Is influencer marketing een must?

Iedereen weet waarvoor een merk als Coca Cola staat. Ze hebben veel volgers op sociale media en bereiken daardoor ook veel mensen. Als kleine of middelgrote onderneming heb je lang niet zo'n groot bereik. Influencer marketing kan daarom een slimme zet zijn voor de verkoop van je product!

influencer marketing

Wat is influencer marketing?

Influencer marketing is niet nieuw. 92% van de consumenten vertrouwt producten die aangeraden worden door influencers. De return on investment (ROI) van influencer marketing is veel hoger dan traditionele vormen van marketing.

Bij Influencer marketing denken we allemaal aan mensen die dankzij sociale media bekend geworden zijn. Zij promoten producten, diensten en merken tegen betaling of in ruil voor gratis producten. Deze mond-tot-mondreclame is niet nieuw in marketing, maar het is wel duidelijk dat sociale netwerken deze vorm van (betalende) beïnvloeding steunen.

Tegenwoordig zet men sterk in op micro-influencers, met een maximaal 50.000 volgers. Ze zijn dan ook vooral aantrekkelijk voor marketeers omdat ze een specifieke doelgroep bereiken op een nichemarkt, een expertise of focusdomein. Op die manier bouwen zijn een community op met veel engagement. De volgers krijgen echt het gevoel dat een aangeprezen product, service of merk de influencer in kwestie nauw aan het hart ligt. Deze persoonlijke en emotionele touch zijn van groot belang in het succes van het influencer marketing

Doel bepalen

Wil jij ook graag in zee gaan met influencers? Vraag je dan in eerste instantie af wat je concreet wil bereiken.

  • Naambekendheid vergroten

  • Het imago van je product opbouwen en/of versterken

  • Een nieuwe invalshoek voor je product introduceren

  • Een nieuwe doelgroep bereiken die je via andere kanalen niet of moeilijk bereikt

Alleen wanneer je jouw doelen op voorhand afbakent – liefst meetbaar en met weloverwogen KPI’s – kun je nadien opvolgen of het daadwerkelijk iets opbrengt.

Kies niet zomaar iedereen

Het is ook belangrijk om weten dat niet elke infuencer iets voor jou kan betekenen. Ga niet gewoon op zoek naar influencers met het meest aantal volgers of de bekendste naam. Personen wiens achterban zo goed mogelijk aansluit bij jouw specifieke doelgroep, zijn een pak waardevoller. Zoek het ook niet te ver.

werknemers

Jouw eigen werknemers zijn vertrouwt met het merk en het product en zijn daarom de ideale ambassadeur. Moedig hen aan om actief te zijn op sociale media en stimuleer ze om regelmatig iets over je product of bedrijf te delen.

klanten

Trouwe klanten kennen je product en staan er ook achter. Vraag hen om ook op hun eigen sociale mediakanalen te getuigen over de service of het product die ze bij jou krijgen.

experts

Zijn er bloggers wiens aanhang matcht met jouw doelgroep, dan kunnen ook zij geknipt zijn voor een rol als influencer.


Prijskaartje

Influencer marketing is een redelijk goedkope vorm van marketing en dus ook zeker haalbaar voor start-ups en bedrijven met een beperkt marketingbudget. De tarieven voor een post variëren hier van € 100 tot € 10.000. Micro-influencers zijn meestal bereid om je product te promoten in ruil voor voor gratis artikelen, omdat ze oprecht fan zijn. Bij influencers met een groter bereik wordt zo’n ‘ruildeal’ al wat moeilijker (tenzij het gaat over een duur product of een reis naar een tropische bestemming natuurlijk). Als je weet dat Kim Kardashian 250.000 dollar vraagt voor één gesponsorde post hoef je als Belgisch bedrijf dus niet wakker te liggen over het kostenplaatje.


Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie?  Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen