Iedere generatie zijn sociale media

Bron: Caroline van Teeffelen en Lianne Worrell

Ruigrok Netpanel voert in Nederland al jaren het ‘What’s happening online’ onderzoek. Hierin peilen ze naar het internet en sociale mediagebruik van de Nederlandse samenleving.  Dit jaar lag de nadruk op het verschil in gebruik van sociale media tussen generaties.

Voornaamste besluit hierbij is dat de generatie 14 tot 20 jarigen, de ‘digitieners’ , echte trendsetters zijn op het vlak van sociale media kanalen. Ze slagen er moeiteloos in om afgewogen keuzes te maken in de razendsnelle digitale wereld.

Ook de ‘millennials‘ (21-35 jaar) doen veel online en maken daarbij gebruik van alle nieuwe apparatuur die momenteel voor handen is. Maar deze generatie heeft meer aandacht voor privacy dan de digitieners.

De generatie X, de 36 tot 55 jarigen, hebben iets meer moeite om alle ontwikkelingen op digitaal gebied bij te benen. Toch gebruikt ook deze generatie bijna dagelijks internet en sociale media op zowel hun computer, tablet als smartphone.

De ‘babyboomers’, de 55+ generatie, moeten de grootste inhaalbeweging maken om de revolutie in de digitale wereld te begrijpen. En dat lijkt ze aardig te lukken. Ze delen en ‘liken’ heel wat af en ook online shoppen, zelfs via tablet of smartphone kent voor hen bijna geen geheimen meer.  

Bedrijven, ondernemers, marketeers,… allemaal hebben ze er belang bij om een goed inzicht te krijgen in hoe de verschillende generaties omgaan met het online en sociale media gebeuren.

En omdat digitieners de klanten van de toekomst zijn, is het misschien een goed idee om eens kort na te gaan welke kanalen daar favoriet zijn.

Volgens een onderzoek uitgevoerd door Frankwatching maakt het grootste deel (93 %) van de jongeren actief gebruik van Whatsapp. Youtube (82%) staat op de tweede plaats. Facebook, dat bij de oudere generatie zeer populair is, is pas derde bij jongeren. Instagram en Snapchat sluiten het rijtje af. Onderstaande graphic geeft een duidelijk overzicht van alle kanalen die momenteel populair zijn bij tieners en jonge twintigers.

 frankwatching.com

frankwatching.com

Tijdens het onderzoek kwam ook naar voren dat digitieners een duidelijk onderscheid maken tussen de verschillende  sociale netwerken. Ze weten perfect welke vrienden ze bereiken met elk kanaal dat ze kiezen. 

Frankwatching maakte gebruik van een storytelling-methode om na te gaan wát er dan zo anders is aan alle netwerken die zij gebruiken. De graphic hieronder geeft hun opmerkingen weer.

 franckwatching.com

franckwatching.com

Tot slot is uit het onderzoek gebleken dat Snapchat bij digitieners misschien nog niet het meest gebruikte netwerk is, maar dat het wel steeds meer aanhangers krijgt bij deze generatie.

Het is dan ook ‘good to know’ dat hier voor bedrijven nog kansen liggen om zich te profileren. Met korte, grappige of ludieke filmpjes die de doelgroep ‘even snel’ kan bekijken benut je ten volle dé kracht van dit netwerk.

Zorg wel voor beelden die zo authentiek en echt mogelijk zijn om de jongeren te betrekken bij je merk.

Authenticiteit werkt!!! En niet alleen bij jongeren maar bij alle generaties!!!



KMO’s hebben vaak de vraag hoe ze het best starten met online conversatie en sociale media. Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van dit fantastische medium te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen