Helpt bloggen je aan een hogere Google ranking?

Zakelijk bloggen

Ik probeer me er wekelijks aan te houden. Bloggen.  Het lukt me aardig om wekelijks 2 of 3 blogartikelen voor Social Lemon te schrijven. Het gebeurt wel regelmatig dat ik op zondag voor de computer zit. Maar bloggen heeft alvast één groot voordeel.  Het voelt niet aan als werken.  

Waarom bloggen?

Waar het vandaag om gaat is content marketing. Met berichten, artikelen en nieuwsberichten trek je veel nieuwe bezoekers naar uw site. Je toont uw expertise.  Met bloggen laat je weten waar je goed in bent en waarmee je uw huidige en toekomstige klanten verder kunt helpen.  Doordat er telkens nieuwe content aan uw site wordt toegevoegd komen bezoekers ook vaker langs en als die vaker langskomen dan ook de Crawler (Googlebot) van Google.  En laat deze laatste nu eens heel belangrijk zijn voor uw ranking in Google zelf.  

Enkel bloggen zal niet zoveel bijdragen aan een betere ranking in de Google zoekmachines. Er spelen meerdere factoren een rol.

Neem nu Google+. Dit is een kanaal waar de meeste bedrijven niets mee doen terwijl het wel eigendom is van Google. Vergeet niet dat Google de grootste zoekmachine ter wereld is. Google probeert Google+ zo relevant mogelijk te maken door statusupdates gepost op Google+ sneller te indexeren en weer te geven in de zoekresultaten. Sociale Media platformen worden meestal dagelijks geïndexeerd terwijl Googlebot met wat geluk wekelijks langskomt op uw website.  

Link je uw blogberichten door op uw Google+ kanaal zullen die opgepikt worden en getoond worden in de zoekresultaten van Google. 

Pagerank

Voor Google is een invloedrijke website een site met veel backlinks. Dit zijn links van andere relevante sites naar uw website of specifieke pagina's.  Hoe invloedrijker de website die terug linkt hoe beter uw site ook zal scoren. Want, als die belangrijke site jou content oppikt dan moet die wel goed zijn zo redeneert Google. 

Wanneer gaan Websites nu naar je linken?

Eerst en vooral moet je inhoud goed zijn. Er zijn tig andere sites van concurrenten met even goeie content. Geef ze dus een reden om terug te linken. Misschien kun je eerst eens zelf linken naar een leverancier of influencer? Misschien belonen ze je wel met een linkje terug.  

Een link verkrijgen van een andere invloedrijke website is de minst makkelijke manier.  Er bestaan andere oplossingen. 

Wat je wel kunt doen:

Word lid van relevante online discussiegroepen. Er bestaan verschillende groepen op Linkedin. Daar kun je deelnemen aan gesprekken. Stelt er iemand een vraag, schrijf er een artikel over. Geef in de groep een korte respons en link door naar je blog waar je het uitgebreide antwoord hebt geplaatst. 

Vergeet verder ook de link naar uw blogberichten niet op te nemen in uw mailings en op uw Facebookpagina.  Zo krijg je veel terugkerende bezoekers naar uw website. 

Hou ook rekening met volgende tips:

  • Hou altijd in gedachten voor wie je schrijft. Bepaal eerst je een doelgroep.
  • Probeer uw content en blogberichten op voorhand in te plannen.
  • Denk goed na over wat je gaat schrijven. Schrijf mogelijke onderwerpen op en doe research. 
  • Volg andere 'buitenlands blogs'. Kijk hoe zij het aanpakken. Je hoeft het warm water niet opnieuw uit te vinden.
  • Kopieer niet klakkeloos!! Ga voor unieke content!
  • Schrijf voor uw publiek en niet voor Google.
  • Pluk niet zomaar afbeeldingen van het internet. Hou rekening met copyright. 
  • Gebruik GEEN GRATIS BLOG.  Gratis blogs bieden weinig of geen commerciële mogelijkheden. Zorg voor een eigen domeinnaam.  Maak uw blog onderdeel van uw website of CMS.
  • Zorg er ook voor dat mensen kunnen inschrijven op uw mailinglijst. Koppel deze aan een automatische tool zoals Mailchimp. 
  • Denk goed na over de tekst. Verdiep je in Copywriting technieken. 
  • Schrijf een blogpost met minstens 500 woorden en denk goed na welke zoekwoorden je gaat gebruiken. Focus je op twee. 
  • Zorg voor een sterke titel.
  • Schrijf blogposts waar mensen iets aan hebben. Ga niet uitsluitend verkopen.
  • Wek interesse op zodat mensen je verder zullen blijven volgen. 
  • Monitor en analyseer! 
 Sedert november 2015 ben ik gestart met bloggen. Via Google Analytics kun je aan de pieken duidelijk zien wanneer er een nieuwe blogpost werd geplaatst.  Het verschil is duidelijk te merken. Terwijl er in oktober amper of geen nieuwe bezoekers naar de website kwamen zien we sedert begin dit jaar een sterke stijging.  Bloggen gecombineerd met een wekelijkse mailing geeft dus een mooi resultaat. 

Sedert november 2015 ben ik gestart met bloggen. Via Google Analytics kun je aan de pieken duidelijk zien wanneer er een nieuwe blogpost werd geplaatst.  Het verschil is duidelijk te merken. Terwijl er in oktober amper of geen nieuwe bezoekers naar de website kwamen zien we sedert begin dit jaar een sterke stijging.  Bloggen gecombineerd met een wekelijkse mailing geeft dus een mooi resultaat. 

En tot slot.

Waarom zou je uw blog niet uitbesteden? Net zoals bij het up-to-date houden van een Facebook bedrijfspagina vergt het schrijven van een blogpost enig kennis van zaken. 

Natuurlijk hebben uw medewerkers en jezelf de grootste kennis in huis., waarom het niet zelf doen?  

Schrijf je graag? Heeft één van uw medewerkers een vlotte pen? Zeker doen!  Zorg er wel voor dat het geen 'must-do' wordt bovenop het gewone werk,  want dan bestaat de kans dat uw bedrijfsblog een stille dood zal sterven. 

Vakkennis kun je makkelijk doorgeven. Je zult er versteld van staan hoe snel een copywriter voeling krijgt met uw bedrijf of diensten. Onderwerpen worden vanuit een andere hoek toegelicht en bij het opmaken van de tekst wordt rekening gehouden met SEO en zoekwoordoptimalisatie. 

Had je er al over nagedacht om een blog aan uw website toe te voegen maar ontbreekt het je aan tijd neem dan contact met me op. Ik vertel je er heel graag meer over. 

De mosterd voor onze blogpost haalden we deze keer bij Neil Patel. 


KMO’s hebben meestal de vraag hoe ze het best starten met online conversatie. Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van dit fantastische medium te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als je hierover graag meer informatie wil.