Lezen we binnenkort artikels enkel via Instant Articles op Facebook?

Instant Articles banner.png

 

Wat zijn Instant Articles?

Facebook zelf vat het samen als "a new way for any publisher to create fast, interactive articles on Facebook". Technisch gezien is een instant article een HTML5-document geoptimaliseerd voor snelle mobiele prestaties. Het zijn artikels die meteen laden binnen de mobiele Facebook app en die voor een aangepaste visuele weergave zorgen. Je hoeft de app dus niet meer te verlaten om naar de website van bv. een krant te gaan. Zo wil Facebook de gespendeerde tijd binnen het platform verhogen en meer data over het leesgedrag verzamelen, zodat ze vooral meer inkomsten uit advertenties kunnen genereren.

Om een idee te hebben hoe instant articles er kunnen uitzien, maakte Facebook onderstaand filmpje. Het toont in ieder geval hoe mooi het er kan uitzien.

Hoe begin je eraan?

Facebook heeft instant articles opengesteld voor het brede publiek. Elke uitgever van gelijk welke content, overal ter wereld, kan de functie gebruiken, op voorwaarde dat ze een Facebookpagina beheren. Je hoeft je enkel aan te melden op https://instantarticles.fb.com/ en je kan aan de slag. Je gaat eerst sample artikels ontwikkelen en voorleggen. Facebook vraagt om 10 testartikelen die ze binnen de 48 uur technisch beoordelen. Daarna mag je beginnen publiceren. Artikels maak je met HTML5. Wanneer je vertrouwd bent met API of reeds werkt met een bepaald content management systeem, dan zijn er ook andere opties om artikelen te creëren en te beheren. Daarover meer bij de hieronder besproken voordelen.
 

Wat zijn de voordelen van instant articles?

  • Bijna iedereen zit op Facebook, en steeds meer mobiel. Instant articles kunnen dus gebruikt worden waar je doelgroep aanwezig is.
     
  • Facebook gebruikt voor instant articles dezelfde technologie om foto's en video weer te geven, waardoor ze heel snel laden binnen de news feed op mobiel. Gebruikers wachten namelijk niet graag en hebben een korte aandachtsspanne. Volgens Facebook laden instant articles dan ook 10% sneller dan standaard mobiele artikels, waardoor instant articles gemiddeld 20% meer gelezen worden. Ook zou er 70% minder kans zijn dat ze het artikel vroegtijdig verlaten.
     
  • Instant articles geven je bepaalde creatieve tools om de gebruiker onder te dompelen in een interactieve ervaring. Video's die automatisch afspelen, de mogelijkheid om op een foto te tappen om hem te vergroten, je smartphone kantelen om een foto te ontdekken en interactieve kaarten zorgen allemaal voor betere storytelling. Deze hulpmiddelen brengen je verhaal tot leven. 
     
  • Doordat ze zo interactief zijn, lokken ze meer engagement uit. Mensen gaan instant articles dus ook vlugger delen. Doordat je een artikel snel kan openen en sluiten is het ook makkelijker om te delen. Volgens Facebook zou dit tot gemiddeld 30% meer gebeuren dan bij standaard webartikelen. Je verhalen hebben zo dus meer kans op een groot bereik in de newsfeed.
     
  • Je kan aan de hand van artikel-templates zorgen dat de look & feel van je merk behouden wordt. Je maakt eenmalig het design, door zelf een template te uploaden of een bestaande template aan te passen. Lezers bezoeken je website niet maar ze herkennen wel de stijl van de template. Zo linken ze het artikel toch aan je merk.
     
  • Instant Articles zullen binnen het Facebook algoritme ‘Edgerank’ zwaarder meewegen en daardoor een organisch groter bereik hebben dan een normale statusupdate met link. Het Facebook algoritme pusht sowieso visueel aantrekkelijke content, zeker als die de gebruikers niet wegstuurt uit de app. Facebook zelf ontkent wel dat instant articles een speciale behandeling zouden krijgen in de newsfeed. Maar alleen al het feit dat je meer engagement opwekt ermee, zorgt voor een groter bereik.
     
  • Je kan verschillende opties kiezen om inkomsten te genereren. Zo kan je bedrijven bij je artikels laten adverteren via Audience Network. Op deze manier haalt Facebook er ook zijn deel uit, een commissie van 30%. Je kan je eigen sales team rechtstreeks advertenties laten verkopen aan eigen adverteerders, zodat je 100% van de inkomsten genereert. Een andere manier om via instant articles geld te verdienen is door artikels te schrijven over branded of gesponsorde content. Deze manieren bieden een alternatief voor uitgevers die inkomsten verliezen doordat lezers niet meer naar hun website surfen.
     
  • Facebook biedt je ook bij instant articles de mogelijkheid om data te analyseren. Je kan meten wat werkt en wat niet en zien waarmee mensen in interactie gaan. O.a. klikken, tijdsduur en scrolldiepte zijn statistieken die ter beschikking worden gesteld. Zo kan je beter begrijpen hoe mensen je artikels lezen, en daar rekening mee houden bij volgende artikels. Naast de data die Facebook voorziet kan je in-house analytics tools of third party tools embedden. Hierbij wordt er geen persoonlijk identificeerbare informatie gedeeld met derden. Ook kan je cookies toevoegen om de gebruiker te volgen en relevantere advertenties te tonen. Uiteraard zijn instant articles ook voor Facebook een nieuwe manier om nog meer gegevens te verzamelen van gebruikers.
     
  • Je kan instant articles integreren in je reeds bestaande workflow. Je kan bv. via een RSS feed artikels vanuit je content management systeem importeren in Instant articles en het proces automatiseren. Je kan ook werken via Facebook API indien je daar kennis van hebt, of met een plugin van content platformen zoals WordPress of Drupal, afhankelijk van hoe je voorheen werkte.
     
  • Je blijft bij instant articles eigenaar van de content. Dit is belangrijk voor het auteursrecht van de schrijver. Mensen kunnen niet zomaar je content stelen. Je hebt meer controle over wat je deelt op Facebook.
     

Wat zijn de nadelen van instant articles?

  • Je kan dus wel meer mensen bereiken via instant articles op Facebook maar hou ook rekening met een kannibaliserend effect. Mensen gaan minder naar je website surfen om artikelen te lezen. Ze worden niet meer doorgestuurd maar blijven binnen Facebook. Minder bezoekers op je website betekent minder advertentie-inkomsten via die website. Wordt je website op termijn overbodig?
     
  • Een bijkomend nadeel aan het fenomeen dat er minder mensen naar je website surfen om artikels te lezen, is dat ze zo ook minder doorklikken naar andere artikels. Wanneer iemand een blogbericht leest op je site, zien ze soms nog een ander interessant artikel dat ze ook willen lezen. Bij instant articles is dit dus niet het geval.
     
  • Hoewel Facebook beweert dat je bij instant articles de volledige controle behoudt, geef je toch iets van de controle uit handen die je bij andere artikelen op je website wel hebt. Je moet de commerciële richtlijnen van Facebook volgen. Zo mag je artikel bv. niet enkel commercieel zijn.
     
  • Uitgevers worden nog meer afhankelijk van Facebook. Voor veel contentmakers zorgen sociale media nu al voor een groot deel van het verkeer richting hun website. Door instant articles blijven lezers volledig binnen het Facebook eco-systeem, wat hen zeer machtig maakt. Wanneer een platform te veel macht krijgt, kunnen daar heel wat vragen bij gesteld worden. Bedrijven moeten opletten dat ze niet volledig afhankelijk zijn, dat ze niet meer zonder kunnen. Want wat als Facebook meer van je advertentie-inkomsten zal beginnen vragen bijvoorbeeld? De voordelen van instant articles zullen misschien niet altijd blijven gelden...
     
  • Een artikel op Facebook posten kost met Instant articles een stuk meer tijd. Voorheen moest je gewoon de link naar het artikel op de website delen.
     
  • Je moet toch over iets van technische kennis beschikken, bv. om de template van je site aan Facebook te koppelen. Overweg kunnen met HTML5, Facebook API of een plugin zoals die van Wordpress is noodzakelijk. Facebook stelt wel een handleiding ter beschikking voor ontwikkelaars.
     
  • Wat als ook andere sociale media met dergelijke functie op de proppen komen? De vraag is dan of je daar ook moet op inzetten en hoeveel extra moeite dat zal kosten. Vergelijkbare initiatieven zien we al bij Google AMP (Accelerated Mobile Pages) en ook LinkedIn lijkt aan iets gelijkaardigs te werken.
     
  • Nu de functie al een tijdje is uitgerold, beginnen er toch ook wat twijfels naar boven te komen. Sommige uitgevers, die instant articles al van in het begin frequent gebruikten, zijn hier nu wat op aan het terugkomen. Blijkbaar brengt het toch niet op wat het belooft en vinden deze uitgevers de oude manier, mensen doorlinken naar artikels op de eigen site, toch een betere optie. De voornaamste drijfveer hierbij is geld verdienen aan hun artikels en dat blijkt bij instant articles onder de verwachtingen te blijven. O.a. mogelijkheden voor subscripties of een paywall kunnen hier misschien verandering in brengen voor deze bedrijven.

 

Conclusie

De grote krantenuitgevers lijken in ieder geval wel het bestaan van instant articles te accepteren als nieuwe distributievorm. Kranten zoals de New York Times en Washington Post hebben reeds een groot deel van hun content gepost als instant articles op Facebook. Instant articles kunnen een goede oplossing zijn voor de dalende inkomsten op mobiel, om toch meer bereik en inkomsten te genereren. Momenteel worden instant articles vooral gebruikt door uitgevers van kranten en tijdschriften, maar iedereen die blogberichten schrijft of content creëert kan er gebruik van maken. Pas wel op dat je niet meteen alles als instant article post. Test eerst wat uit en zorg dat je er niet te afhankelijk van wordt. Voor de gebruiker is het in ieder geval een positieve evolutie, aangezien ze sneller ladenvisueel een betere ervaring creëren, en de gebruiker niet moet switchen tussen apps.

 


Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie?  Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen