Wat betekent CTR?

Wie betaalt voor een Facebook-advertentie, wil uiteraard ook resultaat. Hoe interpreteer je de cijfers die je krijgt? Naar welke getallen kijk je vooral? En wat zijn de gemiddelde resultaten? Lees hier alles over de click-through rate (CTR).

Wat?

De click-through rate of kortweg CTR is het aantal kliks op je advertentie ten opzichte van het aantal keren dat je advertentie getoond werd.

Wat rekent Facebook als een klik? Belangrijk is te weten dat er twee cijfers voor je CTR te vinden zijn:

  • CTR (All): Kliks naar je website, maar ook kliks naar je Facebook-pagina en kliks voor likes, shares en comments.
  • CTR (Link): Enkel de kliks naar de link in je advertentie.

Vergis je dus niet tussen deze twee cijfers, ze geven een volledig ander beeld.

Wanneer bekijken?

Het succes van je campagne meet je afhankelijk van het doel van je campagne. Weinig likes en comments zijn geen probleem wanneer je veel bezoekers naar je website leidde of een hele hoop e-mailadressen verkreeg. Tegelijk kan een hoge CTR naar je website toch geen hogere verkoop (click-to-purchase) genereren. Staar je dus niet blind op één cijfer en bekijk vooral de cijfers gericht op jouw advertentiedoel.

Andere interessante cijfers:

  • CPC (cost per click): de kost van je advertentie ten opzichte van het aantal (alle!) kliks op je advertentie
  • CPM (cost per million views): de kost van je advertentie per duizend keer dat je advertentie gezien wordt

Nog veel meer manieren dus om het succes van je advertentie te bepalen. Gelukkig schrijven wij wel vaker een artikel en kunnen we hier later wat meer over vertellen.

Gemiddelden?

De CTR is een cijfer dat je toch in de meeste gevallen zal bekijken. Want gelijk welk doel heeft voldoende kliks nodig.

Interessant kan dus zijn om de gemiddelde CTR van advertentiecampagnes te weten. Een onderzoek uit 2016 door Nanigans bracht deze cijfers: een gemiddelde CTR in België van 0,4%.

Excuseer? 0,4%, dat las je goed. Een verrassend lage uitkomst.

 Resultaten voor België uit het onderzoek door Nanigans (2016)

Resultaten voor België uit het onderzoek door Nanigans (2016)

De experts uit het onderzoek verklaren dit getal door de verschillende taalregio’s in België. Een probleem dat vooral bij instellingen voor wereldwijde campagnes een probleem kan geven. De score van enkel lokale advertenties ligt dus wellicht wat hoger. Facebook zelf evalueert je advertentie als succesvol vanaf een CTR van 1%. Opnieuw hoort hier de opmerking: meet vooral het doel van je advertentie!

Resultaat?

Tevreden van je resultaat? Of mocht het wat meer zijn? Wat je wellicht vooral wil weten is hoe je die CTR omhoog krijgt. 

De belangrijkste tip die we kunnen geven is: test uit! Toegegeven, het is misschien een 'makkelijke' tip, maar het is echt het beste om te doen. Facebook laat je toe om aan A/B-testing te doen: je laat twee advertenties lopen die in iets verschillen. Dat kan zijn in doelgroep, een andere tekst, een andere foto... Alles kan een invloed hebben. Bij het opvolgen van je advertentie (met alle tips hier gegeven) merk je al snel welke het best werkt. De minst resulterende advertentie kun je dan stopzetten.

Je kan dit bovendien ook gebruiken over meerdere advertenties. Door dit per advertentie te gebruiken heb je voor de volgende advertentie vaak een indicatie van wat werkt. Succes!

Toch nog twijfels? SocialLemon maakt en analyseert voor jou graag dé perfecte advertentie waarbij we streven naar een CTR van meer dan 0.4%



KMO’s hebben vaak de vraag hoe ze het best starten met online conversatie en sociale media. Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van dit fantastische medium te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen