Zo ga je aan de slag met Instagram Stories

Zo ga je aan de slag met Instagram Stories.png

2018 is het jaar van Instagram Stories

socialfact insta stories.png

It's all about stories. Ook op Instagram. In ons artikel eind 2017 over de sociale media trends voor 2018, haalden we al het toenemende belang aan van kortstondige content. Met kortstondige content of ephemeral content bedoelen we content die slechts 24 uur online blijft of verdwijnt nadat het bekeken is. Deze soort content is vooral populair geworden bij jongeren dankzij Snapchat. Instagram baseerde daarop haar Instagram Stories en tegenwoordig vind je de functie ook bij Facebook en Messenger. Vooral de Instagram Stories blijken een geweldig succes te zijn en dus een interessant middel om jouw doelgroep te bereiken. Daarom geven we je wat tips in dit artikel!
 

Het vluchtige karakter van Instagram Stories

Instagram Stories zijn vluchtig, dus je hoeft geen gelikte visuals te maken. Maar wees wel creatief en denk na over welk verhaal je wil vertellen en hoe je dat gaat doen. Door het vluchtige karakter ervan, is het ook de ideale plaats om te experimenteren. Maar dat wil dus niet zeggen dat je bij Instagram Stories geen strategie moet vooropstellen, of dat je activiteiten op Instagram Stories geen deel moeten uitmaken van een bredere marketingstrategie. Je hebt een doel dat je wil bereiken bij een bepaalde doelgroep. Op basis daarvan pas je je communicatie via Stories aan. Een content kalender opstellen, kan een handig hulpmiddel zijn.
 

Waar moet je rekening mee houden wanneer je zelf aan de slag wil met Instagram Stories?

  • Instagram Stories is een goeie plek om de menselijke kant achter je bedrijf te tonen. Wat gebeurt er achter de schermen, wie zijn de mensen achter jouw bedrijf en wat leeft er op de werkvloer? Af en toe kan je ook een product of dienst voorstellen op een leuke, creatieve manier. Net zoals bij andere content op sociale media moet je er gewoon op letten dat je niet te commercieel bent en de focus enkel op verkopen ligt. Je moet je volgers engageren en een band opbouwen.
     
  • Je kan zowel foto als video gebruiken bij Instagram Stories. Video is hot en kan je helpen om een boodschap beter over te brengen, maar soms kan een mooie foto ook voldoende zijn. Denk dus goed na over wat de beste manier is om jouw verhaal te vertellen. Instagram biedt je ook heel veel hulpmiddelen zoals stickers, filters, tekst en tegenwoordig zelfs gifs. Je kan ook speciale vormen van video gebruiken, zoals een boomerang of de superzoom. Heel veel mogelijkheden om creatief te zijn dus!
     
  • Je kan ook afbeeldingen of video's, die je met een ander programma maakte of bewerkte, uploaden naar je Instagram Stories. Dit kan handig zijn wanneer je bijvoorbeeld een template wil gebruiken met jouw huisstijl of je je te beperkt voelt door de functies die Instagram je aanbiedt.
     
  • Zoals gezegd is storytelling belangrijk. Daarvoor kan je bepaalde formats gebruiken. Denk maar aan een challenge, een leuke quiz (daarvoor kan de poll-functie handig zijn) of een take-over. Laat eens iemand je Stories overnemen, bv. een influencer of iemand waarmee je samenwerkt. Uiteraard een persoon die een meerwaarde biedt voor jouw volgers. Misschien win je ook wel enkele van hun volgers hierdoor. Je kan ook een product of dienst voorstellen aan de hand van een how-to filmpje. Er zijn formats of ideeën genoeg om een verhaal te vertellen. Je kan inspiratie opdoen bij andere accounts of zelf helemaal out-of-the-box denken. Maar onthoud vooral: elk verhaal brengt een duidelijke boodschap over en heeft een begin en een einde (liefst met een call-to-action).
     
  • Heb jij minstens 10 000 volgers? Of heb je een geverifieerde account? Dan kan je eenvoudig een link naar je website toevoegen waar je volgers naartoe kunnen surfen door omhoog te swipen. Helaas is het niet zo simpel om snel aan zoveel volgers te geraken. Gelukkig kan je wel linken naar hashtags of profielen in je stories. Zo kan je bijvoorbeeld een link naar je website in je bio vermelden en je profiel taggen in je story. Je volgers kunnen zo snel doorklikken naar je profiel en vervolgens je website. Een hashtag of geotag toevoegen kan interessant zijn om mensen te bereiken die je nog niet volgen binnen de explore-tab.
     
  • Ben je trots op een bepaalde story? Handelt een story over een bepaalde mijlpaal voor je bedrijf? Gaat het om een belangrijke voorstelling van een nieuw product? Dan zijn deze stories tegenwoordig niet per se verloren na 24 uur. Instagram houdt nu een archief bij van je stories. Uit dit archief kan je stories als hoogtepunten toevoegen aan je profiel. Iedereen die op je profiel komt kan deze stories blijven bekijken
     
  • Zoals bij al je sociale media-activiteiten is het belangrijk om je metrics in de gaten te houden en bij te sturen waar nodig. Op Instagram kan je de unieke views van je Stories zien. Op basis daarvan kan je je view rate berekenen (hoeveel procent van je volgers heeft je story bekeken?). Bestaat je story uit meerdere delen? Dan kan je zien of er veel mensen afhaken doorheen je story. Heb je veel berichtjes in DM gekregen? Dan kan je spreken van een hoge betrokkenheid. Dit zijn enkele zaken waar je rekening mee kan houden om te zien of je goed bezig bent.
     
  • Vind je bovenstaande tips niet voldoende? Bereik je niet voldoende mensen of gaat het niet vlug genoeg? Dan kan je natuurlijk ook steeds adverteren binnen Instagram Stories. Dergelijke advertenties verschijnen tussen de andere stories van de mensen die iemand volgt. Je kan ze op een heel specifieke doelgroep richten, net als andere advertenties op Instagram en Facebook.


Zo, nu heb je heel wat tips om aan de slag te gaan. Veel van de vermelde functies zijn nog vrij recent. Instagram blijft met nieuwe opties komen zodat Instagram Stories interessant blijven. Het is dus steeds een kwestie van de nieuwe functies uit te proberen en vooral veel te experimenteren. Laat ons zeker weten hoe het lukt en deel gerust jouw profiel, dan nemen we eens een kijkje!

 


Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie?  Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen