5 tips voor een professioneel Instagram gebruik

Instagram is het ideale kanaal om connecties op te bouwen met je klanten. Dit platform is perfect om naamsbekendheid te creëren en om nieuwe producten te introduceren aan je publiek. Gebruik voor je bedrijfsprofiel je officiële bedrijfsnaam en neem je logo als profielfoto. Zo is je bedrijf herkenbaar en makkelijk vindbaar voor potentiële volgers.

Benieuwd naar de voordelen van een bedrijfsprofiel? Ik bespreek ze kort. Hieronder vind je vijf tips om van Instagram de perfecte marketingtool te maken:

Kopie van workshop FB (1).png



Keep it real

Je fans en volgers willen authenticiteit. Ze houden van een persoonlijke aanpak waarbij goed is nagedacht over het bijschrift. Wissel zakelijke- en productfoto’s af met een kijkje achter de schermen.  Exclusieve content, zoals foto’s en video’s van een bedrijfslunch of afterwork drink zijn ook nodig om je volgers te entertainen. Dit kan via een gewone post of via Instagram story, Instagram TV of  Instagram live. Focus je vooral op goede content: kwalitatieve en hoogwaardige foto’s en video’s. Met goede foto’s genereer je snel meer likes en betrokkenheid bij je bericht.

Ook een eigen en consistente stijl zorgen voor een persoonlijke touch. Met jouw stijl kan je er tussen uitspringen, zodat je volgers je foto’s meteen herkennen als ze in het overzicht scrollen.

Om je content overzichtelijk te houden is het handig om steeds dezelfde vorm en stijl aan te houden. Potentiële volgers kijken naar het geheel, niet naar een specifieke foto. Om het jezelf makkelijker te maken kan je werken met een vooraf bepaalde filter. Ook apps zoals Sked kunnen je planning een pak gemakkelijker maken.

Post met regelmaat en op het juiste moment

Bedrijven die regelmatig content delen, halen meer succes. Wees niet bang om dagelijks te posten en denk er niet te veel over na. Zolang je vernieuwend en authentiek blijft, zullen je volgers enthousiast je blijven steunen.

Daarbij is het ook belangrijk om op het juiste moment te posten, want je wil natuurlijk zoveel mogelijk mensen bereiken. Het tijdstip waarop je foto’s post, kan daarbij een verschil maken. Analyseer welke posts goed scoren en op wel tijdstip die gepost werden. Daaruit kan je vaak afleiden op wanneer jij de meeste volgers bereikt. Het kan ook interessant zijn om gebruik te maken van Instagram Insights om te ontdekken wanneer je doelgroep vaak online is. Zo leer je je doelgroep kennen en kun je het bereik van je posts optimaliseren.

Creër een band met je volgers

Een betrokken community is de sleutel tot succes. Je kan op verschillende manieren in dialoog gaan met je fans: in Stories, Live, in je feed, IGTV, via direct message en door te reageren op hun posts. Je kan hen ook laten zien dat je hen waardeert door ze te volgen.

Creëren jouw volgers leuke content met jouw product? Repost hun foto dan als blijk van waardering. Deze user generated content kan je gebruiken om de band met je volgers te versterken. Denk er wel aan om toestemming te vragen voordat je een foto plaatst en om de gebruiker te taggen.

Vertel een verhaal

Betrek je volgers bij wat je doet. Geef je fans het gevoel dat ze op dat moment bij je zijn. Je rit naar een locatie, een meeting, een blik achter de schermen… Het zijn allemaal momenten waar je volgers nieuwsgierig naar zijn. Als er een belangrijke gebeurtenis gepland is, kan je gebruikmaken van een aftelsticker op Instagram om de spanning op te bouwen.

Wees transparant

Door bedrijven waar je mee samenwerkt te taggen, creëer je vertrouwen. Stay true to yourself en werk enkel samen met merken waar je zelf achter staat. Zo zorg je ervoor dat je geloofwaardig en consistent blijft.

Wees ook authentiek. Je creativiteit moet er natuurlijk uitzien, zodat het weerklank vindt bij je organische volgers. Fans willen niet verkocht worden.

Deze 5 tips helpen je al op weg in de wondere wereld van Instagram. Uw zakelijk account is een professioneel medium, maar moet niet ten allen tijde professioneel zijn. Instagram kan ook gewoon een leuke manier zijn om consumenten je merk te leren kennen en hen op de hoogte te houden van nieuwe producten.


Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie?  Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen