Help, mijn berichten missen bereik op Facebook!

Sommige bedrijven die op Facebook actief zijn zullen het misschien al gemerkt hebben. Niet elk bericht dat je, na lang zwoegen en zweten, eindelijk op je Facebookpagina zet,  komt ook op de tijdlijn van je publiek terecht. Jammer natuurlijk van de inspanning en de ‘verloren’ tijd die je eraan besteed hebt. 

Om beter te begrijpen waarom je berichten niet altijd getoond worden, geven we je hier wat meer inzicht in de regels van het Facebookspel.

De laatste jaren neemt het organisch (niet betalend) bereik van berichten steeds meer af. Minder bereik betekent minder interactie en minder interactie leidt naar minder conversie. Niet zo tof voor bedrijven die tijd en geld geïnvesteerd hebben in het opbouwen van een groot aantal volgers. 

Maar Facebook ontkent dat ze het organisch bereik met opzet verminderen. Zij duiden de explosieve toename van content aan als reden. 

De grote hoeveelheid aan content die iedere dag gemaakt en gedeeld wordt, dwingt Facebook om selectief te zijn. Daarom gebruiken ze algoritmes om te bepalen welke content verschijnt in de News Feed, het dagelijks overzicht. Zo wordt je als gebruiker niet overstelpt met, al dan niet nuttige, berichten. Want voor een gemiddelde fan kan dit per dag al snel  oplopen tot 1500 tijdlijnberichten. Totaal onoverzichtelijk en absoluut niet meer leuk voor de gebruiker waardoor deze geneigd is om af te haken. 

‘Content moet relevant zijn voor het doelpubliek’ zegt Brian Boland, Facebook vice president Advertising Technology. 

Daarom moedigt Facebook bedrijven aan om in te spelen op de interesses van hun klanten en sterke relevante content te creëren.  Zelf zeggen ze dat je er als bedrijf beter van uit gaat dat het organisch bereik ooit op nul komt te staan.  Inzetten op sterke content dus, maar afwisselen met gesponsorde berichten, daar komt het uiteindelijk op neer.

Facebook maakt de regels en bepaalt het spel. Wie wil meespelen moet deze volgen. 

Voor de spelers geven we hieronder nog enkele tips mee:

  • Wees selectief in wat je deelt. Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit.
  • Moedig je volgers aan om te reageren op je berichten. Interactie is een belangrijk selectiecriteria voor het Facebook algoritme.
  • Speel het spel en betaal voor je bereik op Facebook. Zorg dat je voldoende weet over je doelgroep om gericht  te adverteren.
  • Maak gebruik van alle gratis tools die Facebook aanbiedt om je doelgroep te leren kennen.

Toch liever hulp bij het beheer van je Facebookpagina? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

(Bron: blog.hubspot.com )