Instagram bant slechte inhoud

Dat er op een platform zoals Facebook niet echt heel veel visueel werd geduld, is geen geheim. Heel erg vaak werden (en worden) artiesten, kunstenaars en andere liefhebbers van visuele kunsten geconfronteerd met een Facebook dat soms TE puriteins is. Instagram kende, net vanwege die beperkingen, een enorme toestroom aan nieuwe leden. Op HET foto-medium bij uitstek was de controle veel beperkter, maar daar komt nu een einde aan.

Instagram maakte het nieuws vandaag zelf bekend en nam de beslissing in navolging van een dramatische zelfmoord. Een tiener had reeds meerdere malen foto’s van haar zelfverminking op het social media platform geplaatst en men vreest dat dit de aanzet was tot de finale stap.
Met onmiddellijke ingang gaan nieuwe bots alle foto’s in de Instagram database overlopen en alles wat gelinkt kan worden aan zelfverminking, zelfdoding of andere mensonterende praktijken gaan eruit.

Wat heeft dit in hemelsnaam met social media marketing te maken?

Heel veel zo blijkt.
Dergelijke bots, die bij Facebook al gretig in gebruik waren, kunnen namelijk geen onderscheid maken tussen foto’s van mensen die net in hun armen hebben zitten snijden en confronterende kunst … of zelfs provocerende publiciteit.

De kans bestaat dus dat lopende advertising-campagnes per direct zullen worden opgegeven. Bij Instagram zijn ze zich hiervan bewust, maar ze verliezen liever 10 betalende adverteerders, dan dat 1 iemand een domme keuze zou maken met permanente gevolgen.

Het is dus belangrijk om de inhoud en vooral de visuele content van jullie campagnes te gaan overlopen en aan te passen waar nodig. Denk je dat je foto of artwork door een robot verkeerdelijk kan worden geïnterpreteerd, dan is het aan te raden meteen actie te ondernemen.

Twijfel je over de inhoud van je lopende campagnes? Contacteer ons meteen en we analyseren het geheel van A tot Z.