Instagram 'buy now' functie - kijken en kopen in 1

Instagram: kijken en kopen in 1 app

Product tags op Instagram zijn niks nieuws. Al van bij hun introductie in 2016 stelden ze de Instagrammers in staat om van op een foto rechtstreeks naar de webpagina van het desbetreffende product te surfen. De logische next-step bleef echter uit, waarom bood Instagram geen direct-shopping functie aan?

De gebeden van de gebruikers werden (deels) aangehoord want deze week lanceerde Instagram de ‘checkout’ functie. You’ve guessed it: de tags kunnen vanaf nu worden gekoppeld aan een shopping functie, zonder dat je de app moet verlaten.

Driewerf hoera, zij het met mate, want de functie zit nog in zijn beta-kinderschoenen. De functie werd aangeboden aan 24 merken, die er nu volop mee aan het testen zijn geslagen. Instagram evalueert en implementeert de zaken erg rustig, want anders dan foto’s sharen en liken, trek je met een buy-functie richting portefeuille van zowel gebruiker als aanbieder. Fouten, datalekken en privacy problemen kun je dan als app gaan missen als kiespijn.

Instagram is cool, maar niet gratis-cool

Ook de servers moeten hiervoor aangepast worden. Online aankopen vergt heel wat rekenkracht en opslag mogelijkheden, om alle data veilig te kunnen behandelen en ook hier gaan Instagram de mogelijkheden gaan testen.

Naast het houden van de gebruikers op de app, schuilt er achter deze strategie ook een financieel plan. De dienst, die door Instagram op poten wordt gezet, is niet gratis. Per transactie rekent Instagram een commissie aan en er wordt ook gespeeld met het idee om dit alles in een soort van abonnementsvorm te gaan gieten.

Tot op heden maakte Instagram nog niet bekend wanneer ze de toepassing toegankelijk zullen maken voor alle gebruikers, maar ons vermoeden is dat dit wel eens een schot in de roos zou kunnen worden. Met meer dan 1 miljard actieve gebruikers per maand, die vooral op zoek zijn naar visueel genot, is de rekensom snel gemaakt.



Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie?  Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen