Facebook: kwaliteit boven kwantiteit

De dag van vandaag draait alles op Facebook zowat om de "likes" die je als bedrijf of pagina genereert. Niks is minder waar, veel belangrijker is of de mensen die je pagina volgen (je zogenaamde fans dus), ook daadwerkelijk je berichten lezen. Maar vooral: reageren ze op je berichten? In het volgende artikel probeer ik jullie wat wijzer te maken omtrent het belang van kwaliteit in plaats van kwantiteit op Facebook! 

Kwaliteit in plaats van kwantiteit

Eerst en vooral gaat het hem helemaal niet om de kwantiteit (hoeveelheid) op Facebook. Geloof mij vrij, je hebt liever 500 fans die geregeld enkele posts leuk vinden en reacties posten op je statussen, foto's, ... dan bijvoorbeeld 3000 fans die nooit iets van zich laten horen. 

Laat je in de tweede plaats dus niet "vangen" aan acties zoals: "Ik geef een pakket twv 100€ weg aan de eerste 200 likers van mijn pagina. Je zal ongetwijfeld meer fans gaan genereren, maar die zijn meestal enkel geïnteresseerd in de prijs die je weggeeft dan in wat je te vertellen hebt op je Facebookpagina

Als je er dus wil voor zorgen dat je updates door zoveel mogelijk mensen blijven gezien worden, is het best aangeraden om je updates doorheen de dag te verspreiden. Probeer ook niet teveel berichten in 1 keer te posten. Doseer,  Het goed gemiddelde is een 2 tot 3-tal berichten per dag, maar niet iedereen heeft de tijd en de content om dit aantal te halen. Post dagelijks een bericht en probeer je aan dat stramien te houden.  LET WEL OP: te vaak posten staat in de nummer 3 redenen om terug te unliken!

Kort en krachtig is de sleutel tot succes 

60-70% van de Facebook gebruiker leest niet alle updates, omdat het er simpelweg te veel zijn. Je kent het wel: je kom thuis na een lange werkdag, ploft even languit in de zetel met de iPhone/Ipad in de hand om eens Facebook te checken. Je scrollt eens door het nieuwsoverzicht, en zonder het te beseffen heb je misschien 1 op de 10 posts gelezen ..

Uit onderzoek is gebleken dat status-updates met een lengte tussen de 1 en 80 tekens de meeste interactie genereren. Wist je dat slechts 19% van alle Facebook updates deze lengte heeft? Ook neemt de interactie sterk af als je meer dan 250 tekens gebruikt. 

Interactie

Net zoals bij andere social media is Facebook geen éénrichtingsverkeer. Bij de allerbeste Facebook campagnes wordt de fan centraal gesteld en niet het product, betrek dus je fans bij de pagina en je zal merken dat de interactie aanzienlijk zal toenemen. Maar hoe betrek je dan juist je fans? Klein voorbeeld: je wil een nieuwe omslagfoto instellen, upload een foto of 3-4 en laat je fans beslissen, zo creëer je toch enige interactie met hen. 

Uiteraard zijn er nog andere manieren om interactie op te wekken: Vraag je fans een bericht te liken als ze het leuk vinden (deze methode raden we wel af), start een discussie rondom een artikel/foto/geplaatste status, ...

Foto's en video's

Foto's en video's doen het zeer goed op Facebook. Van deze 2 blijken foto's de meeste interactie te tonen van alle soorten updates. Logisch ook, een foto heeft iets visueel en zal meer aandacht trekken van je fans dan een simpele status met enkele tekens, in het beste geval een hashtag of emoticon. Foto's en video's lenen zich vanwege hun hoge entertainmentwaarde dus uitstekend uit om veel likes en reacties los te maken. 

Afbeeldingen werken het best wanneer je in 1 oogopslag kan zien wat er wordt afgebeeld. Net daarom werken foto's dus beter dan video's, een video zal je eerst moeten afspelen alvorens je de clue kan zien. Zorg er dus voor dat je afbeeldingen direct duidelijk zijn als je interactie wilt opwekken.

Tot slot

Na het lezen van dit artikel mag het wel duidelijk zijn: Kwaliteit primeert op kwantiteit. Met bovenstaande tips creëer je ongetwijfeld een succesvolle Facebookpagina met echte likes, een Facebookpagina die veel interactie heeft! En onthou volgende: Facebook kijkt echt wel mee. Pagina's met veel volgers zonder interactie, worden bij Facebook aanzien als 'oninteressant'. Post van deze pagina's zullen veel minder getoond worden dan de posts van pagina's met een veel kleiner aantal volgers maar waarvan de fans wel actief reageren op de berichten. 


KMO’s hebben vaak de vraag hoe ze het best starten met online conversatie en sociale media. Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van dit fantastische medium te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen.