Kan je Snapchat zakelijk gebruiken?

Snapchat is een van de laatste succesvolle nieuwe social media. Mensen zijn nu eenmaal nieuwsgierig naar hetgeen er zich in een ander zijn leven afspeelt, wat meteen ook het grote succes verklaart van dergelijke social media, waaronder Snapchat in het bijzonder. 

Snapchat is sinds 2011 op de markt en was meteen enorm populair, doch denken veel bedrijven dat dit kanaal van social media enkel bedoeld is voor privé doeleinden. Helemaal fout! Heb je bijvoorbeeld een bedrijf dat vooral zijn aanbiedingen online plaatst? Dan kan je Snapchat gaan gebruiken om je bereik en dergelijke aanzienlijk te verhogen. Maar kan je Snapchat wel degelijk zakelijk gaan gebruiken? Hieronder meer uitleg.

Gebruik je fans om bekender te worden

Maak eerst en vooral gebruik van je bestaande social media om de nodige mensen te bereiken. De mensen die je al volgen op die andere social media zijn automatisch "fans" van jou. Probeer deze bestaande fans dus te lokken met een korting of deal. Je kan ze ook bijvoorbeeld vragen om een foto te delen van datgene jij verkoopt/aanprijst met een beloning tot gevolg. Eenmaal bepaalde fans content gedeeld hebben zal dit in hun nieuwsoverzicht verschijnen en zo bereik je dus weer nieuwe mensen. 

De "snaps" van Snapchat

Wat is er nu net zo speciaal aan Snapchat? Eigenlijk verschilt het heel weinig van de gekende social media zoals Instagram, Twitter, Facebook, ... Wat we wel zeker weten is dat het zéér populair is onder de jongeren. om hiervan een beeld te krijgen: per dag worden ongeveer 450 miljoen snaps verstuurd wereldwijd in tegenstelling tot 40 miljoen geüploade foto's op Instagram. 

De essentie van de Applicatie is dat je foto's gaat delen met je vrienden, foto's die slechts enkele seconden online zijn (die je dus daadwerkelijk maar enkele seconden kan bekijken), en die meteen daarna voorgoed verdwenen zijn. Je kan er uiteraard tekst en emoticons aan toevoegen om de foto wat leuker te doen lijken. Sinds 2013 heb je ook de mogelijkheid tot aanmaak van een eigen verhaal. Hier kan je foto's opslaan die exact 24u lang zichtbaar blijven voor je vrienden. 

Verspreiden van exclusieve content

Doordat de content die je plaatst in je verhaal slechts 24u beschikbaar is, leent het kanaal zich er goed tot het verspreiden van exclusieve content. Zo kwam bijvoorbeeld het automerk Honda met het geniale idee om een sneakpeak te verspreiden van hun nieuwe wagen voor de eerste 100 volgers, pas daarna werd het volledige filmpje online geplaatst voor de "normale" volgers. Je kan het natuurlijk al raden: door deze actie steeg hun aantal volgers op Snapchat natuurlijk aanzienlijk. Een ander voordeel van Snapchat is dat je er alle content kwijt kan die niet geschikt is voor andere kanalen, omdat de kwaliteit van de foto's simpelweg niet goed genoeg is. 

Het verlenen van service

Slechts weinig bedrijven gebruiken deze weg om service te verlenen aan hun klanten. Net daarom kan jij het dus wel gaan gebruiken als iets nieuws om service te verlenen! Je kan mensen korte vragen laten sturen, die je op een leuke, aantrekkelijke manier snel kan beantwoorden, want daar is Snapchat net voor gemaakt. Hiermee vermijdt je dus dat mensen urenlang moeten wachten aan de telefoon tot ze een persoonlijk antwoord krijgen, en geloof mij vrij, voor jongeren is dit de manier bij uitstek om een vraag te stellen of probleem te melden.


KMO’s hebben vaak de vraag hoe ze het best starten met online conversatie en sociale media. Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van dit fantastische medium te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen.