Medewerkers als ambassadeurs van je merk, een droom- of doemscenario?

Ieder bedrijf wil natuurlijk graag dat zijn medewerkers de beste vertegenwoordigers zijn voor hun merk. De voordelen van geëngageerde medewerkers binnen je bedrijf zijn groot.  Je imago en de reputatie van je bedrijf krijgen gegarandeerd een positieve boost. Je reputatie wordt voor een groot deel gevormd door de gedragingen van je medewerkers zowel online als offline.

Gemotiveerde medewerkers die betrokken zijn bij je merk trekken bovendien gemakkelijker nieuwe collega’s aan door de positieve sfeer op de werkvloer.

En al deze potentiële promotors zijn een belangrijke troef in deze digitale tijden.

Toch zijn er nog heel wat bedrijven die weigerachtig staan tegenover het inzetten van medewerkers om hun merk te vertegenwoordigen. Het vraagt dan ook enige voorbereiding en duidelijke afspraken om dit proces in goede banen te leiden.

Een eerste belangrijke stap is het vinden van de juiste medewerkers. En dat begint al bij het sollicitatiegesprek.  Stel de juiste vragen om te achterhalen of de sollicitant voor je wel bij jouw bedrijf past.  Ga na of deze persoon

  • dezelfde normen en waarden heeft als jouw bedrijf
  • de visie en de missie van je onderneming steunt
  • positief staat tegenover jouw merk of product
  • er trots op is om elke dag met een glimlach klanten te bedienen

Maar omgekeerd hebben sollicitanten ook verwachtingen van hun werkgever. Stel jezelf dus de vraag: waarom willen mensen bij mijn bedrijf werken?

Salaris alleen is tegenwoordig allang niet meer de beslissende factor. Millennials, de nieuwe generatie medewerkers,  geven de voorkeur aan

  • de balans tussen werk en privé
  • persoonlijke ontwikkeling en ontplooiing
  • voldoende verantwoordelijkheden en medezeggenschap.

Dat zorgt voor meer betrokkenheid en een grotere motivatie.

Als je jouw enthousiaste medewerkers hebt gevonden dan moeten deze natuurlijk verder begeleid worden om uit te groeien tot echte merkambassadeurs. Start met de werknemers die jouw merk begrijpen, authentiek trots zijn op hun bedrijf en elementaire kennis hebben van social media.

Mark Zuckerberg zei ooit:  Niets beïnvloed een persoon meer dan de aanbeveling van een vertrouwd persoon. 

Faciliteer door te zorgen voor goede, interne communicatiekanalen (intranet, nieuwsbrieven, aanspreekpunten,…) en gebruik sociale media platformen. (Workplace by Facebook)

Train je toekomstige merkambassadeurs om hun social media skills te verbeteren. Zij worden de drijvende krachten van de verdere ontwikkeling van je andere interne ambassadeurs.  Laat ze in kleine teams hun online kennis doorgeven.

Opleiding+coaching+social+lemon.jpg

De meeste mensen praten graag over hun werkgever. Maak gebruik van de netwerken van je medewerkers die al op sociale media actief zijn om corporate content te delen. Het zal zeker een boost geven aan traffic naar je website, newsroom, blog of andere social media kanalen. 

Stel vooraf wel duidelijke richtlijnen op over welk online gedrag gewenst is en wat absoluut niet door de beugel kan. 

Heb je je merkambassadeurs eenmaal aan boord, dan krijgt je externe merkcommunicatie een extra geloofwaardige dimensie en creëer je meer authenticiteit voor je merk. Mensen hechten veel meer geloof aan informatie vanuit hun eigen netwerken (familie, vrienden, buren, ...)

Medewerkers die ambassadeur worden zijn een fundamenteel onderdeel van een goed reputatiemanagement. En een goed reputatiemanagement zorgt ervoor dat klanten je merk willen gebruiken. 

Een ambassadeur kan jouw boodschap delen met zijn/haar sociaal netwerk. Hierdoor ontstaat een digitale mond-aan-mond campagne. Een effectieve manier om je organisch bereik te vergroten.  We vertellen je er graag meer over tijdens een persoonlijk gesprek. 

Ook als je op zoek bent naar een 'social media training' voor je toekomstige merkambassadeurs. Neem dan vrijblijvend contact op met ons. Wij bieden professionele opleidingen en coaching van je medewerkers.