Instagram Shopping & You

INSTAGRAM SHOPPING.png

Er was een tijd dat de traditionele winkelier met een kleinerend oog neerkeek op de trendsetters van de e-commerce. Het was een gadget, een gimmick, iets voor geeks en nerds die het wilden maken in Silicon Valley .. Ze vergisten zich.
Er was die tijd wanneer social media werd bekeken als een hobby, een tijdverdrijf dat geen enkele meerwaarde kon bieden voor de handelaar … Ze vergisten zich opnieuw.

Er was een tijd dat Instagram werd bekeken als DE app waar enkel hipsters met baard en bril foto’s van hun maaltijden deelden. Het was onbestaande dat die foto-app ook maar enige commerciële boost kon geven, dachten de retailers … Ze hadden het opnieuw niet echt helemaal begrepen.

En vandaag is er de Instagram Shopping functie, een nieuwe manier om je producten via Instagram te gaan verkopen. Als handelaar wil je toch niet opnieuw de boot missen?
Natuurlijk niet! Het is daarom met plezier dat we onze Instagram Shopping crash course met jullie delen. De manier om meteen met een aanzienlijke voorsprong aan de slag te gaan.

Wat is Instagram Shopping?

De Instagram Shopping functie, recentelijk geactiveerd voor Belgische gebruikers, stelt je in staat om de producten van je webshop rechtstreeks te gaan taggen in je Instagram-posts. Op die manier kan je je producten niet alleen meteen praktisch in beeld gaan brengen, je biedt er meteen je volledige catalogus aan aan meer dan 800 miljoen (jawel, 8 gevolgd door 8 nullen) klanten wereldwijd.

Waarom zou ik de Instagram Shopping functie gebruiken ?

Op zich is het NIET gebruiken van de grootste vitrine ter wereld niet meteen een slimme zet. Instagram wordt door meer dan 500 miljoen mensen dagelijks gebruikt en bij de jeugd stijgt Instagram alsmaar hoger in hun dagelijkse social media activiteiten. Maar Instagram is ook de leefwereld van de influencers, de hedendaagse helden. Het zijn deze influencers die het koopgedrag van nieuwe klanten bepalen en niet meer de advertenties van weleer. Wanneer je samenwerkt met een influencer kun je de producten, die hij/zij promoot, gaan taggen en rechtstreeks gaan koppelen aan je catalogus. De toekomst van advertising … vandaag.

Hoe werkt Instagram shopping ?

Aan de slag gaan met Instagram Shopping is, geheel in lijn met het gebruik van Instagram zelf, relatief eenvoudig. Het volstaat om volgende checklist te gebruiken en in no time ben je aan de slag.

Get approved.

Enkel goedgekeurde accounts kunnen gebruik maken van Instagram Shopping en om die goedkeuring te krijgen moet je :

-        Beschikken over een business account.

-        Producten verkopen die niet indruisen tegen de algemene voorwaarden van Instagram.

-        Je business account moet gekoppeld zijn aan een Facebook-catalogus.

Get prepping.

Nu is het tijd om je Instagram account te gaan koppelen aan je Facebook catalogus.

-        Klik op de profiel button van je Instagram app.

-        Klik op de instellingen.

-        Klik op winkelen en klik vervolgens op doorgaan.

-        Klik op de catalogus die je wenst toe te voegen en klik vervolgens op klaar.

-        You are ready to rock!

Opgelet: als het niet mogelijk is om op de “winkelen” knop te drukken, dan heeft Instagram de shopping-status van je account nog niet goedgekeurd. Vaak kan dit enkele dagen in beslag nemen, dus even geduld hebben is de boodschap.

Get tagging.

Wanneer je volledig lock ‘n loaded bent, kun je starten met het taggen van je producten in je Instagram posts.

-        Upload een foto en voorzie die foto van een passende tekst.

-        Klik op de producten die je wilt taggen.

-        Voer de naam van het product in en selecteer het juiste product wanneer die in het zoekvak verschijnt.

-        Klik op klaar & delen.

-        Let the magic happen!

Get selling.

Het gebruik van Instagram shopping hoeft dus niet meteen meer tijd in beslag te nemen. Het is een kwestie van ervoor te zorgen dat je productencatalogus op orde staat en foto’s te blijven uploaden op Instagram.
Meer nog, je kan ook al je oude foto’s voorzien van product tags. Handig wanneer je nog even enkele oudere producten wilt gaan highlighten.

De enige grens die er is, is het nummer 5. 5 is immers het maximaal aantal producten dat je per foto kunt gaan taggen dus zorg er steeds voor dat je foto’s eruit springen.

Get Social Lemon.

Iedereen kan aan de slag met Instagram Shopping. De toepassing werd zodanig ontworpen dat je geen specifieke kennis nodig hebt om je producten via het hipste platform ter wereld te gaan aanbieden. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat iedereen dit dan ook goed en efficiënt gaat doen. Wij helpen je graag verder met het opstellen van een planning, het op punt zetten van je catalogus en zelfs met de correcte composities van je foto’s of het gebruik van influencers.
Contacteer ons voor een vrijblijvend en verkennend gesprek en voor je het weet … veroveren je tags de wereld.


Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie?  Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen