Conversion Day 2017

 Foto's Bloovi -  Conversion Day

Foto's Bloovi -  Conversion Day

IMG_7359.JPG

Dinsdag 28 november zakten we af naar de hoofdstad. Daar organiseerde Bloovi een evenement rond online marketing, Conversion Day. De locatie was er al meteen boenk op, namelijk Autoworld in het Jubelpark. Terwijl we genoten van ons ontbijt wisten we niet waar eerst kijken: we waren omgeven door heel wat mooie auto's, echte oldtimers die je niet elke dag kan bewonderen. Ook het gebouw zelf was uniek.

Na de verwelkoming door enthousiaste gastheer Pieter Baert, die later ook de Q&A's in goede banen zou leiden, was het tijd voor een dag vol boeiende sprekers. De spits werd afgebeten door André Morys, die het 'Growth Canvas' voorstelde als proces, een systeem dat je moet bouwen voor je bedrijf. Belangrijk is dat je de motivatie van je klanten/gebruikers verhoogt, want de winst die je maakt wordt bepaald door hun motivatie. Je moet nadenken waarom je bedrijf bestaat: welk probleem los je op voor je klanten? Wat is hun (impliciet) doel? Hou rekening met de cognitieve biases die meespelen in de beslissingen van klanten. Ze denken niet steeds rationeel maar verkiezen bijvoorbeeld instant gratification boven wachten op een groter of beter aanbod. Door te zorgen dat een online bestelling al de volgende dag aan huis geleverd wordt, speel je hierop in. Niet iedereen is hetzelfde, uit je klanten kan je verschillende personae onderscheiden. We onthouden dat je een plan moet hebben om je doel te bereiken, veel testen en analyseren om je prioriteiten te kennen (A/B-testing!) en vooral gebruikers moet proberen te begrijpen om je conversie te optimaliseren.

IMG_7360.JPG

Vervolgens leerde Amy Harrison ons wat meer over overtuigende copywriting die echt tot conversies leidt. Denk eens na of jouw copy niet hetzelfde is als die van jouw concurrenten, of zelfs van bedrijven die in een compleet andere sector actief zijn. Vermijd dus te veel paraplutermen die iedereen gebruikt maar zorg dat je boodschap duidelijk en uniek is voor je gebruikers en ze bij jou tot conversie over gaan. Waarom moeten ze voor jouw kiezen? Begraaf je eigen waarde niet. Marketeers zijn bang om te overdrijven en als opdringerige verkopers over te komen waardoor ze hun dienst of product niet genoeg gaan verkopen. Stel een lijst op van je USP's (unique selling points) en gebruik die actief in je copy. Geef de consument een reden om actie te ondernemen en wees de oplossing voor hun probleem, zelfs voor ze zelf wisten dat ze dat probleem hadden. Schrijf over de symptomen van een probleem én biedt een oplossing aan. Beantwoord volgende vragen: Wat is je product of dienst? Wat kunnen consumenten ermee doen? Wat betekent dat voor hen, welke impact? Ook hier is het dus kwestie van je in te leven in de gebruiker en hen proberen te begrijpen.

De laatste spreker van de voormiddag was een growth hacker, Chris Out, die het uiteraard ook had over growth hacking. Zoals we al eens in een artikel schreven, draait growth hacking vooral rond de mindset van een bedrijf. Tricks en tools helpen je bij die mindset, maar eerst moet er een systeem zijn. Volgens Chris mist de term growth hacking dan ook een woord, het zou eigenlijk growth system hacking moeten zijn. Je experimenteert en gaat op zoek naar zwakke plekken in het systeem die je vervolgens gaat uitbuiten. Wil je growth hacking in jouw bedrijf toepassen? Begin met de silo's tussen verschillende departementen af te breken en stel een multidisciplinair team samen met verschillende achtergronden. Growth hackers moeten een brede kennis hebben en zich in enkele zaken specialiseren, zoals de T-vorm. Growth hacking is meer dan nieuwe klanten aanwerven en activeren, ze moeten ook klant blijven en opbrengen. Het werkt alleen als de markt nood heeft aan je product, mensen moeten teleurgesteld zijn indien je product zou verdwijnen. Vind de Aha-momenten en de wrijving die mensen tegenhoudt om je product of dienst te (blijven) gebruiken. Conversie is gelijk aan het verlangen van de klant min de frictie. Verwijder dus de momenten van frictie en zorg dat de aha-momenten zo vroeg mogelijk in de customer journey komen. Bouw funnels en doe aan channel stacking om op verschillende momenten met gebruikers in aanraking te komen.

conversion day gdpr.jpg

 

Na de lunch break was het tijd voor een debat rond de nieuwe Europese privacywetgeving die vanaf mei van kracht zal zijn, de GDPR. Daaruit werd al snel duidelijk dat bepaalde zogenaamde black hat tricks die we in de voormiddag aangereikt kregen door Chris, in de toekomst verleden tijd zullen zijn. Nu zijn deze tricks en tools misschien wel al bedenkelijk, maar nog steeds legaal. Indien je in orde wil zijn met de nieuwe wetgeving moet je echter kunnen aantonen dat je toestemming hebt om mensen hun gegevens te gebruiken. Uit het debat was in ieder geval duidelijk dat de GDPR een impact zal hebben op hoe we als marketeers werken.

 

conversion day nathalie.jpg

Toen was het tijd voor een lesje psychologie van Nathalie Nahai. Ze had het over enkele psychologische principes van online overtuiging waar je rekening mee moet houden op je website of app om bezoekers tot conversie te doen overgaan. Enkele voorbeelden: mensen maken graag af waar ze aan begonnen zijn dus geef hen het gevoel dat ze al enkele stappen ondernomen hebben en zorg dat ze (artificiële) vooruitgang kunnen waarnemen, wanneer we dichter zijn bij ons doel zullen we meer moeite doen om het af te maken, wanneer we reeds tijd of geld in iets geïnvesteerd hebben zullen we dit niet vlug opgeven en blijven doen (ook al is het rationeel gezien beter gewoon te stoppen),... Je moet hier dus op inspelen en deze psychologische principes triggeren zodat men meer waarschijnlijk tot conversie overgaat en er minder lang over doet. Soms kost iets evenveel moeite voor iemand, maar lijkt het minder werk door hoe je het visueel voorstelt (bijvoorbeeld: het invullen van een webformulier). Het gaat dus vooral om hoe de gebruiker het waarneemt. Ook door Nathalie werd benadrukt dat de eerste stap is om te onderzoeken wat je gebruiker motiveert. Dopamine zorgt ervoor dat we op zoek gaan naar plezier en wanneer we het gevonden hebben, willen we alleen maar meer. Hierbij gebruikte ze het voorbeeld van meldingen op sociale media (zie foto).

Vervolgens was Karl Gilis van AGConsult aan de beurt. Hij hield een vurig pleidooi om niet zomaar veranderingen te doen aan een website omdat het kan. Je moet enkel problemen aanpakken die er echt zijn en je blijven verbeteren. Hiervoor reikte hij methodes aan om na te gaan hoe de bezoeker van je website denkt en hoe je een hogere conversieratio krijgt met hetzelfde aantal bezoekers. Opnieuw werd het belang van te luisteren naar je bezoekers onderstreept, vertrouw niet steeds op je buikgevoel. Vraag je bezoekers: Waarvoor hebben ze je nodig? Waarom kiezen ze voor jou? Wat zijn hun pijnpunten? Toon hoe je de pijnpunten kan oplossen. Zorg voor een zichtbare, duidelijke call-to-action. Gebruik tools zoals heatmaps en user session recordings om frustraties of verwarring bij je bezoeker op te sporen. Je design is beter eenvoudig en duidelijk dan visueel indrukwekkend. Karl pleit voor customer-centric marketing, gebaseerd op onderzoek en data. Er zijn verschillende soorten consumenten die zich op verschillende plaatsen in de funnel bevinden: "If you target the average visitor, you'll get average results."

Afsluiten deden we met Faris Yakob, een leuke persoonlijkheid met een gevoel voor humor. Hij had het over paid attention. Adverteerders betalen steeds meer om minder mensen te bereiken. Mensen kunnen slechts een bepaalde hoeveelheid content per dag consumeren terwijl er heel veel aanbieders van content zijn. Het is dus een echte strijd om de aandacht van de consument. Als bedrijf moet je de aandacht van de consument naar je toe zien te trekken. Op die manier is aandacht zoals water: je kan het niet controleren maar je kan wel de flow naar je hand proberen te zetten. Het was al een lange dag en Faris deed zijn verhaal op een vrij chaotische manier, waardoor het iets moeilijker werd om onze aandacht erbij te houden - de ironie!

IMG_7361.JPG

Na de sprekers was er nog tijd voor een networking drink. We namen nog even de tijd om iets te drinken, te bespreken wat we allemaal hadden geleerd en nieuwe mensen te ontmoeten. Daarna was het tijd om huiswaarts te keren na een boeiende dag.

Bedankt, Bloovi!

 

 

 

 

 


Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie?  Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen