Employer branding: zorg ervoor dat mensen voor jouw bedrijf willen werken!

Customers will never love your company until the employees love it first..png

Wat is employer branding?

Employer brandig is het werken aan je employer brand, het beeld dat mensen van je bedrijf hebben als werkgever.

Een goede employer brand heeft een positief effect op (potentiële) werknemers, aandeelhouders en klanten. Het is belangrijk dat dit zich onderscheidt van andere werkgevers, zodat potentiële werknemers liever voor jouw bedrijf komen werken dan voor dat van je concurrenten.  Dit houdt jouw werknemers ook gemotiveerd.

Heb je moeite om gemotiveerde en getalenteerde werknemers aan te trekken of te behouden? Onderzoek hoe het gesteld is met je employer brand en stuur bij waar nodig. In een ideale wereld wil iedereen het liefste voor jouw bedrijf werken. Sociale media kunnen helpen om het imago van jouw bedrijf als goede werkgever te verbeteren.

We geven je wat tips!

Waar dien je rekening mee te houden bij employer branding?

  • Blijf op de hoogte van wat er over jouw bedrijf gezegd wordt online. Zo is Google Alerts een handig hulpmiddel: krijg een notificatie wanneer de naam van je bedrijf vermeld wordt. Je kan in kaart brengen wat er allemaal over je bedrijf verschijnt en inspelen op positieve of negatieve aandacht.
     
  • Ga eens na hoe er bij je eigen medewerkers gedacht wordt over het bedrijf. Verschilt dit veel van wat de buitenwereld denkt? Indien ja, is het belangrijk om de kloof tussen realiteit en perceptie te dichten. Om je aantrekkelijkste troeven als werkgever te leren kennen, zijn je eigen werknemers de beste informatiebron. Waarom zijn zij bij jouw bedrijf komen werken of waarom werken ze er nog steeds graag? Pak uit met deze troeven! Maar vraag ook naar de pijnpunten en probeer er een oplossing voor te vinden. Heb je nog niet genoeg informatie door je huidig personeel te bevragen? Ook sollicitanten of vertrekkende werknemers kunnen je meer leren over hoe je overkomt als werkgever.
     
  • Zet tevreden werknemers in als ambassadeurs van je bedrijf. De buitenwereld zal eerder geloven dat je een goede werkgever bent als een trots personeelslid dat laat uitschijnen dan dat je het zelf overal zit te verkondigen. Een eerste stap hierbij is natuurlijk ervoor te zorgen dat je werknemers tevreden zijn. Om het imago te hebben van goede werkgever moet je er ook eerst één zijn.
     
  • Kijk ook eens naar je voornaamste concurrenten. Hoe trekken zij werknemers aan? Welk beeld hebben mensen van hun bedrijf als werkgever? Zo kan je beginnen nadenken over hoe je je wil onderscheiden van deze concurrenten en welke unieke positie je wil innemen.
     
  • Wanneer je nieuwe werknemers wil aantrekken met interessante beloftes, zorg dan ook wel dat je deze beloftes kunt nakomen. Anders heb je op termijn ontevreden werknemers, wat zeker ook niet goed is voor je employer brand en de productiviteit binnen je bedrijf. Je hoeft niet te strooien met riante lonen of een enorm aantal vakantiedagen. Belangrijk is vooral dat er een goede werkomgeving is waarin werknemers gewaardeerd worden, met een aangename sfeer, mogelijkheden tot initiatief en de kans om te leren en te groeien. Geef je personeel vertrouwen, verantwoordelijkheid, variatie in de job en eventueel flexibele uren.
     
  • Zorg voor een kwalitatieve website, en dan vooral het onderdeel met jobs. Zijn de jobs up-to-date? Staat er voldoende info over de jobinhoud? Kan je eenvoudig solliciteren? Staan er testimonials van het huidige personeel? Je bedrijf moet authentiek overkomen en de bedrijfscultuur moet goed voorgesteld worden.
     
  • Naast de website, moet het verhaal van jouw bedrijf als goede werkgever ook tot uiting komen op sociale media en via je nieuwsbrief. Op je eigen kanalen kan je trotse werknemers een plaats geven om hun stem te laten horen, bijvoorbeeld aan de hand van een rondleiding in een vlog of een getuigenis in een blogbericht. Ambassadeurs kunnen ook op hun eigen sociale mediaprofiel posten over het bedrijf. Zorg hiervoor wel dat ze het sociale mediabeleid van je bedrijf respecteren.
     
  • Pas je communicatie op je website en sociale media aan aan de doelgroep die je voor ogen hebt. Zoek je vooral jonge of hoogopgeleide werknemers? Of ligt de focus vooral op de regio waaruit ze komen? Denk dus eerst eens goed na over de precieze doelgroep en hoe deze het best aangesproken wordt. De doelgroep bepaalt ook de keuze van welke kanalen je gebruikt om ze te bereiken.
     
  • Let op dat je niet overdrijft. Je bedrijf voorstellen als een aangename werkplaats is nodig, maar zorg dat het geloofwaardig blijft. Niemand gelooft dat je werknemers echt niets liever doen dan werken voor jou. Geen enkel bedrijf is perfect. Blijf eerlijk!
     
  • Veel bedrijven maken nu ook gebruik van het 'Bring a friend'-principe bij het aanwerven van personeel. Ze belonen (ex-)werknemers die nieuwe werkkrachten aanbrengen. De werknemer die zijn of haar vriend aanbrengt, heeft jouw bedrijf voorgesteld als een goede werkgever bij deze persoon. In ruil toon je deze werknemer waardering voor het aanprijzen van je bedrijf, bijvoorbeeld door een bonus. Ook al werk je niet met dit systeem, het is sowieso interessant om nieuwe vacatures eerst te verspreiden via het personeel. 
     

Conclusie

Om een goeie employer brand te hebben, moet je eerst zorgen voor tevreden werknemers. Een goeie werkomgeving zorgt ervoor dat mensen graag voor je komen werken en er ook gemotiveerd blijven werken. Je eigen werknemers kunnen ambassadeurs zijn van je bedrijf en mee helpen bouwen aan je employer brand. Zorg voor een kwalitatieve website en aangepaste communicatie op sociale media. Geloofwaardigheid primeert!


Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie?  Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen