Komkommertijd tijdens de zomer? Niet op jouw sociale media!

Social Lemon - Blogpost - Ultieme contentgids zomer 2019.png

De zomer is een tijd van vakanties en festivals, van genieten met vrienden en familie. Vaak is het echter ook de periode waarin je niet precies weet over wat je op je sociale media kan berichten terwijl je doelpubliek bezig is met al het hierboven vermelde. Op dat moment kan een frisse kijk en wat verse inspiratie goed van pas komen, niet? Bij deze: de ultieme contentvoorbereiding voor de zomer van 2019!

Neem een kalender bij de hand!

Laat ons starten met het overlopen van de rijkgevulde lijst aan feest- en andere speciale dagen. Wanneer je ideeën voor het creëren van nieuwe content even uitgeput zijn, kan je snel wat inspiratie opdoen door de website www.daysoftheyear.com te consulteren. Sommige van die speciale dagen kan je perfect linken aan je business, terwijl andere dan weer zodanig absurd zijn dat je er wel een bericht over moet schrijven.

Tip: Elke zomer zijn er ook steeds een aantal grote nationale of internationale sportevenementen zoals Wimbledon (1 tot 14 juli) en de Tour de France (6 tot 28 juli).

Ter illustratie en inspiratie haalden we voor jou alvast enkele nuttige dagen uit het lijstje:

Juli

2 juli – Wereld UFO Dag

6 juli – Internationale Dag van de Samenwerkende Vennootschappen

7 juli – Wereld Chocolade Dag

11 juli – Wereld Populatie Dag

15 juli – Geef Iets Weg Dag

17 juli – Wereld Emoji Dag

18 juli – Nelson Mandela Dag

18 juli – Leer Je Klanten Kennen Dag

30 juli – Internationale Dag van de Vriendschap

Augustus

8 augustus – Internationale Katten Dag

9 augustus - Nationale Boekenliefhebbers Dag

10 augustus – Nationale Luie Dag

12 augustus – Internationale Dag van de Jeugd

13 augustus – Internationale Linkshandigen Dag

16 augustus – Nationale Vertel Een Grap Dag

19 augustus – Wereld Humanitairen Dag

26 augustus – Nationale Honden Dag

26 augustus – Nationale Vrouwengelijkheid Dag

Noteer alle dagen die je eruit gepikt hebt op je kalender zodat je ze niet uit het oog verliest. Zo kan je ze wat later, wanneer je barst van de inspiratie, gebruiken voor je nieuwe content.

Trending topics op sociale media

Voorspellen welke onderwerpen er dit seizoen uitgebreid aan bod zullen komen is wat riskant, maar wil je het op veilig spelen, dan kan je perfect starten met wat er het voorbije jaar ‘hot’ was en kijken naar hoe dat bepaald onderwerp geëvolueerd is op sociale media. Eind vorig jaar liet Facebook hun jaarlijkse rapport met daarin de belangrijkste trends van 2018 op de wereld los en die trends, die worden dit jaar meer dan waarschijnlijk nog betekenisvoller. Hou daarom zeker de volgende aan de zomer gerelateerde onderwerpen in het achterhoofd bij het maken van je content!

Avontuur

Tijdens de zomer draait alles om reizen en het ontdekken van nieuwe plaatsen. Eerder dan te kiezen voor luxueuze all-inclusive vakanties wordt de keuze voor de natuur en de wildernis echter steeds populairder, waardoor we volop de kaart van de avontuurlijke trend trekken. In lijn met de trend van het low-cost reizen bestaat de top drie van Facebook’s trendlijst uit glamping, via ferrata en ziplijnen.

De Californische Droom

Alhoewel velen onder ons er nog nooit geweest zijn, kan toch bijna iedereen een levendig idee oproepen van hoe het leven er aan de Amerikaanse Westkust aan toe gaat. De trend van het spenderen van je vrije tijd in het zand en in de zon wordt meer en meer naar voor geduwd en dat vertaalt zich ook in een toename aan verkochte vliegtickets richting California. Daarmee gepaard ligt de trend hier vooral op buitenactiviteiten zoals strandvoetbal, paddleboarden en wakesurfen.

Ecologie en duurzaamheid

Misschien wel een van de meest belangrijke topics het afgelopen jaar was eco-bewustzijn en dat heeft zich verspreid over tal van categorieën zoals schoonheid, mode, eten en reizen. Enkele trends die daaraan gelinkt worden zijn bijvoorbeeld freeganism (het verminderen van je consumptie), duurzame kledij, recycleerbare voedselverpakking en rietjes en zelfs de handel volgt de trend van het reduceren, hergebruiken en recycleren.

Gezondheid is belangrijker dan gewicht

De zomer betekent ook dat het tijd is om je zwemkledij opnieuw uit de kast te halen, wat voor velen ook wil zeggen dat er enkele weken op water en brood aan zitten te komen. Diëten en gewicht verliezen gebeurt de laatste tijd gelukkig op een compleet andere manier dan vroeger en deze positieve trend toont aan dat mensen hun gezondheid belangrijker zijn gaan vinden dan puur het resultaat dat ze op hun weegschaal kunnen aflezen. In plaats van te kicken op cijfers gaat men eerder op zoek naar specifieke ingrediënten zoals eucalyptus, kimchi en kurkuma die hen helpen om zowel lichaam als geest te versterken. Het gezondheidsperspectief begeeft zich zelf op het terrein van de sinds jaar en dag onaantastbare keuken van de mama, waarbij traditionele ingrediënten voorzichtig omgeruild worden door gezondere alternatieven. Zelfs al willen mensen heerlijke, netjes gepresenteerde maaltijden verorberen - en online delen -, ze geven ook om de voedingswaarde. Vette vleeswaren worden vaker vervangen door vegetarische alternatieven en ook het gebruik van suikers is enorm gedaald.

Etnische golf

Multiculturele gewoontes mengen de hele bundel van tradities, smaken en voorkomens tot één gedeelde trend. De etnische invloed op vlak van eten deze zomer komt van India (calabaza), Mexico (caldo de pollo) en Griekenland (Tiropita). Op vlak van mode grijpen we dan weer terug naar de Afrikaanse trend die vorig jaar tot stand kwam en het lijkt erop dat we de komende maanden verder gaan met de ondertussen welbekende prints met gatenplanten, slangenvel of zebrastrepen. Verder zien we in de wereld van de cosmetica een opmerkelijke opkomst van de Koreaanse schoonheidsidealen.

Bouw je je contentkalender voor deze zomer op aan de hand van bovenstaande inspiratie en trends, dan zijn we ervan overtuigd dat je content zal boomen. Geniet van de zomer!


Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie?  Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen.