Facebook & chill

Wie spreekt over social media, spreekt bijna automatisch over Facebook. Feit, er is meer dan alleen maar het platform met het blauwe kadertje, maar de grip die deze gigant op de markt heeft is onmogelijk te negeren. Wie groot is en groot wil blijven, moet blijven evolueren. Facebook vormt hier geen uitzondering op en de aandachtige of frequente gebruikers hadden zonder twijfel al opgemerkt dat ‘video’ een steeds grotere rol is gaan spelen op het platform.

Content is king, video the emperor

Waar men oorspronkelijk home-made videos, veelal van grappige aard genre “hond loopt tegen kind aan”, op de timeline terug kon vinden, bood het platform meer en meer plaats aan het betere videowerk. In een later stadium werden die video's dan weer interessant voor adverteerders, want de blauwe reus begon te experimenteren met reclameblokken in die videos. Wie denkt aan reclameblokken, denkt aan inkomsten en al snel werden aspirerende videomakers gemotiveerd om steeds meer video-content online te gooien. Ze verdienen er een aardige duit mee en zo blijft Facebook voortdurend nieuwe inhoud aangeleverd krijgen. Een absolute win-win situatie voor beide partijen en een stevig wapen in de strijd tegen de eeuwige concurrent Youtube.

Evolutie? Video? Concurrentie? In de ooghoeken van Facebook lonkt alvast de volgende stap in hun groeiplannen en diezelfde ogen worden gericht op die andere grote speler: Netflix.

Facebook & chill

Recentelijk kwam aan het licht dat Facebook in volle onderhandelingen zit om de rechten op het laatste seizoen van de razend populaire serie ‘Game of Thrones’ te bemachtigen. Ook zouden de trawanten van de social media kolos reeds meerdere malen gespot zijn geweest bij andere, grote productiehuizen. Zou het kunnen dat Facebook werkt aan hun eigen VOD-dienst? Een streamingdienst waarbij (betalende) gebruikers hun favoriete serie of film kunnen bekijken, via hun smartphone of computer.

Het lijkt alvast de logische next step voor de leider in social medialand. Er werd al langer bekeken hoe men het gebruik van Facebook betalend kon maken, zonder gebruikers af te schrikken. Een streamingdienst zou hierbij de ideale oplossing kunnen zijn. Natuurlijk biedt dergelijke dienst dan ook een compleet nieuw pallet aan advertising-mogelijkheden, wat voor ondernemers wereldwijd interessant kan worden.

Gaat het allemaal even te snel? Geen nood, wij volgende laatste trends steeds op de voet, zodat jullie communicatie- en marketingstrategie steeds up-to-date kan blijven.
We zitten natuurlijk graag met jullie rond tafel om die strategie aan een grondige analyse te onderwerpen. Aarzel dan ook niet ons te contacteren voor een vrijblijvend en verkennend gesprek.