Bloggen voor bedrijven: Waarom en hoe?

To blog or not to blog_.png

Waarom ook jouw bedrijf moet bloggen

Hou jij met je bedrijf een blog bij? Of snap je daar niet goed het nut van? Er zijn nochtans heel wat redenen om te bloggen! Een blog hoeft niet per se over mode of muziek te gaan, ook binnen de sector van jouw bedrijf zijn er ongetwijfeld genoeg onderwerpen om over te schrijven. En ook al is het een niche, er is steeds een publiek voor. Dat publiek kan door te bloggen mogelijks jouw cliënteel worden. In dit artikel vertellen we je de voordelen van bloggen en geven we je ook enkele tips om aan de slag te gaan.

 

De voordelen van bloggen voor bedrijven

  • Een blog is de manier om je bedrijfsgezicht te tonen. Een gezicht waar af en toe eens een emotie van af te lezen mag vallen. Je klant praat wellicht liever van mens tot mens, dan van mens tot bedrijf. In je blog kan je laten zien wat er reilt en zeilt in je bedrijf. Je geeft als het ware een blik achter de schermen en het publiek leert het bedrijf en de mensen die er werken beter kennen.
     
  • Een blog toont je kennis van zaken en dat is nog steeds dé reden waarom klanten voor je kiezen. Bang dat er weggelopen wordt met je gratis expertise? Niet nodig! Wie je leert kennen, komt het daarna nog eens graag persoonlijk van je horen. Van mens tot mens dus.
     
  • Een blog is daarnaast de ideale manier om van jouw bedrijf een gespreksonderwerp te maken. Tevreden lezers delen het nieuws graag op hun sociale media of praten erover met vrienden. Wie wil nu geen gratis reclame?
     
  • Een blog zorgt voor meer en up-to-date verkeer. Zo word je sneller gevonden via Google en slaan potentiële klanten dus sneller af naar je website.

Nog niet overtuigd? Misschien helpen deze cijfers dan wel:

Uit onderzoek van CopyPress blijkt dat bedrijven die bloggen gemiddeld 55 procent meer bezoekers naar hun website trekken en 67 procent meer leads genereren dan bedrijven die dat niet doen.

 

Tips bij het bloggen

Nu je voldoende argumenten hebt om je blog op te starten, hou je best ook rekening met volgende zaken:

  • Blog op frequente basis, bv. wekelijks. Zo wordt er regelmatig nieuwe content op je website geplaatst waardoor je site niet wegzakt in de ranking van de zoekresultaten. Zoekmachines zijn namelijk verzot op nieuwe inhoud.  Bovendien beschik je zo over veel content om te delen via andere kanalen, zoals sociale media of je nieuwsbrief. Allemaal manieren om meer mensen naar je website te lokken en ze daar hopelijk te houden.
     
  • Niet veel tijd om veel te schrijven? Een blogbericht hoeft echt niet lang te zijn (al mag dat wel indien het onderwerp het vereist). Een korte tekst schrijven of enkele puntjes opsommen over een onderwerp waar je sowieso al veel kennis over hebt, vraagt echt niet veel tijd. Je kan lange en korte blogberichten afwisselen, eens een checklist maken, enz. Allemaal naargelang hoeveel tijd je hebt.
     
  • Schrijf voor je doelgroep (en zorg dat deze goed afgebakend is). Klinkt logisch, maar is soms moeilijker dan je denkt. Wanneer je op zoek gaat naar onderwerpen voor je blog, stel je je de vraag waarover jouw doelgroep graag meer zou weten. Wat interesseert hen, wat houdt hen bezig? Welke vragen en problemen hebben zij? Ook tijdens het schrijven hou je je doelgroep in het achterhoofd want ook je schrijftaal is afhankelijk van je doelgroep: ga je vakjargon gebruiken of niet? Schrijf je formeel of eerder informeel? Je doelgroep is hierin een beslissende factor.
     
  • Vind je niet meteen een nieuw onderwerp voor een blogbericht? Ga op zoek naar inspiratie in de actualiteit naar wat interessant kan zijn binnen jouw sector. Volg trends goed op. Denk ook eens na over welke vragen je veel krijgt van klanten. Ook al ben jij verantwoordelijk voor de bedrijfsblog, andere mensen in het bedrijf kunnen boeiende input aanreiken - maar zorg dat steeds één en dezelfde persoon de blogberichten uitschrijft, zodat er consistentie is in de stijl. Splits een breed onderwerp op in meerdere blogberichten per deelaspect, zo kan je een tijdje weg. Hou wel steeds in de gaten of het onderwerp wel aansluit bij waar je bedrijf voor staat.
     
  • Wanneer je een onderwerp hebt gekozen, ga je op zoek naar wat er al over geschreven is. Misschien is je onderwerp helemaal niet origineel en is er al heel wat over geschreven. Je kan dan een ander onderwerp zoeken of op zoek gaan naar een nieuwe invalshoek om het onderwerp te benaderen. Ook al is je onderwerp niet uniek, zorg dat je benadering dat wel is. In elk geval is het heel belangrijk om research te doen voor je aan het schrijven zelf begint. Ook al weet je reeds veel over het thema, het is noodzakelijk dat al je info correct en up-to-date is.
     
  • De belangrijkste factor die iemand zal overtuigen om op je blog te klikken, is de titel. Zorg dus voor een prikkelende titel die duidelijk weergeeft waarover het zal gaan; wat zullen ze leren in het blogbericht? Geef ook niet té veel weg in de titel maar nodig uit om meer te weten te komen. Ook de afbeelding bij je blog kan een overtuigende factor zijn, bv. wanneer je het blogbericht deelt op Facebook. Besteed hier dus zeker ook voldoende aandacht aan.
     
  • Gebruik visueel materiaal in je blog, zoals foto’s, grafieken, infographics en video’s. Deze helpen niet alleen om bepaalde zaken die je vertelt in de tekst beter te illustreren, het geheel ziet er ook visueel aantrekkelijker uit. Dat maakt het aangenamer om te lezen. Ook een mooie structuur van je tekst helpt hierbij (bv. niet één lange doorlopende tekst maar een mooie onderverdeling in duidelijke alinea's).
     
  • Maak je blog SEO-friendly. Dat wil zeggen dat je het blogbericht optimaliseert zodat het makkelijker gevonden wordt in zoekmachines zoals Google. Zo denk je na over wat de belangrijkste zoekwoorden van je publiek zijn en zorg je dat deze voldoende terugkomen in de titel, tekst en metadata. Voeg zowel interne als externe links toe. Zorg dat je content origineel is en niet zomaar overgenomen van andere pagina's op het internet. Dit zijn namelijk allemaal zaken waar Google & Co rekening mee houden bij de ranking van websites in de zoekresultaten.
     
  • Aan het einde van ieder bericht kan je een call-to-action toevoegen. Je kan bijvoorbeeld een vraag stellen waarop je lezers kunnen reageren, of vragen om je te volgen via andere kanalen. Je kan hen ook verwijzen naar andere pagina's op je website of hen contact doen opnemen met jou. Zorg dat de call-to-action wel mooi aansluit bij de rest van het blogbericht.
     
  • Analyseer je blog. Gebruik een tool om de prestaties van je website te meten. Zo kan je zien hoe mensen jouw blog vinden en welke berichten ze leuk vinden. Door te zien welke content goed werkt en welke minder goed, kan je het in de toekomst beter aanpakken.

Deze tips helpen je om aan de slag met je eigen blog. Natuurlijk is het voor iedereen wat uitzoeken wat het beste werkt voor zijn of haar doelgroep.

 

Overtuigd? Maar lijkt het toch nog te veel om dit zelf te doen? Social Lemon helpt je graag. Samen zoeken we een gepaste stijl: altijd persoonlijk, maar met het juiste evenwicht tussen de sérieux van jouw bedrijf en de knipoog die de klant overtuigt. Daarna gaan we op zoek naar ideeën en onderwerpen die je klant (en wellicht ook jezelf) interesseren en kunnen onze vlotte pennen hun werk doen.

Geef je niet graag alles uit handen en heb je zelf wel een vlotte pen of een emmer vol ideeën? Dan is het uiteraard ook mogelijk dat we je enkel een duwtje in de rug geven, dat we beiden aan het schrijven gaan of dat wij je eindredacteur worden. Elk pakket wordt op maat samengesteld.

Meer informatie of eens samen nadenken? Contacteer ons.

 


Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie?  Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen