Hoe kun je de naamsbekendheid van uw bedrijf vergroten via sociale media?

Naamsbekendheid vergroten via sociale media

Wat hebben Mariah Carey en Beyonce Knowles met elkaar gemeen? Hun hits worden allemaal geschreven door de beste songwriters. Natuurlijk wordt de songtekst nog eens versterkt door de fantastische stem die ze hebben, maar je mag nog in het bezit zijn van de mooiste stem, als je deze niet via de juiste song naar buiten kunt brengen sta je eigenlijk nergens.

Een duidelijke to-the-point  communicatie zou eigenlijk ook een heel belangrijk aandachtspunt moeten zijn voor ieder bedrijf of organisatie.

Jammer genoeg negeren de meeste bedrijven de taal die hun volgers hanteren op sociale media. Er worden nog teveel formele boodschappen de wereld ingestuurd enkel en alleen maar om te vermijden dat die boodschappen verkeerd begrepen worden.

Er wordt nog te vaak gedacht dat informeel communiceren de geloofwaardigheid van het bedrijf of merk zal aantasten.

 Denk jij dat informele communicatie de geloofwaardigheid van een bedrijf zal verminderen?

Dilemma:
Moet je als merk efficiënt of effectief communiceren?

Om zakelijke doelstellingen te bereiken, moet je effectief communiceren. Hoewel efficiëntie belangrijk is,  moet de interactie met uw volger of fans primeren.  

Succesvolle merken communiceren niet omwille van de interactie, ze doen het om naamsbekendheid en conversie te verhogen, zakelijke doelstellingen te halen en om klanten te behouden.

Wanneer consumenten denken aan sociale media dan denken ze aan de interactie en communicatie met een andere persoon. Een persoon met gevoelens, emoties en een eigen mening. Niet-menselijke communicatie moet dus ten koste van alles vermeden worden.

Domino’s Pizza kende een terugval op het moment dat één van hun klanten de keten beschuldigde van het automatiseren van hun reacties via sociale media.  Een gebruiker van Domino's Pizza postte een bericht op de Facebook-pagina, en kreeg een bot onterecht antwoord terug. Een geautomatiseerd antwoord bedoeld om klachten op te vangen.

Domino’s beweerde dat het om een menselijke fout ging maar het kwaad was al geschied. Wij laten het in het midden of het wel degelijk zo is gebeurd.  Want maakt het eigenlijk een verschil of dit bericht nu werd verstuurd via een bot of mens?  Nee. De reactie bewees dat ze hun communicatie automatiseren of het nu gepost werd door een mens of bot maakt niet uit.

domino's pizza
 

Efficiënte communicatie wordt een niet geautomatiseerde communicatie!

De meeste merken hebben een marketingplan en budget voor de klassieke vorm van  communicatie zoals reclame, public relations, en andere… Sociale Media is echter een ander verhaal.

Helaas zien nog teveel bedrijven hun sociale media communicatie als een verlengstuk van hun traditionele communicatie. Ze re-posten gewoon info door van website, nieuwsbrief brochures of andere reclame.

Koop! Koop! Koop! Koop mijn nieuwe boek! Tijdelijke aanbieding! Snel zijn is de boodschap!  -> Alleen maar zenden.

Je zou denken dat deze manier van communiceren efficiënt is. Misschien wel,  maar het is zeker niet effectief, vooral niet via sociale media.

Sociale media is een medium waar er tweerichtingsverkeer wordt verwacht.

Via sociale media naamsbekendheid creëren en uw merk versterken moet beginnen met het in kaart brengen van de middelen die je ervoor nodig hebt. En daar gaat het meestal fout.  

Bedrijven gooien nog te vaak stagiaires, junior medewerkers, of een administratief medewerker die beweert goed te zijn met sociale media in de strijd.

Dit loopt meestal niet zo goed af.  Je kan niet zomaar een sociale Media kanaal onderhouden tussen 2 administratieve taken door. Er komt altijd wel iets tussen dat nu net iets belangrijker is. Vergeet ook niet dat content management een veel tijd vraagt. Tijd die misschien niet altijd voorhanden is.

Communicatie via de sociale kanalen biedt het meeste interactie en werkt effectief, als het op een goeie manier gebeurt.

Daarom moeten bedrijven meer middelen inzetten voor het social verhaal. Middelen die vroeger gereserveerd werden voor de klassieke media. Er vindt een verschuiving plaats.

Communiceren via social media is niet genoeg. Interactie maakt uw communicatie effectief.

De beste manier om dit te doen is een bedrijfsstructuur op te zetten die de mogelijkheid biedt om actief te luisteren en interageren met de consument

  • Kun je dit door uw verkopers social selling te leren? Nee.
  • Kun je dit door uw SocialMedia te laten beheren door een stagair?  Nee.
  • Kun je dit door Social Media op een professionele manier in te zetten en uw medewerkers te sensibiliseren? Zeker!

We zijn ervan overtuigd dat het niet gemakkelijk is om uw bedrijf, product of dienst onder de aandacht te houden. Tegenwoordig is het heel moeilijk om boven het lawaai uit te stijgen en de aandacht van de consument te krijgen. Om relevant te blijven gaan bedrijven aan de lopende band nieuwe inhoud verzinnen.

Dit doet eigenlijk een beetje denken aan jongleren.

Wanneer je iemand ziet jongleren, zul je merken dat de bal ten koste van alles terug de lucht in moet gaan.   Gebeurt dit niet dan valt alles in elkaar.

Dit is wat te vergelijken met content creatie.  Grote merken proberen hun content in het zicht van de consument te houden. Jammer genoeg wordt er meer aandacht besteed aan het aanmaken van de content dan aan de interactie zelf.

Zelf hoef je je deze slechte gewoonte niet eigen te maken. Weet dat de waarde van interactie even belangrijk of zelfs belangrijker is als de content zelf.

Sowieso is het altijd gemakkelijker als je over de nodige budgetten beschikt om uw online marketing sterk uit te bouwen. Maar het kan ook anders.

Het begint allemaal met het opstellen van een digital marketing team en een goeie online strategie.  De verantwoordelijkheid om te monitoren en te reageren op berichten moet bij dezelfde mensen liggen. 

Valkuil:  Als meerdere personen het beheer van uw SocialMedia kanalen op zich nemen kan de toon van uw berichten of posts verschillen afhankelijk wie wat publiceert. Werk je met een team dan moeten er op voorhand duidelijke afspraken worden gemaakt zodat de berichten eenzelfde toon aanhouden.

Zet vast wie de Webcare voor zijn/haar rekening zal nemen. Wie zal posten en op welke manier. Zorg voor en Social Media Policy en indien nodig gedegen opleidingen.   Zorg voor wekelijkse meetings en een goeie content kalender of draaiboek. Stuur bij waar nodig.

Probeer ook zoveel mogelijk medewerkers bij het verhaal te betrekken. Zijn zijn trouwens eerste lijns ambassadeurs van uw organisatie. 

Niets beïnvloedt een persoon meer dan de aanbeveling van een vertrouwd persoon.
— Marc Zuckerberg

Conclusie:  Bepaal op voorhand hoe, wanneer en waarover er gecommuniceerd kan en mag worden.  En vergeet niet hoe belangrijk het is om vast te houden aan het script maar zorg voor een zekere spontaniteit zodat fans terugkomen voor meer. Interactie met uw volgers primeert. 

KMO’s hebben meestal de vraag hoe ze het best starten met online conversatie. Door te investeren in kennis zijn ze al op de goeie weg om de kracht van dit fantastische medium te gebruiken en de naamsbekendheid van het bedrijf te verhogen. Contacteer ons als je hiermee geholpen wil worden. 

Bron