Curryworst of frikandel?

Het lezen van deze titel is op zich niet meteen iets fenomenaals, ware het niet dat dit niet meteen een blog is over een kookprogramma, maar een blog die spreekt over de in’s & outs van social media. Wat hebben de toppers van de betere frituur dan in hemelsnaam gemeen met de wereld van digitale marketing?

Wie op een efficiënte manier een dienst of product wil gaan promoten, heeft nood aan degelijke content. Sterke inhoud heeft dan weer nood aan een stroom van woorden en met het gebruik van woorden valt of staat je gehele strategie.

“Hier of elders?”

Woorden brengen de boodschap over, het gebruik van de juiste woorden zorgt niet alleen voor een juiste boodschap maar eveneens een correcte context. Ben je een lokale speler of zoek je het verder, misschien zelfs groter? Hoe spreek je de mensen hier aan en hoe spreek je de mensen, buiten die regionale cirkel, aan? Je boodschap kan dan misschien wel sterk geformuleerd zijn, de woordkeuze kan het geheel als een kaartenhuis in elkaar laten zakken.

“Opera of rap?”

Een woord kan een zin erg autoritair laten klinken, zoals een zin met een snelle rap-beat. Een synoniem, een ander woord met net dezelfde betekenis, kan diezelfde zin dan weer erg melodisch laten klinken zoals een uitnodigende opera. De doelgroep die moet worden aangesproken, wordt bepalend voor de correcte woordkeuze.

“Twitter of proza?”

Met de komst van Twitter leerden we beknopt zijn. Voorbij waren de tijden waar teksten eindeloos lang waren, het moest vanaf nu allemaal vooruit gaan. Wat je niet in 140 tekens kon vertellen, was nutteloze info en werd niet gelezen. Maar ook die tijden zijn geëvolueerd. Sommige verhalen dienen nu eenmaal ‘leesbaar’ te zijn en om die leesbaarheid te bereiken, zijn woorden nodig. Een handleiding van je Ikea-kast heb je het liefst van al zo beknopt mogelijk, maar de laatste uitgave van Harry Potter? We betwijfelen sterk of het in 140 tekens ook zo beklijvend zou zijn.

“Curryworst of frikandel?”

Keren we even terug naar de virtuozen van de frituur, de helden van het frietkot. Waar je marketingcampagne voor een overheerlijke frikandel, in een West-Vlaamse regio, kan rekenen op een absoluut succes is diezelfde frikandel in Antwerpen een flop. Je spendeerde uren voor het bepalen van je doelgroep, je trefwoorden en ook je budget is van de partij. Maar stond je er ook bij stil dat een frikandel in Antwerpen een boulet is en hun curryworst niet echt curry bevat?

Marketing is meer dan alleen maar het analyseren van cijfers. Het is ook een stukje poëzie, lectuur en literatuur met een snuifje letterkunde.
Is de wereld van boeken en frikandellen er eentje die je in ademnood brengt? Contacteer ons vrijblijvend en we voorzien je graag van een injectie van zuurstof.