Facebook groepen: Waarom en hoe gebruik je een Facebook groep voor jouw bedrijf?

Bouw een community met Facebook groepen!.png

Waarom zou je inzetten op een Facebook groep voor jouw bedrijf?

Community-gevoel binnen Facebook groepen

Facebook groepen zijn een goede manier om een community op te bouwen, iets waar Facebook heel erg achter staat. Verwacht dat Facebook in 2018 zal inzetten op het versterken van een community- of groepsgevoel en daarom Facebook groepen meer zal pushen. Via een Facebook groep kan je meer direct in verbinding staan met je publiek en kunnen ze ook met elkaar in interactie gaan. Sinds 2017 zijn er reeds enkele nieuwe groepsfuncties bijgekomen. Zo kan je aan de hand van statistieken zien hoe goed je groep het doet. Ook kan je sinds vorig jaar berichten plannen om in een groep te posten.

Dalend organisch bereik in newsfeed tegengaan met Facebook groepen

Naast de focus die Facebook zelf aan het leggen is op Facebook groepen, is er nog een andere reden waarom vele bedrijven hier stilaan meer en meer op gaan inzetten. Zoals je misschien wel al hebt ondervonden daalt het organische bereik op Facebook. Wanneer je veel mensen wil bereiken, wordt steeds meer op advertenties aangewezen. Daarnaast waren er ook al geruchten over een alternatieve tijdlijn voor bedrijfspagina's, waardoor gebruikers berichten van pagina's niet meer tussen de berichten van hun vrienden zien maar daarvoor naar een apart nieuwsoverzicht moeten. Als oplossing voor deze problemen wordt steeds vaker ingezet op groepen. Je verzamelt je volgers in een groep waar je hen gratis kan bereiken, i.p.v. je zorgen te maken over het organisch bereik of je budget volledig uit te geven aan advertenties en het promoten van al je berichten.

 

Hoe bouw je een succesvolle Facebook groep op?

Aan de slag met een Facebook groep

Een Facebook groep aanmaken voor je bedrijf is heel eenvoudig. Waar moet je zoal rekening meehouden?

  • Zorg dat de privacyinstellingen van je groep op openbaar staan. Zo kan iedereen de groep, de leden en de berichten zien, en dus ook jouw boeiende content en expertise. Wanneer je een grote community als doel hebt, moet de groep van je bedrijf heel toegankelijk en openbaar zijn. Als een lid een bericht geplaatst heeft in een openbare groep, kan dit bericht ook getoond worden in het nieuwsoverzicht van vrienden die geen lid zijn. Indien het doel van je groep eerder is om klanten te ondersteunen, dan hou je het wel beter bij een besloten groep zodat zij vrijuit vragen kunnen stellen. Een besloten groep kan ook meer een gevoel van exclusiviteit opwekken, maar dan heb je minder organisch bereik in de newsfeed aangezien enkel leden de berichten kunnen zien. Deze zaken moet je afwegen in functie van het doel van je groep. 
  • De naam van je groep is ook heel belangrijk want zo vinden de mensen je groep. De naam moet onderscheidend genoeg zijn om verwarring te voorkomen: wanneer er al een groep bestaat met je bedrijfsnaam dan zet je er bv. de locatie of sector van je bedrijf bij. Zorg voor een duidelijk herkenbare en makkelijk te onthouden naam.
  • Zorg voor een mooie omslagfoto voor de groep. Zet er niet gewoon het logo van je bedrijf, maar een meer algemene foto gerelateerd aan het onderwerp. Je bedrijf mag er wel in te herkennen zijn, bv. door het kleurgebruik of het logo er subtieler in te verwerken. De regel hier (en bij al de content die je gaat posten) is: je bedrijf mag wel wat aanwezig zijn maar het mag er niet vingerdik op liggen dat je wil verkopen.
  • Je kan ook tags toevoegen aan je Facebook groep. Gebruik tags die goed omschrijven waar het om gaat. Zo kunnen mensen die in het onderwerp geïnteresseerd zijn de groep makkelijker vinden en kan Facebook betere suggesties doen. Ook een groepscategorie kiezen en een locatie toevoegen helpen hierbij.
  • Begin met mensen uit te nodigen die je kent (medewerkers, klanten, partners en zelfs vrienden of familie). Dit kan op basis van hun Facebooknaam of het e-mailadres. Vraag aan hen om ook mensen uit te nodigen of de groep te delen.
  • Koppel je Facebook groep aan de pagina van je bedrijf. Zo kunnen mensen die op je Facebookpagina terecht komen ook je groep ontdekken. Je kan je groep ook af en toe vermelden in posts op je bedrijfpagina of zelfs in het vastgezette bericht bovenaan je pagina. Je kan je groep zelf niet promoten op Facebook maar je kan wel een bericht over je groep via je pagina promoten. Ook je andere communicatiekanalen (bv. nieuwsbrief) kunnen ingezet worden om mensen op de hoogte te brengen van jouw Facebook groep.

 

Je Facebook groep doen groeien

Je hebt nu een groep aangemaakt en reeds enkele leden verzameld. Maar hoe zorg je ervoor dat de groep groeit en er een echte community gevormd wordt?

  • Om je groep te doen groeien zorg je dat je groep niet enkel business-gerelateerd is. Je probeert niet enkel te verkopen maar toont je expertise over de sector en deelt relevante content. De leden van de groep gaan zo vlugger geneigd zijn om actief deel uit te maken van de groep. Mensen gaan ook vlugger lid worden van een groep die niet louter commercieel is maar een echte community vormt, waar mensen tips en ervaringen kunnen delen.
  • Om potentiële of nieuwe leden duidelijk te maken wat ze kunnen verwachten van de groep, voeg je een duidelijke omschrijving toe. Ook kan je een vastgezet bericht bovenaan de groep zetten. Zo kan je duidelijk maken welke meerwaarde de groep voor hen kan hebben. Welk voordeel halen zij uit hun lidmaatschap van de groep? Maak in de omschrijving en het vastgezet bericht duidelijk wat er allemaal gepost mag worden in de groep en wat er niet thuis hoort (bv. spam). Het is ook aangeraden om er duidelijk te maken wie de groep beheert, zo ben je transparant over de rol van je bedrijf in de groep.
  • Wanneer de groep wat gegroeid is, zorg je ervoor dat een moderator alles in goeie banen leidt. Grijp in wanneer leden content posten die tegen de regels ingaat of wanneer discussies uit de hand dreigen te lopen. Reageer op mensen die wel gepaste content posten en probeer het gesprek levendig te houden. Belangrijk hierbij is dat de groep over het onderwerp blijft gaan en er niet te veel afgeweken wordt.
  • Beloon leden die actief deel uitmaken van de community. Dit kan bv. door ze een rol/titel te geven in de groep, zoals een moderator. Maar je kan ze ook andere (offline) voordelen geven, zoals een uitnodiging voor een evenement van je bedrijf of een kortingsbon. Zo worden actieve leden echte ambassadeurs voor je bedrijf.
  • Maak deel uit van andere groepen over hetzelfde thema en neem daar ook deel aan de conversatie. Heel af en toe kan je dan verwijzen naar jouw Facebook groep. Mensen die interesse hebben in het onderwerp leren zo over het bestaan van jouw groep. Let wel op dat je er niet gezien wordt als een spammer: doe het subtiel, niet vanaf je eerste post en zeker niet te vaak. Hou rekening met de regels van de groepen.
  • In het begin gaan er misschien nog niet veel leden uit zichzelf in de groep beginnen posten. Trek zelf de conversatie op gang door toch minstens wekelijks iets te posten. Zorg dat iedere post verschilt van de vorige. Gevarieerde content is key: stel een vraag, geef tips, organiseer een actie, deel je expertise, heet nieuwe leden welkom, post eens iets grappigs, maak live video op de werkvloer, deel updates en nieuws, ... allemaal gerelateerd aan het onderwerp natuurlijk. Denk bij elke post na hoe deze kan helpen om een communitygevoel op te wekken en sociale interactie uit te lokken. Interactie en engagement van de leden is belangrijk om in de newsfeed van hun vrienden terecht te komen.
  • In Facebook groepen kan je bepaalde content posten die je niet zomaar via een pagina kan delen. Zo kan je documenten uploaden binnen een groep. Dit kan bv. een handig e-book zijn. Het feit dat het enkel in de groep beschikbaar is, maakt het exclusief en dus een extra argument om lid te willen worden.
  • Nog een voordeel t.o.v. een gewone Facebookpagina is dat je dichter bij de leden van je groep staat dan bij de volgers van je pagina. Je kan hen dus gerust vragen voor input en feedback want jullie vormen samen een community. Stel vragen zoals: Welke content zouden ze graag meer zien in de groep? Wat kan er beter aan je product? Een groep is er niet alleen om de leden te informeren, je kan er zelf ook heel wat uit leren.
  • Andere mogelijkheden van een Facebook groep waar je zeker mee kan experimenteren: je kan de Facebook groep chat gebruiken (bv. om mensen met een bepaald probleem met je product snel te kunnen helpen) of evenementen maken binnen de groep (enkel leden van de groep zien het event dus en kunnen uitgenodigd worden).
  • Gebruik de statistieken van de groep of de group insights om uit te leren. De group insights zijn beschikbaar vanaf 250 leden. In de statistieken krijg je o.a. inzicht in wat mensen doen in je groep, zie je wie de actiefste leden zijn en ontdek je welke berichten tot de meeste betrokkenheid hebben geleid.
  • Om sneller aan meer leden te geraken, kan je samenwerken met influencers of invloedrijke personen binnen het thema of de sector. Dit kan een bekend persoon zijn of gewoon iemand die veel (trouwe) volgers heeft op sociale media. Deze influencer kan deel uitmaken van je groep en er ook over communiceren via zijn of haar kanalen. Voor bepaalde content kan je samenwerken en de influencer steeds taggen in het bericht. De steun en aanwezigheid van een influencer in je groep kan mensen overtuigen om lid te worden.
  • Nadat je zelf de conversatie op gang getrokken hebt en mensen de groep en elkaar beginnen te leren kennen, zullen ze zelf spontaner berichten beginnen te posten. Het is belangrijk dat je aan het gesprek blijft deelnemen en boeiende content blijft bijdragen aan de groep. Tenslotte wil je toch dat jouw bedrijf of product voordeel haalt uit de opgebouwde community.

 

Conclusie

Met deze tips kan je aan de slag om zelf een Facebook groep op te bouwen voor je bedrijf. Een Facebook groep is een goeie en goedkope manier om je publiek te bereiken en interactie uit te lokken in tijden van dalend organisch bereik voor bedrijfspagina's. Belangrijk is dat je deze community op regelmatige basis blijft onderhouden. Een groep hoeft je pagina niet te vervangen, ze vullen elkaar eerder aan. Heb je nog geen Facebook groep voor je bedrijf? Dan is 2018 het jaar om ermee te beginnen aangezien Facebook meer en meer de focus legt op groepen en communities

 

Wil je meer leren over hoe Facebook en andere sociale media jouw bedrijf kunnen helpen? Bekijk dan zeker eens onze opleidingen. Misschien zit er wel iets voor jou tussen! Wil je sociale media liever uitbesteden, wil je hulp bij het adverteren of heb je nog een andere vraag? Aarzel niet om ons te contacteren: info@sociallemon.be

 


Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie?  Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen