Welke Social Media trends brengt 2017 ?

2017 is gelanceerd, het moment voor een vooruitblik op het nieuwe jaar.

Wat wordt ‘hot’  en wat niet op social media? In het snel evoluerende landschap van ‘social networks’ is het niet evident om alle trends en nieuwe hypes te volgen.

Gelukkig zijn er de ‘trendwatchers’ om zich daar dagelijks mee bezig te houden. Deze specialisten volgen en analyseren alle grote netwerksites. Zij zijn dus perfect op de hoogte van wat wel en niet werk in het social media landschap.

En omdat ook zij graag uitpakken met voorspellingen op het einde van het jaar, heb ik een bloemlezing gemaakt van de duidelijk trends die zij naar voor schuiven.

Daarvoor werd o.a.  Frankwatching, Forbes, Bullass, … geraadpleegd.

Over een ding zijn ze het allemaal eens: social media blijft ook in 2017 het snelst evoluerende en meest invloedrijke medium!

Tijd nu voor de top 5 van de belangrijkste trends:

1.     Video content wordt/blijft hot.

En nee, dan heb ik het niet over eventueel pikante inhoud van de filmpjes. Maar wel over de kracht van videofilmpjes om aandacht te trekken. Mensen willen niet alleen zien wat er gebeurt, ze willen vooral het gevoel krijgen dat ze het zelf ‘mee’ beleven. Ook Facebook zet volop in op videocontent. Het ziet er dus naar uit dat videocampagnes enorm aan populariteit zullen winnen. Zeker met grote spelers als Facebook die zich mettertijd volledig op video zullen richten. Boeiende video’s maken die je doelgroep echt raken wordt een echte must voor wie succesvol wil meedraaien op social media. Volgende keer zeker meer over hoe je dat best doet.

2.     Instagram blijft groeien.

De netwerksite wint nog steeds aan populariteit en dat hebben de bedrijven ook gezien. Die adverteren steeds meer via deze app, vooral sedert de overname door Facebook. De combinatie van Instagrams’ advertentie platform en het Facebook advertentie algoritme blijkt een waar succesverhaal, dankzij de uitgebreide (analyse)mogelijkheden voor doelgroepenbepaling.

En dan hebben we het nog niet gehad over de nieuwste ‘features’, die voor nog meer interactie zorgen bij de gebruikers. En waar veel interactie ontstaat zijn er ook veel nieuwe fans (en potentiële leads).

Nu kan je dus vrienden/personen taggen EN grappige Boomerang filmpjes plaatsen. Maar dat wisten de leden van onze nieuwe SocialMedia Q&A Facebookgroep natuurlijk als eersten. ;-)

3.     Twitter wankelt.

De populariteit van deze app zakt steeds verder weg . De snelle stroom aan korte berichtjes waarmee gebruikers ‘overspoeld’ werden was spannend en nieuw toe nhet bedrijf startte. Maar net deze grote hoeveelheid aan data doet het bedrijf nu de das om. Volgens Forbes willen mensen minder maar wel meer gedetailleerde en diepgaander berichten ontvangen. Met content die voor hen interessant is. Het wordt nog afwachten of Twitter een oplossing vindt om die dalende cijfers om te buigen naar een nieuw succesverhaal.

4.     Social media integreert in bedrijven.

Tegenwoordig maken veel bedrijven al gebruik van social media als klantendienst of om het contact met hun klanten te verbeteren. Snelle interacties maken het verschil tussen het vertrouwen winnen van toekomstige klanten of niet.

Facebook wil hier graag nog een stap verder in gaan en stelde dit jaar zijn Workplace voor. Onder het motto ‘Change the way you work’ wil Zuckerberg voet aan grond krijgen bij bedrijven. Niet alleen voor de advertenties via de bedrijfspagina’s, maar als werkinstrument voor het hele bedrijf.  Alle medewerkers krijgen een profiel en kunnen zo deelnemen aan meetings, groepsdicussies, gezamenlijke projecten, …

Goed gezien natuurlijk van Facebook, want bijna iedereen is ondertusssen al vertrouwd met de werking van de app. Het ziet er dus naar uit dat Facebook niet meer weg te branden zal zijn uit ons dagelijks leven. En de rest zal volgen. 

 www.pcmweb.nl

www.pcmweb.nl

5.     Paid advertising wordt beloond

Onder druk van Facebook en zijn algoritme wordt het steeds moeilijker om organisch bereik te creëren met je posts. Het gebruik van video kan hierbij zeker helpen, net als het inzetten op goeie content die jouw klanten aanspreekt. Maar nu netwerksites voordeel zien in bedrijven op zoek naar leads bij hun gebruikers, zal het advertentiebeleid in de toekomst zeker aangepast worden.


KMO’s hebben vaak de vraag hoe ze het best starten met online conversatie en sociale media. Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van dit fantastische medium te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen