Hoe word ik groots op sociale media met mijn klein budget?

Reclamemensen en marketeers geloven graag dat ze instant succesvolle campagnes maken als het budget maar groot genoeg is.  Want zonder geld om die beroemde fotograaf of designer te betalen, zeggen ze, maakje geen kans op succes.

Een groot budget is natuurlijk een voordeel als je instant naam en faam wilt op sociale media. Daar moeten we niet flauw over doen, want tenslotte zeggen ze niet voor niks “money makes the world go round”.

Maar ook zonder een vrachtlading geld kun je best wel succes hebben. Als je rekening houdt met enkele basisprincipes waar de meeste sociale media kanalen mee werken.

Want nu zoveel mensen op sociale media zitten, hebben Zuckerberg en andere CEO’s beslist om niet alle content meer weer te geven op de tijdlijnen van de gebruikers. Dat heet dan werken met algoritmes en komt er eigenlijk gewoon op neer dat Facebook & co zelf beslissen welke inhoud wij te zien krijgen.

Met alle gegevens die ze ondertussen verzameld hebben over hun gebruikers weten ze perfect wie welke inhoud leuk vindt en welke berichten worden gedeeld.

Met saaie, droge feiten die keer op keer herhaald worden of vervelende om aandacht schreeuwende berichtjes haal je het nu dus niet meer.

Zorg dat je inhoud to the point is, relevant voor je doelgroep en vooral spectaculair goed is. Daar kun je als kleine speler dus groots worden. 

En dat spectaculaire bereik je door volgende tips in te zetten.

1.      Zorg voor visuele content. Maak gebruik van duidelijke foto’s en scherpe filmpjes.

2.      Woorden zijn leuk, maar afwisselen met een mooie infographic (zoals deze) maakt het voor de lezer veel sneller duidelijk.  Beelden trekken altijd meer aandacht en blijven ook langer hangen.

3.      Leer je doelgroep kennen, neem eens een enquête af. Nog beter , lanceer een prijsvraag op sociale media en kom te weten wat jouw publiek leuk vindt.

4.      Geef je trouwe aanhangers “a place in the spotlights”, vraag dat ze relevante berichten, leuke foto’s of grappige verhalen die gelinkt zijn aan jouw product posten op jouw Facebook, Instagram, ….

5.      Breng leven in je verhaal en kruid het met een beetje spanning, humor en gevoel.

               Wedden dat je meer succes hebt!!!

 

Lukt het je echt niet om alles zelf te beheren dan kunnen wij bij Social Lemon het plaatsen van de content voor onze rekening nemen. Wij zorgen voor relevante berichten eigen aan uw activiteit of dienst.  Dit kan al vanaf 150€ per maand.  Interesse?  Neem dan even contact met ons op via mail: info@sociallemon.be of 0473/324723 


KMO’s hebben vaak de vraag hoe ze het best starten met online conversatie en sociale media. Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van dit fantastische medium te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als je hierover graag meer informatie wil.