Facebook tijdens de vakantie, hoe pak ik dat aan?

Ondertussen zitten we al bijna midden in de "grote" vakantie. Het moment bij uitstek dus om je Facebook pagina eens wat extra aandacht te geven. Via dit artikel probeer ik jullie wat extra uitleg te geven omtrent nieuwigheden van Facebook die je (misschien) nog niet wist!

Plannen van Facebook berichten

Volgende week vertrek je op vakantie voor een maand naar de Canarische Eilanden, helaas is daar geen wifi, er is dus geen mogelijkheid om je Facebook pagina in de gaten te houden / updates te plaatsen. Gelukkig heeft Facebook daar iets op gevonden. 

Het is dus mogelijk om je Facebook berichten op een vooraf ingestelde datum te laten verschijnen op de tijdlijn van je Facebook pagina. Wil je deze functie op de juiste manier gebruiken? Neem er dan toch even een grote kalender bij zodat je kan kijken welke berichten je het best wanneer zal inplannen! Via deze functie hoef je slechts enkele uurtjes vrij te maken om alle berichten in te plannen en zit je dus "safe" voor de rest van de maand omtrent berichten plaatsen. 

Nu je de nodige uitleg gekregen hebt ben je waarschijnlijk best benieuwd naar hoe deze tool nu eigenlijk in zijn werk gaat. Ga om te beginnen naar je eigen pagina en schrijf een nieuw bericht. Je zal zien dat er in plaats van "plaatsen" het woord "publiceren" zal verschijnen. Je hebt nu de mogelijkheid om het pijltje rechts ervan aan te klikken en de optie "inplannen" aan te duiden. 

Eenmaal je op dat pijltje hebt geklikt dien je enkel nog op "inplannen" te klikken, er ontvouwt er zich een nieuw venster. Hier kan je dus de datum en uur ingeven van wanneer het bericht zou moeten gepubliceerd worden volgens jou.

Om geplande berichte te wijzigen: Klik bovenaan op "pagina bewerken", daarna op "gebruik het activiteitenlogboek". Nu verschijnen de geplande berichten. Je kan wel enkel de tijd en datum nog aanpassen, als je het bericht zelf wil aanpassen zal je het moeten verwijderen en een nieuwe aanmaken (gebruik copy paste op je bericht als je toch nog enkele stukken wil hergebruiken).

Paginabeheer - Statistieken

Sommige mensen denken dat het beheren van een Facebook pagina een hele klus is. Niks is minder waar, ten eerste is de functie paginabeheer zeer gebruiksvriendelijk en zal je na enkele dagen al je weg weten te vinden in deze functie. Sinds vorig jaar is ook de App helemaal vernieuwd voor optimaal gebruik op je smartphone. Je krijgt meer inzicht in de statistieken en het bewerken van berichten is ook terug mogelijk. 

Laten we even kijken hoe het paginabeheer op de computer in zijn werk gaat. Uiteraard ga je eerst naar je pagina zelf, en kies je daarna bovenaan voor "statistieken". Je komt nu waarschijnlijk in een volledig nieuw scherm dat je nog nooit hebt gezien. Van hieruit kan je dus al je statistieken gaan opvolgen/bijhouden van je pagina. De titels spreken voor zich!

TIP: Als je even naar onder scrollt zal je het puntje "pagina's om te bekijken" tegen komen. Bekijk dit zeker eens, het geeft een indicatie van je belangrijkste concurrenten, zeker iets om in de gaten te houden dus!

Berichten

Nu je wat meer tijd weet te vinden mag je zeker dit onderdeeltje niet uit het oog verliezen. Respons geven op (potentiële) klanten is zeer belangrijk. Vooral de klanten die jou een berichtje sturen zullen het zeer op prijs stellen als je hun een gepast antwoord geeft! 

Interactie op posts

Verder spendeer je best ook even tijd aan het beantwoorden van reacties en dergelijke op je pagina. Wanneer mensen reageren, reageer je best terug. Maar wat te doen met een negatieve reactie? Probeer ook deze op een gepaste manier te beantwoorden. Laat onder het bericht op een neutrale en vriendelijke manier weten dat je het bericht hebt gelezen. Stuur de persoon in kwestie daarna een privé berichtje en praat daar het voorgekomen probleem uit. Probeer de conversatie sowieso offline verder te zetten. Door de discussie aan te gaan op je pagina creëer je een sneeuwbal effect of welles-nietes spelletje en kan iedereen meelezen , opletten hiermee dus!  


KMO’s hebben vaak de vraag hoe ze het best starten met online conversatie en sociale media. Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van dit fantastische medium te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen.