Generation Z: wie zijn ze en hoe bereik je hen?

Generatie z Linkedin.png

Wie is Generation Z?

"Generation Z", "Gen Z" wordt over het algemeen gedefinieerd als zij die geboren zijn tussen 1995 en 2010.

Typering

  • Ze zijn 'globaal' georiënteerd en het is de eerste generatie die zich geen leven voor het internet kan herinneren. Ze volgen influencers op social media.
  • Ze zijn de eerste ware digital natives, opgegroeid in een onzekere wereld.
  • Ze willen een stabiel inkomen, sparen en zekerheid.
  • Zij zijn degenen die alles online uitzoeken: van de meest gunstige vluchten voor vakanties tot een nieuwe auto.
  • Een groot deel van de Gen Z’ers heeft een ondernemend baantje, geïnspireerd door de florerende start-upcultuur .
  • Op zoek naar stabiliteit en non-automatable jobs. Ze zijn minder idealistisch maar realistischer dan hun voorgangers
  • Generatie Z gaat ervan uit dat alles vlekkeloos werkt. Hun tolerantie voor falende systemen is minder hoog als een website niet laadt of een andere error melding geeft
  • Generation Z is straks de meest én de hoogstopgeleide generatie.
  • Gen Z is een generatie van wereldverbeteraars.

Geldzaken: zuinige Z’ers

Anders dan millennials is Generation Z bijvoorbeeld vrij zuinig en bewust in omgang met geld. Deze generatie ziet zichzelf als 'price-conscious shoppers'. Ze weten slim prijzen te vergelijken of kortingscodes in te zetten. Bij het koopproces is (online) word-of-mouth van vrienden en bekenden van grote invloed. Ook online recensies opzoeken is belangrijk onderdeel van dit proces.

Online personal brand

Ze hebben een digital footprint. Ze zijn zich bewust van privacy op het internet.

Opvallend is dat ze zich wel erg bewust zijn van wat ze plaatsen op social media en bewaken dit. Ze geven de voorkeur aan meer privéplatformen, zoals Snapchat, waar al hun posts ook weer verdwijnen.

Ook op Instagram zijn de accounts meestal privé en alleen gedeeld met een kleine cirkel. Anders dan bij Snapchat hebben jongeren daarnaast nog een openbaar Instagram-account. Op deze manier wordt hun imago en personal brand streng bewaakt.

Imago boven 'quick sale'

De merken die ze gebruiken worden sterk geassocieerd met dit zorgvuldig samengestelde online imago. Om deze reden wordt er veel verwacht van merken, met name op het gebied van openheid, eerlijkheid en respect.

Vijf schermen, acht seconden

Generatie Z is gewend aan een constante informatiestroom. Ze zijn ultieme multitaskers: gebruiken niet drie schermen tegelijk, maar vijf(!).

Gen Z'ers hebben een korte aandachtsboog: ongeveer acht seconden. Al zien sommigen dit als een soort filter om te bepalen of de content die ze binnenkrijgen voor hen relevant genoeg is.

Digitaal versus traditioneel

Snapchat lijkt de grote winnaar te zijn onder de jongeren. Instagram volgt op kleine afstand. Facebook wordt ook nog gebruikt, maar is veel minder populair en blijft dalen in deze groep.

Let's get visual

Qua content is het motto: beeld, beeld en nog eens beeld. Gen Z is dol op video. Korter is beter. Verschillende merken spelen hier al op in met video ads van ongeveer zes seconden, een ideale lengte.

Ook het feit dat zo’n korte video een merk stimuleert een straight to the point boodschap te creëren, past goed bij Generation Z.

Video fame

YouTube is ontzettend populair. De aanbevelingen van online celebs zijn betrouwbaarder dan deze van ‘normale’ beroemdheden.

De tijd dat merken hun producten willekeurig door influencers kunnen laten aanprijzen, is voorbij.

Het is dus verstandig je strategie, boodschap en content aan te passen aan de specifieke wensen en behoeften van Gen Z.

 


Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie?  Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen