Trek naar buiten met inbound marketing

Marketing, de coole naam voor ‘reclame’, is lange tijd een gouden sector geweest. Voor een handelaar is adverteren broodnodig (zij die van het tegendeel overtuigd zijn, zijn dat meestal niet lang) en gewiekste mannen met stropdas vonden hierin de kip met de gouden eieren.
Van de meest banale reclamefolder tot campagnes met bijna absurde proporties, in de hoogdagen van advertising stond er bijna geen grens op de mogelijkheden.

Klanten raakten de reclame-tsunami beu

Gaandeweg kwam er echter een kentering. De klanten, potentiële klanten en de man/vrouw in de straat raakten de overvloed aan commerciële info zo beu als koude pap. Je kon geen winkelcentrum binnenstappen of je werd gebombardeerd met info waar je helemaal niets aan had. Meer nog, advertisers hadden ook de weg naar je smartphone gevonden en eenvoudigweg voorbij een winkel stappen was vaak al voldoende om berichten te ontvangen.

Het aanzuigeffect van reclame verdween en zelfs de meest over-the-top campagnes hadden eerder een afstotend effect op klanten.  Papieren reclame verdwijnt zonder te lezen in de prullenmand, reclame op het web wordt door middel van adblockers geweerd en onze spamlijst wordt gigantisch lang.

Inbound marketing zorgde voor een frisse en meer dan welkome wind in de advertising-industrie. Voorbij waren de dagen dat je een reclame-tsunami op de mensen afstuurde, de tijd van gerichte reclame was aangebroken.

Advertising that cares

Gericht en persoonlijk, het zijn de cruciale termen die de definitie van inbound marketing mee helpen bepalen. Social media stelde zowel bedrijven als klanten in staat om hun wensen en aanbod op elkaar af te stellen, waardoor een nieuwe harmonie ontstond.

Het lijkt allemaal erg complex, maar in essentie is de werking van inbound marketing erg eenvoudig.

“Als fervent wandelaar ben ik op Facebook natuurlijk lid van enkele wandelgroepen en ook op YouTube ben ik vaak aan het zoeken naar nieuwe spots om te gaan hiken. Ik volg vanzelfsprekend de Instagram-accounts van enkele coole merken om op de hoogte te blijven van de nieuwste trends. Wanneer ik op zoek ga naar een nieuw paar schoenen, trek ik richting het internet. Ik heb helemaal geen zin om door advertenties van lingerie, wasmachines of erotische pillen te ploeteren. Meer nog, die ongewenste advertenties werken me danig op de zenuwen dat, mocht ik ooit nood hebben aan een wasmachine, ik alvast NIET bij die merken zou gaan kijken. Die advertentie over een promotie op een paar hippe wandelschoenen, van mijn favoriete merk, die trekt dan wel weer mijn aandacht. Wat blijkt? Het is een stijl die helemaal is aangepast naar het trektochten dat ik het liefst van al trotseer! De bestelling wordt geplaatst en ik krijg daags nadien mijn gloednieuw paar schoenen aangeleverd”.

In dit praktijkvoorbeeld stonden standaard en inbound marketing lijnrecht tegenover elkaar. 50 advertenties die geen enkel raakvlak hadden met mijn leefwereld vlogen recht de versnipperaar in. 1 advertentie, die me op het lijf geschreven was, trok me over de streep.

Het gaat niet vanzelf

Anders dan bij basic reclame, is inbound marketing voor de advertiser dan wel weer een intensief proces.

Alles start met het bepalen van een doelgroep, het opstellen van content die voor je doelgroep interessant kan zijn en die op een strategische manier te gaan implementeren in de online wereld. Nadien moeten resultaten worden gemeten, geanalyseerd en worden aangepast om het effect te gaan bijschaven. Een proces dat keer op keer herhaald moet worden en een proces dat ook niet meteen monsterscores gaat opleveren.

Als handelaar wil je vanzelfsprekend zo effectief mogelijk gaan adverteren en potentiële klanten aan je merk gaan binden, maar je ontfermen over statistieken, apps en tools … daar ontbreekt het tijd en zin voor.

Geen nood, bij Social Lemon weten we waar de inbound-klepel hangt en stellen we onze expertise graag in het werk om je merk of bedrijf van hippe content te voorzien. Inhoud die boeit, content waarvan je content wordt.

Nog steeds aan het twijfelen? Waarom bel je ons niet even? In 15 minuten zullen we al voor heel wat opheldering zorgen.