Sociale Media voor bedrijven. Alleen aanwezig zijn is niet genoeg!

Sociale media, het zijn zowat de meest gebruikte woorden in onze huidige maatschappij. Iedereen praat erover, iedereen “zit” op Facebook, Twitter, Pinterest, Linkedin, Google+ en al die andere ‘social media’ kanalen. Maar wat maakt het nu zo bijzonder? Waarom is het wereldwijd zo populair? En vooral, hoe kan je als bedrijf voordeel halen uit deze nieuwe media?

De “Wikipedia” definitie van sociale media leert ons dat het een verzamelnaam is voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met andere gebruikers te delen.

Gebruikers kunnen op een eenvoudige manier teksten, beelden en geluid met elkaar delen. De meest bekende vormen van sociale media zijn de sociale netwerksites.

Maar deze definitie verklaart natuurlijk niet waarom sociale media wereldwijd zo razend populair is.

Deze populariteit is niet alleen te danken aan het gebruiksgemak, maar vooral aan de interactie tussen de gebruikers van sociale media. Hoe meer vrienden, fans en volgers je hebt hoe interessanter het wordt om aanwezig te zijn in de wereld van sociale media.

En bij die interactie liggen ook de kansen voor bedrijven. Zelfs een klein bedrijf kan succesvol zijn op internet. En dat met een veel kleiner budget dan voor de traditionele media.

Sociale media biedt tal van voordelen voor kleine en grote bedrijven.

         Je komt continu onder de aandacht
Door te communiceren met je klanten blijf je ‘top of mind’ en denken ze eerder aan jouw bedrijf als ze iets nodig hebben.

         Je bindt mensen aan je bedrijf en merk
Als je productinformatie, tips of interessante aanbiedingen deelt met je klanten gaan ze je volgen op de sociale media en creëer je klantentrouw.

         Je leert van je klanten
Door te luisteren, ontdek je naar wat je klanten op zoek zijn. Je krijgt waardevolle feedback over wat er niet goed gaat in je bedrijf en hoe je je product of service kan verbeteren.

         Klanten gaan meer van je kopen
Door regelmatig de juiste content te communiceren, ervaren klanten dat je waarde toevoegt. Ze zijn je product of merk genegen en gaan meer van je afnemen.

         Klanten gaan je boodschap of merk verspreiden
Klanten je product of merk genegen zijn zullen ze je boodschap sneller verspreiden. Ze worden de ambassadeurs van je bedrijf en hebben invloed op de mening die anderen vormen over jouw bedrijf.

Maar stort je, als bedrijf,  niet zomaar blindelings in de wereld van sociale media. Bedenk vooraf goed wat je wilt bereiken zodat je doelgericht actief bent. Succesvol aanwezig zijn op sociale media is altijd gebaseerd op een vooraf bepaalde strategie.

Een goede strategie opzetten is niet iets wat je‘eventjes’ vlug tussendoor doet. Dat kost tijd en vraagt een blijvende inspanning van alle betrokken medewerkers. 

Overtuigd?

Begin dan met het opstellen van concrete doelstellingen. Zo kan je achteraf het resultaat meten van je inspanningen.  Want dat is waar het echt om draait. Op het einde van de rit wil je natuurlijk resultaten zien. Dan wil je weten wat je acties opleveren.

Analyse van je resultaten geeft je ook inzicht in het internetgedrag van je doelgroep. En met de juiste tools kom je ook te weten wat er over jouw bedrijf gezegd wordt.

Vergelijk hoe en waar je doelgroep over je bedrijf praat met de identiteit die je als bedrijf wilt uitdragen.

Is het een perfecte match?  Proficiat, dan ben je niet alleen goed bezig met je sociale media, maar weet je waar je bedrijf voor staat. Het totaalconcept werkt!

Stemt het niet helemaal overeen?  Dan wordt het tijd om terug te kijken naar je eigen bedrijf of merk. Welke identiteit wil je bedrijf uitstralen? Waar staat het merk voor? Stemmen mijn acties op sociale media overeen met deze waarden? Gebruik ik wel de geschikte kanalen voor mijn boodschap?

Je strategie aanpassen kost veel tijd en inspanning.  Ga dus niet overhaast te werk bij het opstellen van een sociale media campagne.   Wie geen ervaring heeft met deze materie, kan hiervoor beter beroep doen op het professioneel advies van een ‘social media’ expert.


KMO’s hebben meestal de vraag hoe ze het best starten met online conversatie en sociale media. Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van dit fantastische medium te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als je hierover graag meer informatie wil.