8 bruikbare tips voor je profielfoto op LinkedIn

LinkedIn is een sociale netwerksite die zich vooral richt op vak/zakenmensen. Door je eigen gratis profiel te linken aan andere profielen bouw je dus een virtueel netwerk op.  Je profielfoto, ook wel avatar genoemd, komt steeds duidelijk in beeld wanneer men naar je profiel op zoek zal gaan. Vandaar dus dat dat de befaamde profielfoto zeer belangrijk is voor een eerste indruk.

Nu je een beknopte beschrijving hebt gekregen van wat LinkedIn nu precies is, bespreek ik verder 8 tips die je kunnen helpen bij het maken van een profielfoto.

  • Tip 1: Zorg ervoor dat de achtergrond egaal en helder is

Het belangrijkste aan je profielfoto is dat jij prominent in beeld komt, liefst zo duidelijk mogelijk en dus zonder andere storende elementen. We raden een witte/grijze achtergrond aan, omdat net die kleuren egaal en helder zijn.

  • Tip 2: Kies voor natuurlijk licht

Natuurlijk (zon)licht zorgt voor een meer natuurlijke foto dan een foto die getrokken is met flits of dergelijke. Kijk maar naar enkele bekende Instagram bloggers als voorbeeld. Die gebruiken telkens een mooie witte lichtinval om zo een helder beeld te creëren, en dus ook de aandacht te trekken met hun foto. Let wel op voor schaduwen, die zorgen namelijk voor een minder mooie foto en zullen de aandacht afleiden.

  • Tip 3: De camera van je smartphone is best oké

De meeste recente modellen van smartphones beschikken over een goede camera. Je hoeft dus zeker niet een hele fotoshoot gaan houden met dure toestellen om een profielfoto te bekomen. Probeer wel je smartphone stabiel te plaatsten zodat je zeker een scherp beeld bekomt. We raden ook een “selfie” ten sterkste af!

  • Tip 4: Vermijd een kikkerperspectief

Probeer de camera iets hoger te plaatsen dan jezelf, zo voorkom je een kikkerperspectief. Een kikkerperspectief zorgt ervoor dat mensen bijna letterlijk zullen neerkijken op jou. Verder zorgt een vogelperspectief ervoor dat je vertrouwen uitstraalt doordat de nadruk op je ogen komt te liggen. 

  • Tip 5: Geef voldoende aandacht aan je kleren

Zoals eerder gezegd is LinkedIn een zakelijk netwerk. Vrijetijdskleding en dergelijke zijn slechts voor een beperkte doelgroep te gebruiken. Hou dus zeker je foto’s relevant, hiermee bedoelen we dat bijvoorbeeld strandfoto’s echt wel not done zijn. 

  • Tip 6: Maak gebruik van de “regel van derden”

Concreet bedoelen we hiermee dat je ogen op ongeveer een derde van de bovenkant moeten staan, en een derde van de zijkanten. Probeer een beetje te spelen met de lens van de camera, zo bekom je vast en zeker een geslaagde profielfoto. 

  • Tip 7: Probeer NIET leuk te zijn

Poseer serieus, liefst met een kleine glimlach. Studies uit het verleden hebben aangetoond dat dit de beste pose is voor iedereen. Met duckfaces en andere “smoelentrekkers” bereik je helemaal niks!

  • Tip 8: Geen tijd, zin of creativiteit? Probeer een professionele fotograaf

Als je nu helemaal geen zin hebt om tijd te besteden om zelf een profielfoto te nemen, kan je altijd beroep doen op een professionele fotograaf. Zoek een betaalbare, kwaliteitsvolle fotograaf die jou kan bieden wat jij wenst. Het zal je ongetwijfeld helpen om meer contacten te leggen op LinkedIn als je profielfoto er daadwerkelijk op professioneel uitziet. 

Heb je nog vragen? Aarzel dan zeker niet om contact met ons op te nemen.


KMO’s hebben meestal de vraag hoe ze het best starten met online conversatie en sociale media. Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van dit fantastische medium te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als je hierover graag meer informatie wil.