Welk type social media-manager ben jij?

Bekijk eens verschillende Facebook-pagina’s van bedrijven in jouw sector. Vallen er veel verschillen op? De ene zal misschien heel veel posten, de andere maar af en toe. De ene pagina kan je hard lachen met de posts, de andere is wat saaier, maar maakt misschien wel sneller duidelijk waar ze voor staan. Evenveel karakters als Facebook-pagina’s.

Wij lijstten drie manieren op om je social media-karakter te bepalen en geven tips om van het ene uiterste op te schuiven naar de andere kant. Want de waarheid ligt zoals altijd in het midden.

Verkoper of entertainer?

De ideale Facebook-manager vindt het evenwicht tussen verkopen en entertainen. Maar wie de keuze moet maken, kiest best voor een entertainer. We kunnen het niet genoeg herhalen: niemand zit op Facebook om reclame naar de oren te krijgen. Facebook is voor de meeste gebruikers een manier om te ontspannen en contacten met vrienden te behouden.

Bij dagelijkse posts met “KOOP ONS NIEUW PRODUCT!!!!!” (zeker in combinatie met caps lock en te veel uitroeptekens) wordt al snel afgehaakt. De ideale combinatie is 4:1. Per vier posts mag er één ‘zendende’ post zijn, waarbij je je product of een bepaalde actie in de kijker zet. Een leuke foto bij deze posts (schattige katjes of kindjes doen het altijd goed, maar originaliteit nog meer) kan zelfs een zendende boodschap entertainen.

Herken je jezelf eerder in de entertainer? Dan let je toch ook best even op. Een post over die bekende groep die de festivalzomer beheerst, kan dan wel veel likes opleveren, wanneer je bedrijf hier niets mee te maken heeft, bereik je toch niet de juiste mensen. Liever weinig likes die wel allen interesse tonen en dus potentiële klanten zijn, dan veel likes die lachen en wegklikken. Wees entertainend, maar blijf relevant.

Idealiter ben je dus een entertainende, maar relevante social media-manager die aandacht trekt met creativiteit en zo onopvallend verkoopt. De waarheid is nuance. 

Impulsief of repetitief?

De inhoud van je posts is dus belangrijk, maar ook de hoeveelheid en de timing ervan. De repetitieve manager heeft gelijk om regelmatig iets te plaatsen. Wat regelmatig voor jou is, hangt af van wat je te vertellen hebt en van wat voor je haalbaar is. Denk na wat nodig is. Als klein bedrijf dat tweedehandsfietsen verkoopt, hoef je echt niet dagelijks in interactie te gaan. Dat festival met een grote naam als headliner kan misschien zelfs meerdere posts per dag aan.

Zoek dus een evenwicht tussen het aantal posts dat je plaats en zorg dat je dit kan volhouden. Het is toch altijd jammer te zien wanneer een pagina zijn laatste post vijf maanden geleden plaatste. Denk eraan dat het tijd vraagt om goeie content te maken. Te veel content plaatsen, ook al zijn ze door een relevante en entertainende manager gemaakt, kan storend werken voor je volgers. Bovendien zal Facebook je posts dan ook minder laten zien in het nieuwsoverzicht van je fans.

Toch kan de té repetitieve manager ook iets leren van de impulsieve manager. Je hoort soms verhalen over post je content op dit of dat uur, dan bereik je de meeste mensen. Facebook toont tijdlijnen al lang niet meer chronologisch dus echt een grote invloed heeft dit niet. Zorg vooral dat je je posts telkens op andere uren inplant. Wie bij elke post ‘geplaatst om 11:00’ ziet, krijgt al snel het gevoel tegen een robot te praten. En we hebben het nog steeds over social media toch?

Sociaal of beschermend?

De basis van een goede Facebook-manager blijft sociaal zijn, SOCIAL media dus. De typische manier is het plaatsen van ‘engaging content’: stel eens een vraag, laat je volgers elkaar taggen (dubbel bereik!) of laat ze stemmen via de like-buttons. Laat het hier echter niet bij: wie interactie creëert, moet ook mee interageren. Antwoord dus eens op reacties die je volgers plaatsten, zo krijgen je fans het vertrouwde gevoel die ze zoeken op hun ontspannende Facebook.

Toch een tip voor dit type manager: ga niet zomaar alles op Facebook liken met je bedrijfspagina. Beperk je tot je eigen pagina en reageer op andere pagina’s en posts toch als jezelf. Zoals ik al zei, mensen praten niet graag met een robot.

Voor zowel de sociale als eerder beschermende manager een dilemma: Wat doe je met negatieve reacties? Ga deze reacties vooral niet verwijderen! Dit kan een kwade klant alleen maar nog kwader maken. Neem even de tijd om rust te vinden (thee en koffie zijn vast wel beschikbaar op kantoor) en reageer bemiddelend, zonder er te diep op in te gaan: zeg bijvoorbeeld dat de klacht onderzocht wordt. Negatieve reacties kunnen zelfs als effect hebben dat tevreden klanten het voor je opnemen en dat blijft de beste reclame.

En? Ontdekt welke social media-manager jij bent? Een sociale, impulsieve verkoper? Of eerder een beschermende, repetitieve entertainer? Wat je ook bent, laat dit de start zijn van een nog betere pagina. Want pas wanneer je jezelf kent, kan je optimaal verbeteren. Veel succes!


Wij zijn er zeker van dat je met deze tips al ver raakt. Toch hebben KMO's vaak de vraag hoe ze het best starten met online conversatie en sociale media. Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van dit fantastische medium te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. 

Zelf een opleiding volgen? Dat kan in ons aanbod open opleidingen en workshops:

▶▶ ONTDEK ONS AANBOD OPLEIDINGEN EN WORKSHOPS ◀◀