Een eigen webshop starten ?

Daar komt meer bij kijken dan je op het eerste zicht zou denken.  Een webshop leiden betekent niet alleen bezig zijn met het online gebeuren, maar ook met de offline en logistieke zaken.

Dit houdt in:

  • ·         Inrichten, bouwen en regelmatig updaten van je website - webshop
  • ·         het bestellen van goederen
  • ·         contacten onderhouden met leveranciers, overheid en klanten
  • ·         opzetten van een distributiesysteem
  • ·         opzetten van een online betalingssysteem
  • ·         dienstverlening na verkoop

Als bedrijf hou je dus best rekening met al deze aspecten.

Gebruik de volgende tips om je zaak succesvol te maken.

1.      Wees voorbereid

Stel een duidelijk plan op dat minstens antwoord geeft op deze vragen.

  • ·         Welke producten zal ik verkopen?
  • ·         Wat is het huidig marktaanbod?
  • ·         Wat is mijn afzetmarkt, hoeveel potentieel is er?
  • ·         Wie zijn mijn concurrenten?
  • ·         Hoe kan ik mezelf onderscheiden van andere aanbieders?
  • ·         Hoe bepaal ik de prijs voor mijn producten? Is deze prijs winstgevend?

2.      Kies voor betrouwbare leveranciers

Stel jezelf de volgende vragen vooraleer je kiest voor een bepaalde leverancier.

  • ·         Welke kwaliteit biedt de leverancier, vergeleken met zijn concurrenten?
  • ·         Is zijn prijs eerder hoog of eerder laag binnen die sector?
  • ·         Heeft de leverancier een goede reputatie?
  • ·         Levert hij stipt?
  • ·         Is hij flexibel in de betalingstermijnen?
  • ·         Is de leverancier betrouwbaar?
  • ·         Hoe (financieel) gezond is het bedrijf waarvoor ik zou kiezen?

3.      Zoek een goede koerierdienst.

Hou rekening met deze criteria bij het kiezen van een logistieke partner.

  • ·         Wil je de laagste prijs of wil je de snelste service?
  • ·         Wil je een plugin op je webshop die automatisch verzendkosten berekent?
  • ·         Wat met het gebruiksgemak voor je klant?
  • ·         Denk eraan dat gratis verzending voor veel klanten belangrijk is bij online aankopen.

4.      Zorg voor veilige betaalsystemen

Hier geldt‘Maak het je klant zo gemakkelijk mogelijk om af te rekenen’.

Er zijn verschillende mogelijkheden zoals Bancontact/Mister Cash, Visa, Mastercard, Paypal, Maestro. Maak voor jezelf uit welke jij kan/wil aanbieden binnen jouw budget.

5.      Maak je webshop zo aantrekkelijk mogelijk.

Daarmee wordt niet enkel het uitzicht bedoeld, maar ook het gebruiksgemak voor de klant.

  • ·         Wees online zichtbaar en vindbaar (SEO)
  • ·         Zorg voor duidelijke afbeeldingen/foto’s van je producten
  • ·         Maak een productvideo
  • ·         Zorg voor een snelle laadtijd van je site
  • ·         Hou de navigatie simpel
  • ·         Los problemen en klachten snel op

Dit zijn de grootste valkuilen.

1.      Niet genoeg aandacht voor alle onderdelen van je shop.

Het heeft geen zin uren te spenderen aan een leuke site, als je geen aandacht hebt voor de marketing van je product. En je kunt wel alles voor elkaar hebben qua logistiek, maar als je branding (en je huisstijl) niet goed geregeld zijn, kom je onprofessioneel over, hebben klanten geen vertrouwen in je, en verkoop je niks.

2.      Alles zelf willen doen.

Maak budget vrij voor investeringen in een goede websitebouwer, een fotograaf, een marketingadviseur e.d. als je zelf geen ervaring hebt met deze zaken. Slim delegeren is hier de oplossing.

3.      Geen slim voorraadbeheer

Voorraad kost geld en brengt niets op zolang het niet verkocht is. Het is niet gemakkelijk om voldoende, maar niet te veel in te kopen. Maak het rekensommetje: hoeveel moet ik verkopen om mijn kosten er uit te halen en een mooie winst over te houden?

4.      Geen goede verdeling in je productaanbod

Klanten willen keuze, zowel in producten als in prijs. Een spreiding in je producten qua grootte en qua prijzen, is dus belangrijk.

5.      Onderschatten hoe moeilijk het is om een webshop te beginnen

Het lijkt zo makkelijk, een webshop starten. Een leuke naam voor je shop verzinnen en wat producten aankopen. En met het grote aanbod software heb je zo een webshop gemaakt. Poepsimpel toch!

Nee, want er komt heel wat meer bij kijken om succesvol te zijn.

Je moet als webshop-eigenaar toch een beetje kennis hebben van online marketing, goede producten uitzoeken, je logistiek verzorgen, betrouwbare leveranciers zoeken en nog zoveel meer.

Een webwinkel beginnen vraagt heel veel doorzettingsvermogen als je wil dat het een succesverhaal wordt.

Wil dat zeggen dat het onmogelijk is? Natuurlijk niet. Maar wees realistisch en gun jezelf de tijd om te groeien.

Bron: xerius


KMO’s hebben vaak de vraag hoe ze het best starten met online conversatie en sociale media. Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van dit fantastische medium te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als je hierover graag meer informatie wil.