan doorverwezen naar een landingspagina of een lead gen formulier en telde dit mee als een betalende klik. Nu krijgen mensen simpelweg de hele tekst te zien en is de klik gratis.

Je zal dus een lagere clickthrough rate zien bij dergelijke advertenties, maar je zal ook enkel betalen voor mensen die effectief willen doorklikken naar jouw site. Je betaalt dus niet langer voor mensen die gewoon meer willen lezen. Minder mensen klikken door, maar wel met meer kans op een hogere ROI.

10) Twitter neemt nieuwe maatregelen tegen spam en fake accounts

Zoals je misschien wel weet, heeft Twitter al even te kampen met fake profielen en spambots. De laatste maanden hebben ze hier al heel hard aangewerkt door bv. het verwijderen van een groot aantal inactieve profielen. Door het zelf opsporen van potentiële spamprofielen zagen ze al een significante daling in het aantal spam rapporteringen.

Hier laat Twitter het niet bij. Ze verstrengden de regels in verband met het creëren van een account en het verspreiden van content. Zo houden ze bij het oordelen of een account al dan niet fake is rekening met volgende zaken: het gebruik van stock of gestolen foto's als avatar, gestolen of gekopieerde bio's en intentioneel misleidende informatie op het profiel, zoals de locatie.

Een account met dezelfde username of dezelfde avatar als een andere gebruiker wordt niet per se verwijderd als er geen andere gelijkenissen zijn of als zij zich uitdrukkelijk distantiëren van de ander. Twitter gaat dus voor meer regulering om het probleem van spam en fake profielen tegen te gaan. Benieuwd hoe dit de komende maanden evolueert.

 Accounts met dezelfde username en avatar als een bestaand persoon én die zich voordoen als de persoon in kwestie met misleidende informatie, zullen harder worden aangepakt. Zo wil Twitter het grote aantal fake profielen, zoals dit van Trump, terugdringen.

Accounts met dezelfde username en avatar als een bestaand persoon én die zich voordoen als de persoon in kwestie met misleidende informatie, zullen harder worden aangepakt. Zo wil Twitter het grote aantal fake profielen, zoals dit van Trump, terugdringen.

11) Facebook aanbevelingen kregen een make-over

Tot voor kort konden klanten je bedrijf een beoordeling geven op Facebook van 1 tot 5 sterren. Deze manier van beoordelen werd nu vervangen door de nog eenvoudigere Facebook aanbevelingen. De vraag is simpel: bevelen ze jouw bedrijf aan, ja of nee? Er zijn ook meer mogelijkheden om je aanbeveling te onderbouwen. De aanbevelingen krijgen bovendien een prominentere plaats. Op onze blog schreven we onlangs al over deze nieuwigheden en bespraken we hoe Facebook aanbevelingen je kunnen helpen om een goede reputatie op te bouwen en meer klanten aan te trekken.

 Vanaf nu beveel je een bedrijf aan op deze manier, met een verplichte uitleg en de mogelijkheid om tags toe te voegen, en zonder een beoordeling met sterren.

Vanaf nu beveel je een bedrijf aan op deze manier, met een verplichte uitleg en de mogelijkheid om tags toe te voegen, en zonder een beoordeling met sterren.

12) Google+ is niet meer

Afsluiten doen we met één van de 'droevigere' social media updates. Heb jij een account op Google+? De kans is groot dat je er één hebt, maar nooit gebruikt hebt of zelfs het bestaan ervan vergeten was. Dat Google afscheid neemt van het sociale netwerk gaat dan ook voor veel mensen ongemerkt voorbij. Het platform kent al een hele tijd een zeer laag gebruik. De meeste bezoeken duurden slechts enkele seconden.

Een software bug waardoor de veiligheid van heel wat gebruikers hun gegevens in het gedrang kwam, was bepalend voor het besluit van Google om te stoppen met Google+. Organisaties die het platform gebruiken voor interne communicatie met het personeel, zullen wel nog kunnen blijven gebruik maken van de dienst.

 Na een gigantisch datalek was Google+ helemaal ten dode opgeschreven. (Foto via Adweek.com)

Na een gigantisch datalek was Google+ helemaal ten dode opgeschreven. (Foto via Adweek.com)

Zelf ook social media updates opgemerkt?

Dit was natuurlijk slechts een selectie van enkele social media updates die net gelanceerd zijn, binnenkort gelanceerd worden of momenteel getest worden. Heb jij ook nog interessante updates opgemerkt? Laat het ons dan zeker weten! Vind je het moeilijk om sociale media op de voet te volgen en telkens mee te zijn met de recentste veranderingen? Je kan jouw sociale media ook uitbesteden. Neem gerust contact met ons op!




Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie?  Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen