5 Tips voor een zakelijk Social Media gebruik

Je bedrijf op social media. Voor veel bedrijven voelt het nog altijd een beetje aan als koorddansen.

Met deze tips slaag je zeker voor deze acrobatische oefening.

Tip nummer één

Knoop deze goed in je oren, want er wordt nog dagelijks tegen gezondigd.

Social media gaat niet over jouw bedrijf, het gaat over je doelgroep en wat jij voor hen betekent.

Niemand zit te wachten op een bedrijf dat voortdurend zegt hoe goed het wel is. Of constant zijn eigen producten in de kijker zet. Iedereen wacht op een bedrijf dat echt iets te zeggen heeft. Dat weet wat er leeft bij zijn klanten en daar op inspeelt.

En hieruit volgt…

Tip nummer twee

Weet wie je klanten zijn en wat hen bezighoudt, zodat je relevante content brengt. Lees de feedback die je krijgt via social media. Zorg voor interactie met je klanten en stel vragen. Leer zo de leefwereld van je doelgroep beter kennen.

Maar vergeet ook niet…

Tip nummer drie

Reageer op vragen. Als ik een vraag stel, verwacht ik een antwoord en dan liefst zo snel mogelijk. Mensen hebben geen tijd of geduld om dagen te wachten op een reactie. Dan zoeken ze het antwoord wel bij iemand anders. En weg is de klant.

Om dat te vermijden…

Tip nummer vier

Neem klachten serieus. Geef toe dat je een fout hebt gemaakt en los het probleem zo snel mogelijk op. Klanten houden een goed gevoel over als je hun klacht verhelpt. Een goede online klachtenafhandeling is belangrijk voor de loyaliteit van je doelgroep aan je bedrijf.

Vergeet zeker dit niet…

Tip nummer 5

Klanten die op social media een bedrijf zoeken, zijn vooral op zoek naar wat anderen zeggen over dat bedrijf.

Zorg voor goede, leuke en interessante interacties met je doelgroep en maak van hen je beste vertegenwoordigers.

En ja, als bedrijf is dat een beetje koorddansen. Of je vraagt een “professional” om dat in jouw plaats te doen. Zo ben je zeker van een positief resultaat.



KMO’s hebben meestal de vraag hoe ze het best starten met online conversatie en sociale media. Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van dit fantastische medium te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als je hierover graag meer informatie wil.