Ben je nog content van je content?

“Contentmarketing”, de kop is eraf, het milliondollar-woord is gevallen en zo lijkt het alsof deze blog dan meteen ook een miljoen dollar waard is (misschien is dat ook zo, we laten het graag in het midden). Contentmarketing is alomtegenwoordig en is de hoeksteen van iedere marketingstrategie, maar werkt die strategie wel voor je bedrijf? Ben je nog content, van je content?

Contentmarketing, in de volksmond beter gekend als “reclame voor wat je te zeggen hebt”, is de moderne versie van het traditionele reclameboekje van weleer. Je beschikt over een product, dienst of geniaal idee dat je aan de man wil brengen en de wereld mag het weten. Het papier van “vroeger was alles beter” werd vervangen door het internet en de mogelijkheden lijken wel onbeperkt. Helaas is datzelfde internet meteen ook de grootste bottleneck in het verhaal. Iedere Jan-met-de-pet is in staat marketingcampagnes op te zetten.

Met dergelijk overaanbod, een tsunami aan verhalen die de markt overspoelen, is het opzetten van een degelijke campagne niet echt nog de uitdaging. De challenge bestaat erin je verhaal te laten opvallen, de parel tussen de zwijnen te worden. Hoe slaag je erin je verhaal te laten uitblinken in een wereld van overaanbod? Een vraag die met een vraag moet worden beantwoord. Een vraag die cruciaal is voor een grondige analyse van je complete marketingstrategie. Ben je nog content, van je content?

Content en klanten, 2 verhalen apart.

Je content, je inhoud, je verhaal … Het is het argument waarmee je uitpakt, de trekpleister voor potentiële klanten en het cement van je business. Je verhaal is uniek en je bent zonder twijfel de beste in je vak, maar je concurrenten denken er net hetzelfde over. Is het verhaal van je verhaal wel zo uniek als je zelf zou willen, of is het eerder iets wat duizenden anderen ook vertellen? Door middel van de eenvoudige regel van 3 kun je de effectiviteit van je verhaal gaan bepalen.

The need
Wie ben je of wie is je onderneming? Wat heb je te bieden en wat heb je nodig? Maar vooral … wie wens je te gaan bereiken?

The use
Met wie ga je in zee om je noden te gaan visualiseren? Hou je de touwtjes zelf in handen of ga je eerder beroep doen op professionals? Die externe krachten, begrijpen die je echt of heb je eerder een “been there done that” gevoel?

The context
Een niet te onderschatten onderdeel van de regel. Om te bepalen WIE WAT gaat gebruiken, staat het HOE centraal in het geheel. Een elastiek kan worden gebruikt om een haartooi af te werken, maar kan eveneens worden gebruikt om biljetten samen te houden. Een zelfde product, een andere doelgroep en een compleet verschillend gebruik.

banner content christophe.jpg

Om je content op een degelijke manier de wereld in te sturen, is het dus belangrijk de termen WIE, WAT en HOE te beschrijven en je pijlen te richten op het punt waar de 3 termen elkaar raken. Een eenvoudig verhaal kan zo groeien tot een complete lexicon, waar het moeilijk wordt het bos door de bomen te zien.

Maar geen nood, wij zijn er om de rol van houthakker op ons te nemen. Jullie business bestaat erin jullie product of dienst zo goed mogelijk te ontwikkelen, onze business bestaat erin dat wereldkundig te maken. Een strakke en zakelijke aanpak of toch maar eerder een out-of-the-box approach? Het verhaal hebben jullie al, wij zorgen ervoor dat het bij de juiste lezers terecht komt.

Contacteer ons voor een vrijblijvende analyse en wie weet zijn jullie binnenkort wel opnieuw content, van jullie content?



Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie?  Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen