Facebook audit: Hoe goed ben jij bezig op Facebook?

fACEBOOK AUDIT.png

Onderwerp jouw Facebookpagina aan een Facebook audit!

Beheer je een Facebookpagina voor jouw organisatie? Goed zo! Plaats je er regelmatig content op? Top! Maar vraag je jou ook af of jouw inspanningen wel iets opleveren? Wil je weten of je goed bezig bent? Tijdens een Facebook audit evalueer je jouw pagina van kop tot teen, van je profielfoto tot de content die je post. In dit artikel geven we je wat tips om zelf een Facebook audit uit te voeren op jouw pagina, zonder er heel veel tijd of geld aan te besteden. Dankzij de Facebook audit kan je bijsturen waar nodig!
 

Stap 1: Is je bedrijfspagina volledig?

Je kan op je bedrijfspagina heel wat informatie toevoegen, zoals je website, contactgegevens, welke diensten je aanbiedt of jouw openingsuren. Steeds vaker zoeken mensen informatie op over bedrijven op sociale media. Stel je voor dat je een restaurant hebt en mensen geïnteresseerd zijn om bij jou te komen eten. Maar jouw openingsuren staan niet op jouw pagina, terwijl ze op de pagina van jouw concurrent zien dat zijn restaurant zeker open is. Dat kan een gemiste kans zijn voor jou.

Zorg dus dat je alle info correct hebt ingevuld. Je kan ook het verhaal achter jouw bedrijf, belangrijke mijlpalen, teamleden, enz. toevoegen. Zo vertel je de bezoeker wat meer dan enkel praktische gegevens, je geeft ook een inkijk achter de schermen en toont persoonlijkheid. Op iedere pagina staat ook een CTA button. Past de huidige call-to-action wel bij jouw bedrijf? Afhankelijk van jouw doel kies je ervoor om mensen aan te zetten tot boekingen, contact op te nemen, meer info op te zoeken op jouw website, ...

Belangrijk detail: claimde jij al jouw eigen aangepaste URL voor je pagina, i.p.v. de automatisch gegenereerde URL? Bv. www.facebook.com/jouwbedrijf. Zo heb je niet alleen een mooiere link om te delen en bv. op drukwerk te vermelden, Facebookgebruikers kunnen je pagina ook makkelijker terugvinden.

Een volledig profiel komt professioneel over. Bovendien heeft het ook implicaties voor je SEO. Hoe meer informatie, hoe hoger je profiel in Google verschijnt. Maak dit dus snel in orde! Had je al alle informatie ingevuld? Controleer nog even of dit up-to-date is en alle gegevens en links nog kloppen.

 

Stap 2: Ziet je pagina er mooi en verzorgd uit?

Een volledig profiel is belangrijk om de bezoeker te informeren. Maar wil je echt hun aandacht trekken, hun vertrouwen winnen en hen overtuigen om je pagina te volgen? Dan moet deze hen ook op esthetisch vlak aanspreken. Een mooie, verzorgde pagina laat een goeie indruk na bij de bezoeker. Waar dien je zoal rekening mee te houden?

  • Profielfoto: we raden aan om je logo te gebruiken voor de herkenbaarheid. Zorg voor een afbeelding in hoge resolutie in het juiste formaat (180 x 180 pixels), zodat er niets afgesneden wordt. Plaats er niet te veel tekst bij en hou het simpel. 
  • Omslagfoto: net als bij de profielfoto is een goeie resolutie en het juiste formaat (820 x 320 pixels) belangrijk. Zorg dat je omslagfoto past bij je profielfoto, bv. door dezelfde kleuren te gebruiken. Je kan kiezen voor een minimalistische foto, een omslagvideo, een promotie of een leuke visual met jouw slogan. 
  • Huisstijl: zorg dat in je profielfoto, omslagfoto en al het beeldmateriaal dat je van plan bent te posten een duidelijke lijn zit. Gebruik steeds dezelfde kleuren, tinten en filters, en wees consistent in het gebruik van lettertypes.


Stap 3: Wat vertellen de statistieken jou?

Nu je pagina inhoudelijk en visueel op punt staat, is de volgende stap in de Facebook audit de beschikbare data onder de loep nemen. Zoals steeds geldt: meten is weten! Uit de data kunnen we leren welke content goed werkte en welke volgende stappen we moeten nemen.

Standaard biedt Facebook je al heel wat statistieken over je pagina en je publiek. Enkele zaken die je uit de statistieken kunt afleiden:

  • Likes: hoeveel mensen vinden je pagina leuk? Hoeveel volgers verlies je? Wanneer zijn je volgers online? Van waar zijn je volgers afkomstig? Welke leeftijd en andere demografische gegevens?
  • Bereik: hoeveel mensen bereik je met je pagina, zowel organisch als betalend?
  • Posts: welke berichten lokten veel betrokkenheid of interactie uit? Welke soorten content haalden veel bereik en welke minder? Klikken mensen door op de links die je hebt vermeld?
  • Specifieke statistieken i.v.m. video's, evenementen, chatberichten, enz.

Dit zijn enkele voorbeelden van data die je kan vinden in of afleiden uit de Facebook statistieken. Ga zelf eens op ontdekkingstocht en bekijk welke statistieken het meest relevant zijn voor jou. Als jouw doel bv. mensen naar je website lokken is, ga je eerder kijken naar hoeveel mensen doorklikken op de link bij een bericht, terwijl je met naamsbekendheid als doel het vooral belangrijk vindt om heel veel mensen te bereiken.

Nood aan wat meer geavanceerde statistieken dan de basis inzichten die Facebook je biedt? Facebook Analytics biedt je nog meer inzichten, zoals conversietrechters, retentie en segmenten. Wil je je hier graag in verdiepen? Schrijf je dan snel in voor onze opleiding Facebook Analytics!
 

Stap 4: Hoe doen jouw concurrenten het op Facebook?

Neem niet alleen jouw eigen pagina onder de loep, maar zoek ook eens jouw concurrenten op. Je kan pas weten of je goed bezig bent op het vlak van bv. het aantal likes van je pagina, als je dit aantal vergelijkt met het aantal likes van gelijkaardige pagina's. Want in sommige sectoren is pakweg 400 likes iets om trots op te zijn, in andere sectoren is dit peanuts.

Ga dus op zoek naar je concurrenten. Weet je niet goed wie dat is? Google eens jouw activiteiten of industrie, eventueel met een locatie erbij. Ook kan je nagaan welke pagina's jouw volgers nog volgen, en zien welke bedrijven daartussen het meest gelijkaardig zijn aan jouw bedrijf.

Selecteer uit de concurrentie de 3 tot 5 belangrijkste of voor jou meest relevante bedrijven om jouw bedrijf mee te vergelijken. Verzamel informatie over hen, zoals welke sociale media ze gebruiken, hoeveel volgers ze hebben, hoe regelmatig ze posten, welke soort content, of er veel interactie en betrokkenheid is op de berichten, ...

Je kan je concurrentie manueel analyseren of via een tool. In ieder geval is het belangrijk om rekening te houden met wat zij doen op Facebook, en wat voor hen goed of minder goed werkt. Het geeft je een indicatie hoe goed je zelf bezig bent en je kan heel wat leren uit hun successen en fouten.
 

Stap 5: Hoe kan je jouw strategie verbeteren?

De volgende stap in een Facebook audit is het nemen van beslissingen op basis van de data verzameld tijdens voorgaande stappen. Valt het in de statistieken van je posts op dat bepaalde berichten beter scoren dan andere? Heb je op een bepaald moment veel volgers gewonnen of verloren? Op basis van deze info kan je jouw content strategie verbeteren.

Enkele manieren waarop je jouw strategie kan verbeteren:

  • Content: nu je weet wat werkt bij jouw volgers, kan je in dezelfde lijn verder gaan en berichten vermijden die in het verleden minder goed presteerden. Krijgen berichten waarin je een vraag stelt steeds veel reactie? Halen video's meer bereik? Zet daar dan op in! Houd hierbij steeds het algoritme van Facebook in je achterhoofd.
  • Publiek: dankzij de statistieken heb je een beeld van hoe je groep volgers is samengesteld. Zijn jonge vrouwen sterk vertegenwoordigd? Hou daar dan ook rekening mee in je communicatie. Is jouw doelgroep eigenlijk mannen van boven de 35 jaar maar zijn deze ondervertegenwoordigd bij jouw volgers? Dan is het misschien tijd om gerichte advertenties op deze doelgroep te lanceren en ook jouw communicatie aan hen aan te passen, zodat je meer volgers uit deze categorie aantrekt.
  • Frequentie en timing: er bestaat geen universele regel over hoe vaak je moet posten en om hoe laat je best post. Wel kan je uit ervaring leren wat het beste werkt voor jou. Sommige bedrijven/industrieën halen er voordeel uit om zeker dagelijks te posten, andere hebben voldoende aan een post per week. Ga na wat voor jou het beste is en wees er consistent in. 

 

Stap 6: Een Facebook audit is geen eenmalige activiteit

Na een Facebook audit te hebben uitgevoerd, kan je aan de slag met wat je eruit hebt geleerd. Na een tijdje is het echter tijd om af te toetsen of je veranderingen een verschil maken. Werkt de focus op een bepaalde soort content echt beter? Slaag je er nu wel in de juiste doelgroep te bereiken? Misschien zijn er opnieuw grote veranderingen gebeurd in het algoritme van Facebook waardoor je zaken op een andere manier zal moeten bekijken. Of misschien is een belangrijke concurrent heel sterk gegroeid op Facebook. Voer een Facebook audit dus niet één keer, maar om de paar maanden uit!


Hulp nodig bij het onder de loep nemen van jouw Facebookpagina, het uitwerken van een Facebook strategie of de content planning? Neem gerust contact met ons op!