Je eigen YouTubekanaal?

Videomarketing is een van de trends die in 2017 hoog zal scoren. En waar vind je momenteel de grootste verzameling videofilmpjes? Juist ja,  op YouTube natuurlijk. De social netwerksite die in 2005 werd opgericht is momenteel de meest gebruikte en snelst groeiende zoekmachine na Google.

 Per maand  verwerkt het platform ongeveer 3 miljard zoekopdrachten en worden 600 miljard uren aan video’s bekeken. Een vierde daarvan wordt bekeken via tablet of smartphone.

Zonde dat niet meer bedrijven het potentieel van dit netwerkplatform inzetten voor hun marketing.

Nochtans is het gemakkelijk om met goede YouTube-filmpjes je ranking in Google verbeteren. Dat komt doordat YouTube.com een ‘domain authority’ score haalt van 100/100. Domain authority is de score die door MOZ’s algoritme berekend wordt om na te gaan hoe goed een website zal scoren bij zoekmachines. En ook wel een beetje omdat Google eigenaar is van YouTube, denk ik zo bij mezelf.

 Een eigen YouTubekanaal opzetten voor je bedrijf is niet zo moeilijk. Dat kan ik hier in enkele stappen uitleggen.

1.     Maak eerst een persoonlijk Google-account aan. Een Google-account biedt toegang tot alle Google-producten (zoals Gmail, Blogger, Maps, YouTube en meer).

2.     Log in op je Google-account.

3.     Log dan in op YouTube. 

4.    Ga naar ‘mijn kanaal’ in de linkse sidebar van je scherm. 

5.     In het volgende scherm krijg je de mogelijkheid om een bedrijfsnaam of andere naam te gebruiken dan diegene waarmee je inlogt. Daar kun je dus de naam van het bedrijf opgeven waarvoor je een videokanaal wil opzetten.

6.     De volgende stap is het aanmaken van een merkaccount. Wie al een Googlebedrijfspagina heeft, kan ook rechtstreeks op YouTube inloggen methet bijhorende merkaccount en slaat deze stap dus over. 

7.     Je hebt een eigen kanaal! Tijd nu om nog wat aanpassingen te doen om een onvergetelijke indruk na te laten bij je publiek. Eerst gaan we het logo invoeren van je bedrijf, liefst een 800 op 800 pixels afbeelding (1), dan kun je een duidelijke bannerfoto uploaden om je kanaal een unieke look te geven (2). In stap 3 geef je een korte beschrijving geven van wat je kanaal te bieden geeft. Klik daarvoor op de knop ‘kanaalbeschrijving’(3). 

kanaal-4.png

 

Voilà, je eerste videokanaal is een feit. Nu kan je starten met het uploaden van kwaliteitsvolle video’s die de missie en het imago van je bedrijf uitstralen.

Hou rekening met volgende tips om een goede ranking van je video’s te bevorderen.

·       Geef je video een sterke titel die de lading dekt in ongeveer 50 tot 70 tekens en zet er zeker een of meerdere keywords in.

·       Geef een goede, krachtige beschrijving die de aandacht trekt van je doelpubliek. Vergeet ook hier de keywords niet, liefs aan het begin van de beschrijving. Eventueel kun je een aantal links opnemen in de beschrijving.

·       Maak je video’s niet te lang, de aandacht van je publiek dwaalt vlug af.

·       Ook beeldkwaliteit is belangrijk voor de ranking van je video. YouTube hecht veel belang aan goede gebruikerservaringen en niemand kijkt graag naar slechte kwaliteit beelden.

·       Promoot je video’s ook op je andere sociale mediakanalen zodat ze vlug gevonden en bekeken worden. De ranking van je video’s wordt voor een groot deel bepaald door de hoeveel ze bekeken worden, hoeveel likes ze halen en of ze gedeeld worden.


KMO’s hebben vaak de vraag hoe ze het best starten met online conversatie en sociale media. Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van dit fantastische medium te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen