Adverteren op sociale media: meer dan alleen Facebook!

5 sociale media om te adverteren naast facebook.png

5 andere netwerken om te adverteren op sociale media naast Facebook

Op onze blog hebben we het vaak over adverteren op sociale media (SMA) . In de meeste gevallen gaat het daarbij over Facebook. Natuurlijk is Facebook het grootste netwerk en dus ook een veelgebruikte advertentiemethode. Het is goed dat we er veel aandacht aan besteden, zoals we bijvoorbeeld in onze opleiding 'succesvol adverteren via Facebook' doen. Maar we mogen ook de andere opties niet uit het oog verliezen. In sommige gevallen kan een ander netwerk interessanter zijn, omdat je bv. een bepaalde doelgroep wil bereiken.

Daarom zetten we in dit artikel 5 andere mogelijkheden om te adverteren op sociale media op een rijtje, nl.: LinkedIn, Instagram, Pinterest, Twitter en Snapchat.

1) LinkedIn

LinkedIn is een handig social mediakanaal, niet enkel voor werkzoekenden en rekruteerders, maar ook om te netwerken en aan social selling te doen. LinkedIn is een heel interessant kanaal om meer verkoop te genereren, vooral op B2B-vlak. Heel wat bedrijven zien de meerwaarde van LinkedIn als zakelijk medium wel in, maar zetten hier maar beperkt op in. Nochtans kan adverteren op LinkedIn ook heel interessant zijn voor jouw bedrijf. LinkedIn is het platform waar je de meest kwalitatieve leads vindt.

Wat moet je weten voor je aan LinkedIn advertising begint?

  • Adverteren gebeurt via de campaign manager. Daar vind je ook de statistieken enz. terug.
  • Je hebt 3 soorten advertenties: gesponsorde content (in de feed), gesponsorde InMails en tekstadvertenties (in de rechterkolom).
  • Er zijn ook 3 opties voor je budget: je betaalt per klik, per impressie of per verzonden InMail in het geval van gesponsorde InMails.
  • Gemiddelde kost per klik ligt meestal tussen 1,5 en 6 euro, maar kan oplopen tot 10 euro.
  • Net als Facebook gebruikt LinkedIn een veilingsysteem waarbij je niet enkel moet bieden maar ook goed moet scoren op engagement om veel getoond te worden.
  • De man-vrouwverdeling op LinkedIn is redelijk in balans. De grootste groep (61%) bevindt zich in de leeftijdscategorie 30-64 jaar.
  • LinkedIn is het platform waar het meeste geld zit: 75% van de gebruikers verdient op een jaar 50.000 dollar of meer (ongeveer 43.000 euro).
  • Ga regelmatig na hoe je advertentie presteert. Heeft je advertentie een click-through rate (CTR) lager dan 0,10%? Dan zet je de campagne beter stop of doe je grondige aanpassingen. Een CTR van 1% of hoger wil zeggen dat je goed bezig bent.
  • LinkedIn beschikt over enkele handige specifieke targeting opties zoals richten op een bepaald bedrijf, bedrijfsgrootte, functies binnen een bedrijf, locatie, anciënniteit, leeftijd, opleiding en vaardigheden.
  • Focus in je tekst op hoe jij hen kan helpen met uitdagingen en problemen op professioneel vlak. Hoe kan je hen helpen om beter te worden? Hou de tekst van je advertentie kort en pittig, want daar houden LinkedIn-gebruikers wel van.

2) Instagram

Instagram is eigendom van Facebook. Dus wie al eens via Facebook geadverteerd heeft, zag misschien al de optie om de advertentie ook op Instagram te laten verschijnen. Je hoeft daar zelfs geen Instagram-account voor te hebben. Hetzelfde bericht verschijnt gewoon ook op Instagram. Maar als je echt een meerwaarde wil halen uit Instagram, het snelst groeiende netwerk, dan adverteer je met specifieke berichten via je Instagram-account. Niet zomaar copy-paste van Facebook dus, want Instagram is een platform met eigen kenmerken. Zo ligt het engagement op Instagram een heel stuk hoger dan op Facebook en Twitter.

Wat moet je weten voor je aan Instagram advertising begint?

  • Instagram is heel erg visueel, zorg dus voor sterke foto's of videobeelden die je producten in het oog doen springen. Maak wat je aanbiedt onweerstaanbaar en zet mensen aan tot impulsieve aankopen.
  • Je beelden moeten genoeg zeggen, want veel ruimte voor tekst op Instagram heb je niet. Wees dus to-the-point en overtuigend.
  • Het publiek is er vrij jong, met als grootste groep de leeftijdscategorie 18-29 jaar. Vrouwen zijn er lichtjes in de meerderheid.
  • Je hebt keuze uit deze 5 vormen van advertenties: foto's, video's, carousel, canvas Story advertenties en Story advertenties.
  • Terwijl je in organische posts op Instagram geen link kan bijvoegen waarop mensen kunnen doorklikken naar je website, kan dit bij advertenties wel met verschillende soorten call-to-action knoppen. Enkele voorbeelden: 'Shop now', 'Learn more', 'Contact Us' of 'Download'.
  • Een advertentie opstellen op Instagram is heel gelijkaardig aan de manier waarop je een Facebookadvertentie maakt. Logisch aangezien Facebook Instagram bezit. Wanneer je al een Facebookpagina en advertentieaccount hebt, vertrek je dus eenvoudig van daaruit.
  • Ook de kosten per 1000 impressies zijn vergelijkbaar met Facebook, maar op Instagram krijg je veel meer engagement.
  • Targeting opties zijn ook hetzelfde als die van Facebook. Maak dus volop gebruik van custom & lookalike audiences!
  • Vind je een advertentie maken via de advertentieacount in Facebook te ingewikkeld? Dan kan je ook gewoon promoten vanuit de Instagram-app. Net zoals op Facebook heb je er een knopje om je bericht eenvoudig en snel te boosten. Je moet wel over een Instagram businessprofiel beschikken. Het nadeel van promotie op deze manier is dat je een stuk minder opties hebt dan via de advertentieaccount.
  • Aangezien er heel veel sterke visuele content is op Instagram, vermijd je best stockbeelden. Deze werken helemaal niet op een platform als Instagram. Zorg voor eigen beelden met echte mensen!
  • Instagram is zowat de enige plaats waar hashtags echt een groot nut hebben, zeker om nichegroepen te bereiken. Gebruiken maar dus!
  • Hoewel er manieren zijn om Instagram op Desktop te gebruiken, is Instagram vooral een app op mensen hun smartphone. Denk dus mobile-first!

3) Pinterest

Pinterest is een 'specialleke'. Het is net als Instagram heel erg visueel, maar heeft een zeer specifiek, voornamelijk vrouwelijk publiek. Meer bepaald is 81% van de gebruikers vrouwelijk. Pinterest is vooral een sterk platform voor verkoop in e-commerce. De meeste gebruikers zoeken er zaken op met als doel te kopen. Zeer interessant dus als jouw doel verkopen is!

Wat moet je weten voor je aan Pinterest advertising begint?

  • Gebruikers van Pinterest zijn vaak heel creatief en inventief. Je scoort er dus het best door dat zelf ook te zijn. Bovendien is het niet makkelijk om eruit te springen dus probeer echt de aandacht te trekken.
  • Engagement ligt er hoog. Betrek ook zelf je volgers door bv. een post van hen op jouw bord te pinnen (indien relevant voor jouw merk of product).
  • Gesponsorde pins verschijnen passend tussen de andere pins van de borden die men volgt en zijn dus minder storend dan bij sommige andere platformen. De gepromote pins verschijnen bij zoekwoorden relevant voor jouw merk en bij relevante borden.
  • Je kiest best een pin uit die goed presteert om te promoten op basis van engagement of bezoeken aan je site. Promoten doe je niet via een speciale tool maar gewoon door naar de pin in kwestie te gaan.
  • Tot niet zo lang geleden waren advertenties op Pinterest erg duur (25 tot 35 euro per 1000 impressies) en enkel voor de grote merken. Hoewel er niet zoveel data openlijk beschikbaar is, zou het nu toegankelijker zijn en de prijzen meer te vergelijken met andere platformen. Zo betaal je nu eerder rond de 4 à 5 euro per 1000 impressies en iets meer dan 1 euro per doorklik. Ook Pinterest werkt met een biedingssysteem.
  • Je kan locaties, demografische gegevens en toestellen targetten. Je kiest zoekwoorden uit (eventueel met behulp van een tool zoals zoekwoordplanner) om te targetten op mensen die zoeken naar of eerder al interesse hebben getoond in wat je te bieden hebt.
  • Net zoals bij alle platformen hou je best de statistieken in de gaten. Je kan o.a. het aantal impressies zien, het aantal keren dat jouw pin door iemand anders is gepind, kliks en de clickthrough rate.
  • Volg trends goed op: welke zoekwoorden en welke producten zijn populair? Wat posten je concurrenten?
  • Pinterest heeft veel mee van een zoekmachine, vandaar het eerder vermelde belang van zoekwoorden. Zorg dus ook in je omschrijvingen voor lange en gedetailleerde teksten met relevante zoekwoorden en hashtags.
  • Pins promoten is een goeie manier om mensen naar je website te sturen. Zorg dan ook voor een goeie landingspagina zodat de klik niet verloren gaat maar omgezet wordt in een lead of verkoop.

4) Twitter

    Microblogsite Twitter blinkt vooral uit in breaking news en customer service. Maar het is ook een goed kanaal om zowel mainstream als nichedoelgroepen te bereiken. Twitter is ideaal voor snelle updates en direct contact met je volgers. Influencers spelen er ook een belangrijke rol.

    Wat moet je weten voor je aan Twitter advertising begint?

    • Op Twitter leeft het organisch bereik nog heel sterk, in tegenstelling tot bv. op Facebook. Daarom is Twitter advertising ook niet echt ingeburgerd bij de meeste bedrijven.
    • Het publiek van Twitter staat wel bekend als een groep die veel online aankopen doet, vooral bij kleinere bedrijven.
    • Twitter advertising wordt vooral gebruikt met brand awareness als doel, of om een specifiek product te verkopen.
    • Volgende soorten advertenties bestaan op Twitter: gepromote accounts, gepromote tweets, gepromote trends (hashtags) en website kaarten. Deze laatste zijn het meest gebruikelijk, met een korte tekst (minder dan 100 tekens) en rijke media.
    • Gemiddeld lig je voor 1000 impressies aan 7 tot 10 euro, terwijl je ongeveer 20-25 cent betaalt voor een klik. De advertentiekosten op Twitter zijn de voorbije jaren gestaag toegenomen omdat marketeers langzaamaan het platform meer gaan gebruiken om te adverteren. Toch wordt het netwerk nog onderbenut daarvoor.
    • Adverteren op Twitter doe je via https://ads.twitter.com/, een beetje vergelijkbaar met advertentiebeheer op Facebook. Wanneer je een tweet wil promoten, moet deze wel al gepubliceerd zijn op je profiel.
    • Zorg voor rijke media! Twitter bestaat voor een groot deel uit tekst, maar zorg voor een passende, relevante afbeelding die aanspreekt en de aandacht trekt.
    • Van alle kanalen om te adverteren op sociale media, vraagt Twitter de meest gefocuste aanpak. Werk zeer gericht wanneer je beslist om te promoten.
    • Bij Twitter draait het allemaal rond beknopt zijn, ook in je advertenties en op je landingspagina. Korte teksten zijn dus de boodschap, met een duidelijke call-to-action. Spreek gebruikers direct aan en speel in op engagement met hen.

    5) Snapchat

    We hebben nu al 4 manieren besproken om te adverteren op sociale media, naast Facebook. Last but not least is Snapchat. Heeft jouw bedrijf een overwegend jonge doelgroep? Dan is Snapchat zeker een optie om te overwegen! Snapchatgebruikers zijn heel actief, de vraag is echter of dit zo blijft. Instagram werd een grote concurrent met hun Stories en blijft maar groeien, ten nadele van Snapchat. Toch is het interessant om eens te bekijken wat het platform jou kan bieden.

    Wat moet je weten voor je aan Snapchat advertising begint?

    • Heel wat jongeren zijn moeilijk te bereiken via de 'tradionele' sociale mediakanalen zoals Facebook en Twitter. Op Snapchat zijn deze jongeren, beter bekend als Generation Z, wel te vinden. Een groot deel van de jongeren is er dagelijks actief.
    • Snapchat is een mobiel, visueel platform dat speelt met augmented reality. Je kan er heel leuke dingen doen met foto, video, lenzen, ... Maak er gebruik van en wees creatief!
    • Snapchat advertenties scoren in vergelijking met andere sociale media sterk op het vlak van overtuiging, aandacht en engagement. Ook worden er veel advertenties met geluid aan beluisterd (60% op Snapchat in tegenstelling tot 15% op Facebook).
    • Snapchat advertising is nog vrij nieuw en vooral heel prijzig. Maar er wordt wel 5 keer zo vaak omhoog geswiped dan de gemiddelde CTR van andere, vergelijkbare platformen.
    • Naast gewone advertenties die tussen de content van de mensen die je volgt verschijnen (full screen verticale video's van 3 tot 10 seconden), zijn er nog enkele andere opties die vrij uniek zijn aan Snapchat. Zo kan je een gesponsorde lens of geofilter maken, waar gebruikers mee kunnen spelen en engageren.
    • Er is dus keuze uit enkele advertentieformaten, maar enkel de gesponsorde geofilter is een betaalbare manier van adverteren op snapchat. Voor een eerder lokaal bedrijf is het ook de interessantste om op z'n minst eens mee te experimenteren voor een korte periode.
    • Snapchat advertenties maak je via de Snapchat Ad Manager. Je krijgt er de tools om o.a. creatieve video op een eenvoudige manier zelf te creëren. De structuur binnen Ad Manager is vergelijkbaar met Facebook: je maakt ook eerst een campagne, een advertentieset en vervolgens de advertentie zelf.
    • Targeting kan op basis van demografische gegevens en gebruikers hun online en zelfs offline interesses en gedrag. Ook kan je jouw eigen data gebruiken om klanten en gelijkaardige Snapchatters te bereiken. Net als op Facebook heb je dus de mogelijkheid om custom & lookalike audiences te gebruiken.

     

    Adverteren op sociale media: conclusie

    Zo, wanneer je nu wil adverteren op sociale media, weet je al wat beter wat de andere opties naast Facebook zijn. Elk kanaal heeft zo zijn voor- en nadelen. Voor je beslist aan welk(e) platform(en) je budget besteedt, hou je dus best rekening met je doel en de doelgroep die je wil bereiken. Hulp nodig om te adverteren op sociale media? Neem gerust contact op met ons, we helpen je graag met adverteren op sociale media!