Waarom je niet bang moet zijn voor de Facebook pixel

FacebookPixel.png

Facebook pixel: een spionagetool?

In de nasleep van de zaak Cambridge Analytica, waarbij gegevens van heel wat Facebookgebruikers gelekt en misbruikt werden, werd er ook heel wat geschreven over de Facebook Pixel. Zo stonden er artikels in de krant over overheidsbedrijven die de pixel zouden gebruiken om burgers te "bespioneren". Fel overdreven dus, en al helemaal niet gelijk te stellen met het gebruik van Facebookdata om verkiezingen te manipuleren, zoals bij Cambridge Analytica.

Wat is die Facebook Pixel precies?

Een Facebook Pixel is eigenlijk een stukje code die eigenaars van een Facebookpagina op hun website kunnen zetten. Zo kunnen ze bepaald gedrag op hun website linken aan een actie op Facebook. Bijvoorbeeld: door een Facebookadvertentie over een bepaald product, ziet de eigenaar van een webshop plots een verdubbeling in het aantal bezoekers van de productpagina in kwestie. Door de pixel weet de eigenaar dat de nieuwe bezoekers zijn te danken aan de Facebookadvertentie en niet aan een andere factor.

De Facebook Pixel verzamelt helemaal geen persoonlijke gegevens zoals je telefoonnumer. Wanneer je op een link via Facebook klikt, volgt de pixel jouw gedrag op die website (indien de pixel geïnstalleerd is op deze pagina). Het kan bijvoorbeeld zijn dat je in een webshop naar een bepaalde productpagina surft. Zo weet Facebook dat je dit product vermoedelijk interessant vindt en gebruikt het deze kennis om je in de toekomst ook relevante advertenties te kunnen tonen. De pixel wordt gebruikt om je content op maat te laten zien. Er gebeurt dus helemaal niets met je persoonlijke gegevens. Je naam of contactgegevens worden niet doorgegeven.

De pixel wordt vaak gebruikt voor retargeting ads. We schreven eerder al op onze blog hoe je retargeting kan gebruiken om potentiële klanten terug naar je website te lokken. Dankzij de pixel worden advertentiebudgetten van bedrijven efficiënter besteed.

Wat als er geen Facebook pixel of gepersonaliseerde reclame was?

Stel je voor dat je voortdurend reclame krijgt op Facebook over producten die je totaal niet interesseren. Zou je Facebook dan nog veel gebruiken? Je zou je ergeren aan de content die niet relevant is voor jou, waardoor je gebruikerservaring serieus zou dalen in kwaliteit. 

Nu zien we advertenties die afgestemd zijn op onze interesses en ons gedrag. Soms liken we gesponsorde berichten of klikken we door op advertenties zonder dat we zelfs doorhebben dat het reclame is, juist omdat het content is die ons interesseert. Dat is wat Facebook wil: jouw gepersonaliseerde advertenties tonen, zodat je het nauwelijks ervaart als reclame maar wel als boeiende content. Zodat je een betere ervaring hebt op Facebook en er veel tijd spendeert.

In je persoonlijke instellingen kan je ervoor kiezen dat Facebook jouw interesses en gedrag op websites niet gebruikt om je gerichte advertenties te kunnen tonen. Maar je krijgt in dat geval wel nog advertenties te zien, zij het minder gepersonaliseerd en dus vermoedelijk minder interessant. Wil je helemaal geen advertenties zien op Facebook? Dan verwijder je beter jouw account. Advertenties zijn nu eenmaal deel van het businessmodel van Facebook en zorgen ervoor dat je het gratis kan gebruiken. Het maakt dus sowieso deel uit van de Facebookervaring.

Data verzamelen met positieve of negatieve intenties...

Uiteindelijk is data verzamelen van potentiële klanten om hun ervaring te verbeteren niets nieuws. Iemand met een fysieke winkel probeert zijn of haar bezoekers ook persoonlijker te leren kennen om hen beter te kunnen bedienen. Het gaat hem vooral over wat je met de verzamelde data doet. Ga je politieke haatboodschappen of foutieve informatie richten op bepaalde Facebookgebruikers om hen te manipuleren, dan valt dit absoluut niet goed te praten. Wij zijn enkel voorstander van gebruik van de Facebook pixel wanneer dit met goede intenties gebeurt en een positieve, respectvolle boodschap bevat.

Wat met de GDPR?

We schreven vorige week nog een checklist voor de GDPR die er zit aan te komen. Is het gebruik van de Facebook pixel dan niet tegenstrijdig met deze nieuwe regulering i.v.m. persoonsgegevens? Neen, zolang je de bezoekers van je website inlicht dat je er gebruik van maakt en deze informatie opneemt in je privacyverklaring. Bezoekers kunnen dan zelf kiezen of ze hiermee akkoord gaan of niet. Transparantie is hierbij dus heel belangrijk!


Moge het dus duidelijk zijn dat het gebruik van de Facebook pixel op zich niet hetzelfde is als het misbruiken van persoonsgegevens. Het gaat om het creëren van een betere gebruikerservaring door je gepersonaliseerde content te laten zien. Wil je graag meer weten over adverteren op Facebook?  Dan is onze opleiding 'Succesvol adverteren op Facebook' misschien wel iets voor jou!


Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie?  Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen