Heeft het nut om als lokaal bedrijf aanwezig te zijn op Sociale Media?

Lokaal bedrijf en Sociale Media. Gaat dat wel samen? 

Veel lokale bedrijven vragen zich af of het nut heeft om tijd te investeren in sociale media.
De meeste KMO's zijn al goed gekend in de buurt en laten de mond-aan mond reclame zijn werk doen. Tijd investeren in sociale media lijkt dan ook een beetje nutteloos.

Want als lokaal bedrijf die het vooral moet hebben van klanten uit de buurt heb je er  natuurlijk niks aan om gekend te zijn bij mensen die honderden kilometers ver wonen.

Voordelen voor lokale bedrijven.

Toch biedt sociale media ook voor lokale bedrijven heel wat mogelijkheden. Je klanten kennen je bedrijf persoonlijk en hebben er ook vertrouwen in.  Dat is al een groot voordeel voor het opbouwen van een ‘fanclub’ op sociale media. De belangrijkste sociale netwerksites beschikken ook over de nodige tools om lokaal voordeel te halen uit het gebruik ervan.

Waar haal je het meeste voordeel uit?

Google+
De Google bedrijfspagina is een van die handige tools. In een minimum van tijd kan je een pagina aanmaken en/of je bedrijf claimen.  Op je bedrijfspagina kan je alle interessante weetjes over je bedrijf plaatsen.   Klanten die dan op zoek zijn naar bv een slager in Menen krijgen in de Google zoekresultaten dan eerst alle slagers met een bedrijfspagina te zien.  Plaats je berichten  in Google+ over je bedrijf dan zal dit een invloed hebben op je Google zoekresultaten en ranking.

 

En als je het bedrijf claimt kan je zelf een aangepaste foto kiezen om in de zoekresultaten te tonen. Of de openingsuren van je bedrijf vermelden, wat voor de klanten zeker ook een meerwaarde heeft.

 

Facebook
Op Facebook kan je een pagina aanmaken als lokaal bedrijf. 
                                       
Dat heeft als voordeel dat het lokale karakter van je bedrijf duidelijk is voor je klanten.  En het heeft ook invloed op de gegevens die je op de infopagina mag zetten, zoals de betaalmogelijkheden in jouw bedrijf.  

 
 

Twitter
Dit is een beetje het buitenbeentje in de reeks. Het vraagt een beetje extra inspanning om hier als lokaal bedrijf resultaat te halen. Toch kan je hier ook voordeel uit halen door mensen of verenigingen te volgen die in jouw buurt actief zijn. Deel jouw kennis met hen en toon dat je bereid bent te helpen.  Zo krijgt je imago een positieve boost.

Deze tips helpen je zeker bij het opzetten van een sociale media strategie. Vergeet vooral niet dat dit een lange termijn strategie is die het imago van je bedrijf uitdraagt. 

Als je niet de tijd of kennis hebt om dit te doen, ga dan zeker langs bij een sociale media expert. Zij geven raad en nemen jouw sociale media campagnes onder hun hoede.


KMO’s hebben meestal de vraag hoe ze het best starten met online conversatie en sociale media. Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van dit fantastische medium te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als je hierover graag meer informatie wil.