Ken je het auteursrecht al?

Vaag zegt het je misschien wel iets, maar het fijne weet je er eigenlijk niet van. Je weet misschien dat het te maken heeft met kunstenaars, muzikanten, fotografen en andere creatievelingen die het recht hebben om zelf te bepalen wat ze met hun (kunst)werk doen.

Je hebt, zoals het spreekwoord zegt, wel de klok horen luiden, maar je weet de klepel niet hangen.

Nochtans is het als (online) ondernemer  belangrijk om te weten hoe de regelgeving in elkaar zit. Correct omgaan met de geldende wettelijke regels kan hoge boetes voorkomen.

Wat is auteursrecht ?

Volgens de FOD Economie is auteursrecht onderdeel van de ‘intellectuele eigendomsrechten’ die gelden op intellectuele creaties zoals werken, merken, uitvindingen, computerprogramma’s, enz.

Afhankelijk van het soort creatie spreekt men van auteursrecht, octrooirecht of merkenrecht.

Het auteursrecht geldt op alle creaties die

  • het resultaat zijn van een creatieve activiteit
  • uitgedrukt zijn in een concrete vorm
  • origineel zijn

Veel woorden dus en om dat iets duidelijker te maken geef ik best enkele voorbeelden.

Vallen onder het auteursrecht:

  • romans, gedichten, teksten, toneelstukken, …
  • schilderijen, foto’s,…
  • opera’s, jingles, gsm–toontjes, …
  • films, documentaires, tekenfilms, videospellen, powerpoint-presentaties, …
  • beeldhouwwerken, choreografieën, computerprogramma’s, …

Om auteursrechtelijke bescherming te krijgen hoeft de ‘maker’ niets te doen. Het recht wordt automatisch toegekend.

Wat met online auteursrechten?

Simpel, het auteursrecht geldt eveneens op internet. Je houdt daar dus best rekening mee als je foto’s, muziek of teksten van het internet op je website of sociale media wil gebruiken.

Hoe herken je auteursrechtelijk beschermd werk?

De tekst ‘alle rechten voorbehouden’ laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Hier blijf je af als je geen toestemming hebt. Soms is er gewoon een naamsvermelding of copyright © symbool. En meestal staat er niks.

Het ontbreken van de tekst, copyright © of naam van een auteur verleent je echter geen recht om deze werken zomaar te gebruiken.

Wat mag wel?

Hou in gedachten dat bijna alles wat je op internet vindt, auteursrechtelijk beschermd is. Je hebt dus bijna altijd toestemming nodig van de ‘maker’ om de creatie te gebruiken.

Soms kan de auteur een Creative Commons licentie  koppelen aan zijn werk. Dit betekent dat je onder bepaalde voorwaarden geen toestemming moet vragen. Je moet wel steeds de naam van de auteur vermelden. Er zijn 6 verschillende licentiemogelijkheden die je aan volgende symbolen kan herkennen:

Ik heb deze ‘creative commons licenties’ momenteel zelf nog niet zo heel veel gezien op internet, maar het kan nooit kwaad om voorbereid te zijn. Als je deze symbolen ziet weet je nu alvast wat ze betekenen.

Er zijn ook nog andere mogelijkheden als je foto’s e.d. op je website of sociale media kanalen wil gebruiken.

Je kan kiezen om:

  • toestemming te vragen aan de auteur (als je die vindt)
  • zelf foto’s of filmpjes te maken, eventueel met je smartphone
  • een professionele fotograaf of regisseur in te huren als je veel beeldmateriaal nodig hebt
  • foto’s of video’s aan te kopen waarbij je professioneel materiaal koopt met een beperkter  budget dan de vorige optie.

Tegenwoordig zijn er heel wat sites die zogenaamde ‘stockfoto’s’ aanbieden, professioneel materiaal voor commercieel gebruik. Denk maar aan Fotolia by Adobe, Shutterstock, GettyImages (ook voor video’s),…

Gelukkig zijn er ook een aantal gratis alternatieven voor wie niet over een groot budget beschikt.

Gratis materiaal vind je op volgende sites:

Pas op met gewoon zoeken op Google --> Afbeeldingen. Ook hier geldt meestal het auteursrecht!!!

Je kan de zoekmachine wel gebruiken om ‘rechtenvrije’ afbeeldingen te zoeken als je de geavanceerde instellingen gebruikt.

Meer weten? De Wet van 30 juni 1994 betreffende het auteursrecht en de naburige rechten  bevat alle verdere informatie. Het vraagt wel wat doorzettingsvermogen om dit door te lezen. ;-)


KMO’s hebben vaak de vraag hoe ze het best starten met online conversatie en sociale media. Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van dit fantastische medium te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen