Checklist: een professioneel LinkedIn-profiel

LinkedIn kan heel wat betekenen voor je bedrijf. Het is een echt netwerkplatform, de ideale manier dus om met nieuwe partners en/of klanten in contact te komen. Op LinkedIn is er de mogelijkheid voor een bedrijfspagina, maar je bent er vooral zelf de ambassadeur van je bedrijf via je persoonlijk profiel. 

Profiel checklist

Zorg er dus voor dat je een professioneel LinkedIn-profiel hebt, waaruit je expertise meteen blijkt. Met deze handige checklist weet je meteen waar je staat! Hoeveel vinkjes haal jij?

LinkedIn algemeen:

  • Mijn openbaar profiel is zichtbaar voor iedereen (om te netwerken, moet je ook gevonden kunnen worden).
  • Mijn profiel-link is vereenvoudigd en bevat niet allerlei cijfers en symbolen.
  • Mijn volledige professionele geschiedenis is aangevuld (werkervaringen, vrijwilligerservaringen, projecten...).

Profielfoto:

  • Ik sta alleen op de foto (geen huisdier, geen partner, geen vrienden...).
  • Ik kijk de camera aan.
  • Mijn foto is 300x300 pixels.
  • Ik draag zakelijke kledij.

Achtergrondfoto:

  • Ik heb een achtergrondfoto.
  • Mijn achtergrondfoto toont meteen in welke branche ik zit.

Headline:

  • Mijn expertise is duidelijk door het lezen van de headline.
  • Ik veranderde de standaard-headline (huidige job).
  • Mijn headline is 'catchy'.
  • Mijn headline gebruikt termen waarop veel gezocht wordt.

Samenvatting:

  • Mijn samenvatting is geschreven in eerste persoon.
  • Het is duidelijk waarom ik doe wat ik doe.
  • Mijn samenvatting vertelt een verhaal met een persoonlijke noot.
  • Wat ik te bieden heb is meteen te vinden.
  • Ik liet nalezen op schrijffouten.

Vaardigheden:

  • Ik heb vaardigheden toegevoegd.
  • Mijn vaardigheden zijn onderschreven door mijn connecties (vragen kan).
  • Ik gebruik kernwoorden in meerdere talen.
  • Ik gebruik synoniemen.

Geplaatste updates:

  • Ik plaats geregeld een update.
  • De updates die ik plaats passen bij mijn professioneel profiel, bijvoorbeeld:
    • Ontwikkelingen in mijn sector
    • Voortgang van een project of opdracht
    • Tips over onderwerpen in mijn vakgebied
    • Aankomende mijlpalen en evenementen
    • Foto's van een lezing, evenement...

Hoe professioneel is jouw profiel al? Pas snel de vinkjes die je nog niet hebt aan en je bent helemaal klaar voor het verdere netwerken via LinkedIn. Succes!

Ontbreekt het je aan echte Linkedin kennis?  In onze workshop 'Hoe Linkedin nu echt gebruiken' wordt je profiel grondig geoptimaliseerd en leer je het sociale kanaal op de juiste manier te gebruiken om jouw professionele netwerk te vergroten. 


KMO’s hebben vaak de vraag hoe ze het best starten met online conversatie en sociale media. Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van dit fantastische medium te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen