Menu Sluiten

Nieuws en Tips

Een nieuwsbrief die gelezen wil worden? 5 Tips voor een goeie titel

Wist je dat de gemiddelde aandachtspanne van de mens slechts 8,25 seconden bedraagt? Jouw nieuwsbrief springt tussen de stapel ongelezen e-mails dus maar best meteen in het oog. De eerste stap is om een goeie titel te kiezen, daar helpen we je in dit artikel bij met 5 bruikbare tips.

Bekijk eerst eens je vorige nieuwsbrieven en lees de titels: zou je dit bericht zelf openen? Ja? Dan ben je alvast goed bezig. Maar de nieuwsbrief moet ook interessant zijn voor iedereen in de contactenlijst. Interesseert het onderwerp iedereen of is het een betere optie om meerdere mailingslijsten met andere content op te stellen?

Laten we nu eens kijken of je (on)tevredenheid terecht is. MailChimp, een veelgebruikt programma om mailings te versturen (onder andere door ons), berekende het gemiddeld aantal keren dat nieuwsbrieven door de contacten geopend wordt op basis van sector. Hiervoor telden wel enkel de nieuwsbrieven met meer dan 1000 contactpersonen mee. Het eerste cijfer toont het aantal keren dat de mail geopend werd, het tweede cijfer hoe vaak doorgeklikt werd in de nieuwsbrief zelf (bijvoorbeeld een link naar artikel, website…):

Het laagste resultaat voor ‘Daily Deals’ – mailings. We kunnen het niet genoeg zeggen: Pure verkoopspraatjes werken al lang niet meer, hoe veel korting je ook geeft.

Jammer voor ons, marketing doet het niet veel beter met 17,81%

Het hoogste resultaat is voor de sector ‘Hobbies’. Wat vaag gedefinieerd, maar hobby lijkt wel zeker iets waar mensen oprecht interesse in hebben.

Hoe denk je nu over je mailing? Algemeen gezien kan je dus best al tevreden zijn met zo’n 20%. Toch zijn wij overtuigd dat het beter kan! Onze trucjes voor de eerste stap geven we je mee met deze vijf tips voor het schrijven van een goeie nieuwsbrief-titel:

1. Sector > bedrijf

De naam van je bedrijf en het feit dat dit een ‘nieuwsbrief’ is, zullen je ontvangers wellicht wel weten. Je hoeft deze niet meer te vermelden in je titel. Wellicht willen ze je nieuwsbrief vooral lezen omdat de sector waarbinnen je bedrijf zich bevindt hen interesseert

In ons geval zeggen we niet: Social Lemon Nieuwsbrief (saai! waarover gaat dit eigenlijk?), maar spreken we bijvoorbeeld over tips voor social media marketeers (ah ja, dat ben ik ook, dat kan interessant zijn).

2. Vertellen > Verkopen

De Daily Deals scoorden bij MailChimp het slechts. Mensen lezen een nieuwsbrief inderdaad niet om aangezet te worden tot het kopen van een product, maar om informatie te krijgen. Zorg dat je titel toont welke informatie gegeven zal worden. Wees eerlijk (we willen ook wel lezen wat in de titel staat) en duidelijk.

Spreek dus over tips, how to’s, voorbeelden…

3. Mens > product

Formuleer je gekozen onderwerp op een persoonlijke en actieve manier. Nee, wij hoeven niet met ‘u’ aangesproken te worden, met een ‘je’ is de betrokkenheid groter. Ideaal is om een vraag te stellen, waar je ontvangers sowieso een antwoord op willen weten (zonder dat antwoord al prijs te geven).

Ook geen zin meer om…? Heb jij de juiste…? Wanneer begin jij met…?

4. Inbox > Spam

Wat je al helemaal niet wilt, is dat je bericht in de spamfolder terecht komt. Spamfilters hebben een lange lijst criteria en geven je mail op die basis een score, vanaf een bepaalde score belandt je in de spambox. Die volledige lijst doorgronden kan niet in één, twee, drie, maar met deze aandachtspuntjes is de kans al klein dat je er terecht komt:

  • Vermijd een overvloed van leestekens (!!!!!!!!!!!!!) en CAPS LOCK 
  • Zorg ervoor dat je geen onbestaande e-mailadressen in je mailingslijst hebt
  • Onthoud de tips over relevante informatie geven zodat niemand je nieuwsbrief als spam markeert (dit wordt onthouden!)
  • Voeg geen bijlagen toe, maar verwijs dan eerder naar een website.
  • Houd een evenwicht tussen tekst en afbeeldingen.

5. Test > gok

Een laatste en belangrijke tip is om genoeg uit te proberen. Niet zomaar nattevingerwerk, maar uitproberen en analyseren. Via mailingsprogramma, zoals MailChimp, kan je makkelijk statistieken bekijken. Splits eens je contactenlijst en stuur de ene je nieuwsbrief met titel A en de andere contactenlijst de nieuwsbrief met titel B. Misschien merk je zo wel een verschil in het aantal keren dat je nieuwsbrief geopend werd en weet je dus meteen welke richting je best uit gaat.

Veel succes!

KMO’s hebben vaak de vraag hoe ze het best starten met online conversatie en sociale media. Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om je e-mailmarketing te boosten. Contacteer ons gerust wanneer je graag hulp krijgt bij het opmaken, versturen en analyseren van je mailings.

Liever zelf doen? Dan is een workshop op maat misschien iets voor jou.

▶▶ ONTDEK ONS AANBOD OPLEIDINGEN EN WORKSHOPS ◀◀

Posted in Marketing

Gerelateerde berichten

Wil je up-to-date blijven?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Geen paniek! We spammen niet met onnodige mails. Laat hier je voornaam en e-mailadres achter.