The sound of...? 5 tips om je bedrijf een 'voice' te geven.

De beste manier om je bedrijf een identiteit te geven? Doe het zelf! ‘Personal branding’ begin je met het vinden van een eigen voice.   Met onderstaande tips helpen we je alvast op weg. 

1. Denk aan je doelgroep EN aan jezelf

Wie moet je aanspreken? Een logische eerste vraag. Vraag bijvoorbeeld enkele klanten om je bedrijf in enkele woorden te beschrijven of kijk wat over je bedrijf online geschreven wordt. Je voice is misschien al gemaakt.

Denk echter niet dat je zomaar het taalgebruik van je doelgroep kan overnemen. Een exclusief kledingmerk dat voor zijn nieuwe jongerencollectie uit het niets dabt en penpineappleapplepen’d, gelooft die zichzelf eigenlijk nog?

Tegelwijsheden liegen niet. Schrijf het op de muur, maak een magneet voor op de koelkast: “Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.”

2. Ken jezelf

Om jezelf te blijven, moet je natuurlijk ook jezelf goed kennen. Zeker wanneer je meerdere schrijvers hebt die meewerken aan je bedrijf, is het een goed idee om dit even concreet te maken. Wie ben je? Wie ben je niet? En waarom?

Tip: handig is om met enkele assen te werken waarop je jezelf positioneert. Zwart en wit of een beetje grijs, waar hoor jij op elke as?

Professionele afstand.jpg

3. Wees geen grammar nazi

Taalfouten maken mag. Voor marketeers is het Groene Boekje géén bijbel! Een zin van een woord is ook een zin. En ja Impossible is Nothing slaat grammaticaal op niets, maar werkt wel als slogan van Adidas.

Maak wel enkel bewuste taalfouten. Fouten die geen extra betekenis geven of gevoel benadrukken, blijven fout. Gooi dat Groene Boekje dus toch maar niet meteen weg.

4. Houd je voice, verander je tone

Maar hoe kan ik dan verschillende producten en verschillende doelgroepen aanspreken binnen mijn bedrijf? Maak een verschil tussen voice en tone. Je voice blijft, je tone mag wijzigen.

Zie het zo: Een etentje met collega’s of met je beste vrienden? Je zal je wellicht niet helemaal hetzelfde gedragen. Je voice is in beide gevallen gelijk, je tone veranderd.

Een specifieke tone hanteer je bijvoorbeeld bij:

  • Een nieuwe collectie met een tone in het thema van die collectie
  • Het posten op social media (Facebook is leuker en ontspannender, LinkedIn is professioneler)
  • Het schrijven van een bericht met een specifieke inhoud (een fun en nieuw bedrijf kan wel even serieuzer bij droevig nieuws of kan een wat neutrale tone aanslaan bij het overbrengen van praktische informatie).

5. Dé gouden tip...

Die bestaat jammer genoeg niet. Waarom is ‘goedkoop’ hét compliment voor Zeeman, maar hoor je dat voor jouw bedrijf liever niet? 't Is een gevoel en dus niet altijd te voorspellen. Probeer uit en schakel meerdere mensen in die hun gevoel met je delen. 



KMO’s hebben vaak de vraag hoe ze het best starten met online conversatie en sociale media. Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van dit fantastische medium te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen