5 tips voor je Pinterest bedrijfsaccount.

Om je op weg te helpen om Pinterest efficiënt in te zetten voor je bedrijf delen we graag onze vijf tips. Je krijgt inzicht in de belangrijkste categorieën  en we vertellen hoe je je social engagement kan verbeteren.  

Wat is Pinterest?

Eerst een woordje uitleg over Pinterest, het sociaal netwerkkanaal dat zich vooral richt op visuele content.  Of zoals Wikipedia het zegt:

Gebruikers kunnen dus pins (plaatjes) met ideeën, recepten, interieurtips en nog veel meer pinnen (plakken)  op hun moodboards (prikborden). Eigenlijk is Pinterest het digitale antwoord op het ouderwetse prikbord dat vroeger aan de muur hing in de keuken. Daar bewaarde mijn mama al haar uitgeknipte recepten en modefoto’s.

Maar in het huidige online tijdperk bewaren mama’s en dochters hun favoriete foto’s dus op een moodboard. Zo kunnen ze deze makkelijk delen met al hun vrienden. En als anderen je pins leuk vinden dan kunnen ze die op hun eigen board zetten (repinnen).

Wie gebruikt Pinterest?

Het is dus eigenlijk niet zo verwonderlijk dat Pinterest een groot aantal vrouwelijke leden telt.  Meer dan 70% van de leden zijn vrouwen tussen de 29 en 50 jaar.

Hier liggen dus zeker kansen voor bedrijven die zich met hun producten op deze doelgroep richten. 

Maar niet alleen vrouwen maken gretig gebruik van Pinterest, ook steeds meer mannen vinden de weg naar deze populaire netwerksite. Naast de vrouwelijke thema’s zijn er steeds meer mannelijke onderwerpen te vinden op de app. Sport, auto’s, motoren en herenmode bijvoorbeeld.

Pinterest is dan ook een van de snelst groeiende social media sites sinds de oprichting in 2010.

Waarom is Pinterest interessant voor bedrijven?

Jammer dat er nog zo weinig bedrijven zijn die hier effectief iets mee doen. Zeker nu Pinterest in de Verenigde Staten al gestart is met pins die je kunt kopen. Dat is een eenvoudige en veilige manier om je favoriete vondsten op Pinterest direct via de app aan te schaffen. Als je Pinterest bezoekt via de iPhone- en iPad-apps kun je daar nu al de pins (producten) kopen die je tegenkomt. Later dit jaar zou het ook mogelijk worden voor personen diePinterest bezoeken via Android-apps of gewoon via het web. 

Ook Promoted Pins horen in de Verenigde Staten, Canada en het Verenigd Koninkrijk al tot de mogelijkheden. Promoted Pins of gesponsorde pins zijn normale pins waarvoor je betaalt, zodat je gewenste doelgroep ze in relevante zoekresultaten, categoriepagina's en startpagina's ziet.

De social netwerksite voorziet vanaf eind dit jaar een geleidelijke uitrol van deze opties naar Europese landen.

Zoals je ziet zijn er heel wat nieuwe mogelijkheden op komst die aan bedrijven kansen bieden om nieuwe potentiële klanten te bereiken en hun omzet te verhogen.

Hoe kun je als bedrijf starten met Pinterest?

Na deze ‘korte’ inleiding komen we aan het belangrijkste deel. 

5 tips om succesvol te starten met Pinterest.

1.     Maak een bedrijfsprofiel aan.

Dat kan via https://business.pinterest.com/nl

Een bedrijfspagina biedt heel wat meer mogelijkheden dan een persoonlijk profiel. Zo kun je statistieken over je profiel, je website en mensen die je bereikt bekijken. En e-mailnotificaties krijgen als mensen je pins delen of leuk vinden.  Om te vermijden dat je teveel mails ontvangt, zet je je instellingen best op ‘once a day at most’.

 

2.     Zorg voor een goed profiel

·      Gebruik een goede krachtige profielfoto

·      Kies een passende gebruikersnaam

·      Beschrijf in een notendop wat je bedrijf doet en waar het voor staat

·      Geef aan waar pinners (volgers) je bedrijf kunnen vinden

·      Vermeld zeker de link naar je website

3.     Gebruik minstens 10 verschillende moodboards

Tien lijkt veel, maar de meeste bedrijven hebben voldoende onderwerpen, thema’s of producten die interessant zijn voor hun volgers. De meest populaire onderwerpen geven we je alvast mee in onderstaande grafiek. Food & drink is veruit de meest gezochte categorie, gevolgd door handige 'do it yourself' tips.

4.     Voeg minstens 5 pins toe per moodboard.

Bied je volgers gevarieerde content aan. Wissel foto’s af met infographics, videos en quotes. Je vindt zeker en vast 5 leuke pins per onderwerp.

5.     Maak je eigen pins

Vlug even ‘repinnen’ lijkt natuurlijk gemakkelijk, maar is niet de meest effectieve manier om content te produceren. Je deelt namelijk niet alleen de pin, maar ook de website van iemand anders. Aan je eigen pins kun je ook je eigen website koppelen. Als gebruikers dan jouw pin gaan 'repinnen' ga je vanaf dit platform meer bezoekers naar je website krijgen.

En vergeet niet:

Ieder begin is lastig, zeker wanneer je net begint met een Pinterest marketing strategie. Ga eens na wat je allemaal al hebt en hoe je de eerste volgers op je profiel kunt krijgen. Heb je bijvoorbeeld al een mailinglijst of volgers op je Facebookpagina of Twitteraccount? Laat ze dan weten dat je nu ook actief bent op Pinterest. 

Veel succes!!!

_____________________________________________________________________________

KMO’s hebben vaak de vraag hoe ze het best starten met online conversatie en sociale media. Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van dit fantastische medium te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen