6 tips voor een performante E-commerce

6 tips voor een performante E-commerce.png

Content marketing is dé manier om met je zaak op te staan uit de massa en uniek te zijn voor je klanten. Enkele tips:

1. Maak je doelen SMART

“SMART”- doelen zijn: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden.

Een concreet voorbeeld:
Ik wil mijn verkoop vermeerderen met 5% in het volgende kwartaal om zo mijn zaak tot het beste te maken in dit compartiment. Ik zal dit bereiken door 2x per week relevante info te plaatsen. Ik deel via social media en nieuwsbrieven. Ik monitor de gedeelde berichten en de doorkliks in de nieuwsbrieven alsook de correlatie met de doorklikcijfers naar de producten.

Het doel is dus de verkoop te verhogen naar 5%, het actieplan om virale inhoud te creëren en de manier om succes te meten is de cijfers correct te interpreteren. Kan het duidelijker?

2. Definieer je persona

Het doel van een persona is te weten komen wie je klanten zijn en begrijpen waar ze in geïnteresseerd zijn. Dit vraagt om wat werk:

  • Een vragenlijst afnemen van 7 tot 10 vragen die je inzicht geven over het klantengedrag en de hindernissen om aan te kopen.
  • Telefonische bevraging en face to face interviews doen.
  • Mensen traceren die op je links in de nieuwsbrieven klikken. Om dat te doen open je je nieuwsbrieftool en ga je naar de rapportering om de klikkerslijst te exporteren. Op die lijst zie je de coördinaten (geslacht, leeftijd, jobtitel, …).

3. Bepaal het soort content dat moet overeenkomen met het profiel van je lezer

Er zijn twee soorten van inhoudstypes (tekstueel of visueel). Dit binnen een beperkt aantal formats maar met een ongelimiteerd aantal onderwerpen.

tabel artikel philip.JPG

4. Schrijf beklijvende inhoud

Content marketing gaat over het aanmaken van creatieve en betrokken stukken. Een catchy titel, een authentieke schrijfstem, mooie beeldspraak, opvoedende waarde en zelfs SEO zijn onontbeerlijk.

Je inhoud moet P.E.A.C. zijn: Practical (praktisch), Entertaining (onderhoudend), Awe-Inspiring (imponerend) and Credible (geloofwaardig).

5. Inhoud P.E.A.C ? Besteed 80% van je tijd om deze te verspreiden.

20% van je tijd moet gaan naar de aanmaak van je inhoud. Investeer de resterende tijd in het gebruik van de juiste kanalen.

  • Maak een nieuwsbrief
  • Post je artikels op social media
  • Link naar communities en fora
  • Laat influencers weten als je hen vermeldt in je post. Hoogstwaarschijnlijk delen ze je inhoud.
  • Breng je inhoud anders (video, podcast, infographic) om zo ook op overige platformen aanwezig te zijn (youtube, slideshare)
  • Doe guest-posts – zoals deze!

6. Begrijp je succes

Doe een steekproef met de juiste KPI’s (key performance indicators) om zo de resultaten goed te kunnen interpreteren. Voor E-commerce is dit belangrijk:

  • Websiteverkeer
  • Nieuwsbriefabonnees
  • Cijfer van terugkerende bezoekers
  •  …

 

Tenslotte

Het hele idee rond content marketing is om meer te verkopen en succesvol te zijn. Het geheim is content marketing strategisch te benaderen, consistent te zijn en vooral niet het geduld te verliezen. Veel succes!


Gebaseerd op: 6 easy steps to do content marketing in E-commerce door Olga Rabo


Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie?  Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen