Je online reputatie al gecheckt?

Heb je er al eens bij stilgestaan wat er over jouw bedrijf gezegd wordt online? Nee? Probeer dan eens informatie over je bedrijf te zoeken op internet. Want dat is wat 80% van je potentiële klanten ook doet.

En…valt het resultaat een beetje mee? Of valt het toch wat tegen? 

Gelukkig kun je zelf veel doen om je online reputatie zo positief mogelijk te houden. En dat is handig meegenomen, want je wil natuurlijk wel dat mensen een goed beeld krijgen van je bedrijf. Dat kan dus met een doordacht reputatiemanagement.

Wat is reputatiemanagement?

Dat is eigenlijk niets meer of niets minder dan het beheren en verbeteren van je imago (en dat van je bedrijf)  op internet en sociale media. Klinkt makkelijk en simpel toch. De realiteit laat nochtans iets anders zien.

De snelheid waarmee online meningen tegenwoordig gedeeld worden maakt of breekt het imago van een bedrijf in een mum van tijd. Bedrijven kunnen heel snel de controle verliezen over wat over hun merk wordt gezegd. Reputaties vallen veel rapper in duigen dan ze gemaakt worden.

 

 

Het belang van reputatiemanagement.

Zoals gezegd zoeken de meeste mensen informatie op internet vooraleer ze beslissen met welk merk of bedrijf ze in zee gaan. Een goed imago, goede reviews en getuigenissen zijn dus heel belangrijk om het vertrouwen van potentiële klanten te winnen.

Bijna 80% van alle consumenten vertrouwt evenveel op online reviews als op persoonlijke aanbevelingen van vrienden. Je online reputatie moet dus perfect weergeven waar jouw bedrijf voor staat, welke waarden en normen belangrijk zijn binnen jouw merk.

Vandaar het belang van een goed beheer van je online activiteiten. Met een goed uitgedacht beleid en een waakzaam oor om conversaties over je bedrijf op te volgen kom je al een heel eind in de goeie richting.

Zorg dat ook de werknemers het belang zien van een goede online reputatie en maak duidelijke afspraken over het omgaan met sociale media in relatie tot je bedrijf.

Hoe begin ik met online reputatiemanagement?

Weet wat er gezegd wordt.

Als je niet weet hoe mensen over je bedrijf praten, kan je geen stappen ondernemen om, indien nodig, bij te sturen.

  • Overweeg het gebruik van een monitoringtool.
  • Gebruik zoekvragen om alerts in te stellen.

Zo blijf je in real-time op de hoogte van alle nieuws en commentaren die samenhangen met je bedrijf.

Volg op wat er wordt gezegd over je concurrentie.

Leren uit andermans fouten heeft zeker zijn nut. Hou daarbij deze quote in gedachten  “Je moet leren van de fouten van anderen, je leeft namelijk nooit lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.”

Doe aan ‘personal branding ‘.

  • Bepaal je eigen positie op internet.
  • Vind de juiste ‘tone of voice’ die past bij je merk en bij de doelgroep die je wil bereiken.
  • Zorg voor een goede interactie met volgers en fans van je merk op sociale media.

M.a.w. neem het heft in eigen handen en zet je bedrijf positief in de markt ! 

vijfsterren.png

Niet zeker van je zaak? Neem dan contact op met ons en wij helpen je met het bepalen van je sociale media strategie.