Do's en Don'ts voor je sociale mediakanalen

Kopie van workshop FB (4).png

Sociale media en video zijn onmisbaar geworden voor generatie Z en Millennials, beter gekend als schermzombies. Wanneer ze een product willen kopen, gaan ze eerst online op zoek. De website, de online reputatie en de sociale mediakanalen zijn dus van groot belang om hen te overtuigen.

Ondertussen vinden ook ouders en grootouders hun weg op sociale media. Een kans om heel wat mensen te bereiken, maar niet zonder gevaar. Als je niet voorzichtig bent, kan de inhoud van je berichten ook meer slecht dan goed doen. En aangezien zowel betaald als organisch succes op sociale media afhankelijk is van een hoogwaardige contentstrategie, is het des te belangrijk dat bedrijven begrijpen wat hun publiek wel en niet wil zien.

Adobe lanceerde dit jaar een Brand Content Survey waarin 1000 mensen uit de VS ondervraagd werden. Alle deelnemers waren ouder dan 18 jaar en hadden minstens een digitaal apparaat (smartphone, tablet of computer) in hun bezit. Uit het onderzoek bleek dat de helft van de ondervraagde zelfs twee digitale apparaten op hetzelfde moment gebruikt.

Een eigen website is belangrijk in alle stadia van een aankoop. Jongeren zijn geneigd meer online opzoekingswerk te doen vooraleer ze iets aankopen. Dat doen ze via sociale netwerken en videokanalen. Ook de fysieke winkel blijft van cruciaal belang, vooral voor de oudere generaties. Virtuele assistenten zoals Google Assistent, Siri en Alexa komen op bij de jongste generaties.

Een website of Facebookpagina alleen gaan het verschil niet maken. De inhoud van je website of sociale mediakanalen moet aanzetten tot verkoop. De meeste consumenten zijn op zoek naar inhoud die accuraat en informatief is. Houd je website en sociale mediakanalen dus up-to-date en zorg voor correcte informatie waar de lezer wijzer uit wordt.

Maar er kan ook heel wat mislopen, waardoor je volgers afhaken. Veel consumenten ergeren zich aan lange, slecht geschreven teksten en een slechte opmaak. Niemand is perfect en fouten zijn snel gemaakt, maar houd er wel rekening mee dat consumenten duidelijke taal wensen.

 


De meeste mensen lezen niet graag op een scherm. Inhoud met video of leuke beelden, maken het een pak aangenamer.

Elk social mediaplatform stimuleert het gebruik van foto's en video's. Zorg er dus voor dat er altijd een beeld of korte video aanwezig is. Als die afbeelding dan nog eens mooi oogt, ben je helemaal goed vertrokken. En dat is helemaal niet zo moeilijk als je denkt. Voor Canva is bijvoorbeeld geen grafische kennis vereist. Je inspanning loont!


Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie?  Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen