Is Influencer Marketing iets voor jou?

 @celineschh

@celineschh

Celebrities met snoepjes die hun haren in 1-2-3 dubbel zo lang maken, her en der bekende Vlamingen die poseren met dezelfde auto’s, fashionistas die plots allemaal dezelfde zonnebril dragen. Iedereen heeft deze soort posts al eens voorbij zien komen op Instagram, Youtube,… Toeval? Neen hoor, influencer marketing noemen ze dat! Ja, je leest het goed. Influencer marketing is hot and it’s calling your name!

Influencer wat?

Influencer marketing al goed en wel, maar wat is dit nu precies? Influencers zijn individuen die, door een hechte relatie, hun volgers beïnvloeden. Van opinies tot emoties en gedrag, noem maar op! Bij influencers marketing promoten deze influencers producten en diensten via hun eigen social media. Je product springt zo in het oog van hun volgers. Dat kan leiden tot een aankoop.   

1001 doelen

Goed, je weet nu wat influencer marketing is, maar waarvoor kun je dit nu gebruiken? Er zijn 1001 doelen. Hieronder sommen wij enkele op:

  • Naambekendheid vergroten
  • Nieuwe doelgroep bereiken
  • Klantenvertrouwen vergroten
  • Merkimago opbouwen

Kies je voor één doel? Of voor meerdere? Kan perfect! Zorg er gewoon voor dat jouw strategie afgestemd is met je doel.

Micro vs. macro vs. mega  

Dankzij social media heeft iedereen de kans om uit te groeien tot een influencer. Van de girl next door tot real life celebrities. Er zijn drie soorten influencers. Micro-, macro- en mega-influencers. Hieronder zetten wij van elke influencer de kenmerken op een rijtje.

Micro-influencers

Micro-influencers zijn de ‘people next door’. Ze zijn geen celebrities, politici,… maar ze hebben wel een grote invloed online. Ze bevinden zich vaak in een niche markt zoals fashion, voeding, fitness,…

Deze influencers hebben gemiddeld 500 tot 100 000 volgers. Door hun kleiner aantal volgers, hebben ze een hechtere relatie met hun volgers. Hierdoor worden ze gezien als een betrouwbare bron. De interactiegraad is veel hoger dan bij andere soorten influencers. Per post is er een interactieratio van 4-8%

Influencer marketing is niet gratis, er hangt wel degelijk een prijskaartje aan vast. Hoewel deze bij micro-influencers eerder aan de lage kant is. 97% van de micro-influencers vraagt minder dan 500 dollar per post.

Macro-influencers

Macro-influencers zijn professionele content creators, ook wel de social media celebrities genoemd. De kwaliteit van de content is bij deze influencers zeer hoog. Dit is tenslotte wat ze doen als broodwinning. Ook deze influencers hebben vaak een passie voor een specifiek onderwerp. Dit maakt het gemakkelijker om de advertentie te targeten op een specifieke doelgroep.

Macro-influencers hebben gemiddeld 100 000 tot 1 000 000 volgers. Per post is er een interactieratio van 2,4%. Deze is lager dan bij de micro-influencers, maar de macro’s kunnen vanzelfsprekend meer mensen bereiken.

Mega-Influencers

Dit zijn de real life celebrities die aanwezig zijn op social media. Deze soort influencer marketing wordt ook wel celebrity endorsement genoemd.

Mega-influencers behoren niet tot een niche markt. Hierdoor hebben ze eerder een passief publiek. Hoewel ze een enorm aantal volgers (+ 1 000 000) hebben is de interactieratio veel lager, ongeveer 1,7%. 

Aan een enorm groot aantal volgers, hangt een enorm hoog prijskaartje. Een post op de social media van A-listers kan oplopen tot wel 1 000 000 dollar (Ja je leest het goed, 6 nullen!).

Match made in heaven

Zoals je ziet, voor ieder wat wils. Nu is de vraag, welke influencer kies jij? Je keuze is afhankelijk van enkele factoren. Is je bedrijf eerder lokaal dan globaal? Wil je eerder merkbekendheid dan merkkennis? Wat is jouw budget? Al deze factoren hebben een invloed op je keuze. Houd deze dus zeker in het achterhoofd bij het maken van jouw keuze. 


TIP: Onthoud ‘Bezint eer ge begint’! Zorg dat je een goede strategie opgesteld hebt vooraleer je de eerste stap zet naar je influencer campagne. Weet je niet precies hoe je een strategie moet opstellen? Of hoe Influencer Marketing in jouw marketing strategie past? Contacteer ons en wij helpen jou hier graag mee verder!