Menu Sluiten

Nieuws en Tips

16 Tips voor een succesvolle Facebook wedstrijd

Plan je binnenkort een Facebook wedstrijd en wil je zeker zijn van succes?

Hieronder een checklist en tips hoe je zo’n Facebookwedstrijd het best aanpakt. Een wedstrijd met gegarandeerd succes!

1. Lees Facebook richtlijnen voor wedstrijden eerst!

Facebook past zijn richtlijnen regelmatig aan daarom doe je er goed aan om deze even door te nemen vooraleer je een wedstrijd start. EEN LIKE AND SHARE WEDSTRIJD PROBEER JE BEST TE VERMIJDEN!  Dit kan helpen om snel likes op jouw pagina te verzamelen maar trekt niet het juiste publiek aan.  Veel paginalikes zien er mooi uit maar als die personen na de wedstrijd nooit meer interesse tonen in jouw berichten dan blijf je achter met een waardeloze pagina. Je kan evengoed voor €10, 5000 fans kopen. Dat komt op hetzelfde neer.

De richtlijnen vind je hier.

2. Stel uw doelstelling in, al dan niet volgens het SMART principe.

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdgebonden

Zorg dat je op voorhand vastlegt wat je met de wedstrijd wil bereiken.  Wil je een nieuw product promoten? Groei van mailinglijst? Focus op max twee realistische doelstellingen

3. Kies het type wedstrijd

Video, foto, stem of sweepstake wedstrijden zijn het populairst op Facebook. Sweepstakes zijn het makkelijkst. Je kunt er uw database heel snel mee doen groeien. Het enige wat de klant hoeft te doen is in te schrijven, eventueel een vraag beantwoorden en op het eind van de wedstrijd kiest het bedrijf willekeurig een winnaar uit de inzendingen.

Sweepstakes zijn populaire wedstrijden vooral omdat ze voor fans gemakkelijk zijn om aan deel te nemen. Ze vragen weinig of geen inspanning.  Hou er wel rekening mee dat de wedstrijd bedoeld is om doelstellingen te bereiken. Welke informatie wil je verzamelen?

Sweepstake: Vraag enkele gegevens en bepaal zelf de winnaar.

Probeer een foto of video wedstrijd als het uw doelstelling is om user-generated content te verzamelen.

Nog een voorbeeld van een Sweepstake.

User generated-content : alles dat door fans wordt aangeleverd. Dat kan een foto van een fan zijn met een kledingstuk uit uw winkel of in het geval van een bakker kun je een fotowedstrijd organiseren waarbij klanten een foto van hun zondagontbijt doorsturen. Liefst natuurlijk gekocht in uw bakkerij. 😉

Een ander fantastisch voorbeeld is de virale campagne van Old Spice van een hele poos terug (2010). Consumenten konden toen al via Sociale Media vragen aan American Football speler Isaiah Mustafa stellen.  Waarop Mustafa steeds online (via youtube) een reactie retourneerde. Dit leverde het merk mega veel aandacht op. De footballspeler speelde een voorname rol in de Old Spice commercials uit die periode.

Zie hieronder een voorbeeld van zo’n response filmpje:

4. Kies de juiste software

Ga nooit via een like en share te werk maar gebruik applicatie software geschikt voor Facebook wedstrijden. Via deze software kun je email en/of adressen verzamelen

Enkele voorbeelden:

  • Woobox.com
  • Shortstack.com
  • Agorapulse

Wat voor type je ook kiest zorg dat je genoeg informatie kunt verzamelen om te gebruiken bij toekomstige marketing campagnes

5. Stel een tijdsframe in

Bepaal hoe lang je de wedstrijd online zult plaatsen en laat dit duidelijk weten. Hoe lang een wedstrijd duurt bepaal je volledig zelf maar zorg er alleen voor dat dit duidelijk in alle communicatie wordt vermeld.

6. Zorg voor een wedstrijdreglement

Stel duidelijk hoe de winnaar gekozen zal worden, random of via een stemmingsronde. Zorg voor een duidelijk reglement. Neem in het reglement ook een fraudeclausule op zodat er bij vermoeden van fraude deelnemers. Maak hiervoor een aparte landingspagina op en vermeld zeker dat wie deelneemt aan de wedstrijd automatisch akkoord gaat met het wedstrijdreglement. 

7. Bepaal duidelijk wie kan deelnemen aan de wedstrijd

Heb je een plaatselijke handelszaak en hoop je op meer lokale klanten stel dan dat er enkel kan deelgenomen worden binnen een straal van 15 km van uw locatie. Je kan ook leeftijd en geslacht opnemen in het wedstrijd reglement. Zorg voor relevantie en vermijd het bonnetjes publiek. 

8. Kies een relevante prijs

Kies een prijs die jouw ideale klant zal aanspreken. . Als je een GoPro camera of een iPad weggeeft zul je massa’s inzendingen krijgen. Alleen zullen dit hoofdzakelijk mensen zijn die zich aangetrokken voelen tot de prijs maar niet tot jouw zaak. Heb je een eigen restaurant? Geef een maaltijd voor twee weg . Heb je een garage ? Geef een gratis onderhoudsbeurt weg. 

9. Zorg ervoor dat de wedstrijdapp goed in elkaar zit.

Het is belangrijk dat mensen getriggerd worden om deel te nemen aan de wedstrijd. Zorg dat je de aandacht trekt van de snel afgeleide internet gebruiker. Zorg dat het weinig moeite kost om het formulier in te vullen en zorg voor een aantrekkelijke startpagina. Liefst ook één waar er een mooie afbeelding van de te winnen prijs op staat.

Zorg ervoor dat de wedstrijd vindbaar is.

Je hebt maar 8 seconden om een goeie indruk te maken. Vang je publiek met een sprekende foto en zorg voor duidelijke maar heel beperkt tekst. Zorg dat de wedstrijd uw merk, organisatie of bedrijf reflecteert. Gebruik duidelijk herkenbare beelden.

10. Kies een eigen #hashtag

Kies voor een unieke hashtag die je gebruikt in alle communicatie rond de wedstrijd. Hashtags halen een groter bereik op Facebook zeker met de integratie Instagram. Hou het wel beperkt tot maximum 2.

11. Maak jouw wedstrijd mobiel-vriendelijk

Sommige wedstrijd apps werken perfect op mobiele toestellen, andere niet zo. Test vooraleer je de wedstrijd online zet. Zeker als je weet dat 80% van de Facebookgebruikers dagelijks mobiel surfen. Zorg dat de wedstrijd er zowel op smartphone, tablet of via desktop even goed uitziet.

12. Limiteer de wedstrijd tot maximum 3 invulvelden

Mensen zijn lui. Van zodra er te veel inspanning wordt gevraagd haken de meeste af. Denk goed na welke informatie het belangrijkste is voor je om te verzamelen.  Bv: naam, email en leeftijd . Hoe minder invulvelden hoe meer deelnemers. –> Doelstelling van een wedstrijd kan bv. ook zijn om jouw database te laten groeien. 

13. Maak de wedstrijd gemakkelijk om online te delen

Gebruik je een wedstrijdapplicatie bekijk dan vooraf of de mogelijkheid bestaat om te delen. Geef extra beurten weg als er gedeeld wordt. Zorg dat de wedstrijd op andere social media platformen kan gedeeld worden en niet alleen op Facebook.

Bedank om deel te nemen en zorg dat de wedstrijd gedeeld wordt.

14. Voer overal promotie voor jouw wedstrijd

Omdat de wedstrijd op Facebook staat wil het niet zeggen dat deze gelijk zal worden opgepikt. Zo werkt het niet. Het succes van jouw wedstrijd hangt grotendeels van de marketing af.  Dit kan zowel gratis of via betalende promotie gaan. Soms kan een Facebookadvertentie een enorme boost geven. Zeker als je via doelgroep gaat adverteren.

Er zijn ook tal van andere gratis opties: Zorg voor een aankondiging op uw website en/of blog. Verspreid het via al jouw sociale media kanalen. Stuur een mailing door.

15. Breng de winnaar op de hoogte en bedank alle deelnemers.

Eens je de winnaar hebt gekozen denk er dan ook eens over na om de andere deelnemers te bedanken met een kleine attentie. Email alle deelnemers met een bedankje en stuur eventueel een kortingsbon op.  Zo zullen ze jou herinneren en bij een volgende wedstrijd zal iedereen graag opnieuw deelnemen. 

16. Organiseer een nieuwe wedstrijd

Elke keer je een wedstrijd organiseert leer je weer iets nieuws over jouw volgers of fans. Gebruik deze info om een volgende campagne nog beter op te maken.  Was de wedstrijd een succes, aarzel dan niet om deze nog eens te herhalen. Never change awinning team

Conclusie: Facebook wedstrijden is een fantastische manier om jouw volgers beter te leren kennen en draagt bij tot een groter bereik en loyaliteit. Zorg dat het goed gedaan wordt en blijf ver weg van de Like & share wedstrijden. SUCCES!

Wil je meer weten over het gebruik van Facebook voor jouw bedrijf of organisatie? Binnenkort worden terug enkele interessante sessies georganiseerd. Inschrijven kan via onderstaande links. 

  • Resultaat gericht Facebook – Voor al wie al actief is op Facebook.
  • Social Media Strategie – Hoe kun je via Sociale Media doelstellingen bepalen en KPI’s vastleggen?
  • Van persoonlijke Facebookpagina naar zakelijke fanpage – Voor al wie met zijn bedrijf wil aanwezig zijn op Facebook. A tot Z traject. Na deze sessie is uw bedrijfpagina klaar om gepubliceerd te worden

KMO’s hebben meestal de vraag hoe ze het best starten met online conversatie. Door te investeren in kennis zijn ze al op de goeie weg om de kracht van dit fantastische medium te gebruiken en de naamsbekendheid van het bedrijf te verhogen. Contacteer ons als je hiermee geholpen wil worden. 

Posted in Facebook

Gerelateerde berichten

Wil je up-to-date blijven?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Geen paniek! We spammen niet met onnodige mails. Laat hier je voornaam en e-mailadres achter.