Tips voor het opmaken van een e-maillijst voor e-commerce

Stap 1. Bepaal jouw doelpubliek en focus op kwaliteitsberichten.

Emailmarketing verschaft de grootste ROI onder de online marketing.
Bekijk wie je klanten zijn, analyseer hun koopgedrag. Gebruik deze om je klantpersona aan te maken.

Stap 2. Verbeter jouw SEO (search engine optimization).

Creëer besef en aandacht voor je website. Een groot deel van je websiteverkeer komt van organische zoekresultaten bij Google, Bing,…

Hoe kan je je organisch bereik sturen?

SEO is zoals het weer, moeilijk te voorspellen en te controleren. Toch kan het.

Ga voor de effectiviteit: Gebruik gelijkaardige woorden in je zinnen. Plaats deze zinnen op verschillende plaatsen in je pagina, de hoofding, de beeldtags etc.  

Met een blog kan je scoren: Een betere methode om je SEO te verbeteren is het bijhouden van een blog. Punt is niet het verkopen maar het bouwen aan je reputatie van je product, een link te maken en connectie tussen merk en koper.

Wat is cruciaal wanneer het over SEO gaat bij e-commerce?

  • Maak voor elke productpagina unieke productbeschrijvingen aan.
  • Behandel je belangrijkste pagina’s als landingspagina’s.
  • Creëer je eigen productbeelden i.p.v. die van de leverancier. Zo ben je uniek en onderscheidend i.p.v. verborgen in een gemeenschappelijke lijst met aanbieders van dezelfde foto’s.
  • Link building is ook belangrijk.  
    o   Vraag aan je leveranciers om te linken naar je website.
    o   Product reviews. Kijk na of je klanten in hun blog spreken over je en geef eventueel een geschenk in ruil voor die info.
    o   Derde partij websites. Voeg je e-commerce in het rijtje bij te vertrouwen websites die aan productvergelijking doen.
    o   Woon conferenties of beurzen bij want deze vermelden veelal de lijst van deelnemers.
    o   Schenk aan een goed doel want deze kunnen je vermelden op hun website.
     

Stap 3. Creëer aanpasbare webforms en landingpagina’s

Goeie webforms trekken aandacht en moedigen aan om in te schrijven.

Plaats webforms op verschillende plaatsen; je homepage, productpagina’s en blogs. Hoe meer kansen om te registreren, hoe beter.
Vraag enkel naar voor jou relevante informatie als je deze ook later zal gebruiken.

Maak een landingspagina

Een landingspagina is een eenvoudige website met doel om op te roepen tot actie, ideaal voor een productlancering of een campagne. Landingspagina’s hebben meer weergaven dan reguliere websites. Enkele tips.

1. Waardevoorstel
Wat schenk je als tegenprestatie voor mijn e-mailadres?

2. Duidelijke call to action
Belangrijkste element van je landingspagina.

3. Incentive
Denk aan wat je doelpubliek kan interesseren, bvb free shipping van het product.

4. Social proof
Vraag je klanten naar hun opinie en probeer hun aanbevelingen los te weken.

5. Mobile friendly
Maak dat de weergave ook op de gsm prima is (31,5 % is zo weergegeven).

Stap 4. Stuur bereik de hoogte in met betaalde advertenties

Adverteer met een campagne maar vergeet niet je eigen bestaande klanten hiervan uit te sluiten zodat je hen niet dubbel belaagt.

Succes!

 


Bron: https://blog.getresponse.com/build-powerful-ecommerce-email-list.html


Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie?  Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen